Jag hade tänkt att sätta upp ett inglasat uterum (under 15m2) och har skickat in en ansökan till kommunen.
De svarade att jag måste komplettera med en "Enkel nybyggnadskarta"

Jag är villrådig, behöver eran hjälp hur jag ska gå vidare med denna karta.
  1. Ska jag bara lägga in den "Enkla nybyggnadskartan" från stadsbyggnadskontoret som den är (dvs utan inglasat uterum) till min bygglovsansökan, ELLER ska jag rita in samtliga uppgifter på ritningen som dess storlek, läge, längd, bredd, avstånd till grannar osv?
  2. Om uppgifterna ska skrivas in på ritningen, ska detta göras med vanlig penna, eller måste man rita in allt digitalt med t.ex AutoCad?
  3. Jag har skrivit ut ritningen på anvisad A3 papper, men det inglasade uterummet blir ju bara ca 2-3 cm på pappret och det blir plåttrigt att skriva in alla måtten. Så jag undrar behöver men även lägga till en delförstoring av det aktuella området där den inglasade uterummet syns bättre?
  4. Hur ska handlingarna skickas in (alltså den Enkla nybyggnadskartan), ska jag skanna in den och skicka den som PDF eller JPG? Eller ska pappersritningen skickas med post till handläggarna på kommunen?
 
harry73
Gör en kopia på kartan (för att inte förstöra originalet). Rit in utbyggnaden med en penna och skriv höjd, bredd och avstånd till t ex husets hörn. Då framgår den exakta placering av utbyggnaden från kartan. Sedan kommer du med en bättre ritning på lämpligt skala där det inte blir plottrig och bifogar du den som bilaga.
Sedan skickar du båda ritningar till din handläggare och skriver att du är osäker på vilken nivå hen önskar, och frågar om detta är OK.

Nybyggnadskartan (originalet) sparar du till nästa projekt.
 
  • Gilla
Tänka och 1 till
  • Laddar…
Harry73 har rätt. Du ska inte skicka in nybyggnadskartan du fått, du ska ta en kopia/scanna in och rita på den. Det spelar ingen roll om det är digitalt eller för hand, huvudsaken är att det är skalenligt ritat. Spara original av nybyggnadskartan.

Stadsbyggnadskontoret vill alltså ha in en situationsplan ska vara baserad på nybyggnadskartan, i samma skala som den nybyggnadskarta du har fått (de flesta vill ha 1:400 alt. 1:500). Du ritar in tillbyggnaden skalenligt och måttsätter den utvändigt. Hamnar den nära en tomtgräns (typ närmare än 5 meter) så rekommenderas att man även ritar in avstånd till tomtgräns. (De mer detaljerade ritningarna och måtten anger du i planritning (oftast skala 1:100) samt sektioner (oftast skala 1:100), vilka du säkert redan har skickat in?)

Huruvida det du har ritat ska skickas in i pappersform eller som PDF beror på ditt stadsbyggnadskontor. Och det ska stå i din kompletteringsbegäran. Skickas det in i pappersform brukar många vilja ha 2 - 3 exemplar av varje ritning. Skickar du in den som PDF så ska den vara scannad skalenligt. Huvudsaken är att din inskickade ritning är skalenlig, så att det går att mäta i den att dina angivna mått stämmer.
 
  • Gilla
Mikael Sandberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.