Sedan något år tillbaka har vi en svag ton (ca 100 Hz) i hela huset dygnet runt. Det uppkom ungefär samtidigt som Gbg Energi bytte transformatorer i 2 st näraliggande stationer. Under ca 40 år med de tidigare transformatorerna hade vi inga problem med oönskat ljud. Efter mycket diskussioner med Gbg Energi, så satte man in vibrationsdämpare. Vi märkte endast en mycket liten förbättring. Nya diskussioner och då gjordes en bullermätning, som visade att vi inte hade något buller, som överskred gällande normer för sovrum. Man redovisade felaktigt i dBA, som har ett filter som kraftigt reducerar de låga frekvenserna. Med dBC, så överskred bullervärdena fastställda gränsvärden.
Den närmaste transformatorn ligger ca 35 m från vårt hus och vid avstängning, så hörde vi fortfarande en lågfrekvent ton. En vibrationsmätning på stationen och i vårt hus (i grunden) visade inga markvibrationer.
Slutsats - ljudet måste komma via luften.
Den andra transformatorn ligger på ett avstånd av ca 150 m och är den enda tänkbara bullerkällan i närområdet
Den har inga vibrationsdämpare. Mina grannar påstår att de inte har några bullerproblem.
Ljudet går med 340m/s och min fråga är hur påverkar avståndet till bullerkällan - om huset ligger på "toppen" eller "botten" av ljudvågor? Vi hör buller - en ton dygnet runt, men inte grannarna.
 
  • Gilla
DamirM
  • Laddar…
Ljudvågorna rör sig. Ett hus kan inte befinna sig i en topp eller dal. Däremot så kan ljud reflekteras så att det förstärks i vissa punkter och släcks ut i andra.
 
  • Gilla
brumbjorn och 1 till
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Ljudvågorna rör sig. Ett hus kan inte befinna sig i en topp eller dal. Däremot så kan ljud reflekteras så att det förstärks i vissa punkter och släcks ut i andra.
Vårt suteränghus har ca 120 m2 i två plan och vi hör en ton i hela huset med ungefär samma dB. Borde inte ljudet ha olika dB i olika delar av huset?
 
L
Inte säkert i olika rum , men det verkar som att huset är i resonans med något , blir som en fiollåda , eftersom det är lågfrekvens på det , så blir det svårare att hitta källan , då lågfrekvens
tränger igenom allt och fortplantar sig i stort sätt i alla materiel och media .
Tänk på valarna som pratar med varandra på 1000 tals mils avstånd
 
Är du säker på att det inte är något, typ uttorkad vibrationsdämpare till motor eller utnött lager, i ditt fläktsystem, som ger resonans i husstommen ? Det kan ju vara en slump att det sammanföll i tid med trafo- bytena.
 
  • Gilla
MONTREAL och 2 till
  • Laddar…
Jag har stängt av all el och det hörs ändå. Även all el i närområdet har varit avstängd, men det hörs ändå.
 
Låter som luftburet ljud. Ljudvågor har en oscillerande rörelse och vid 100 Hz har du en förstärkning per 0,85 m (kvarts våglängd). Rummets dimensioner spelar även in här.
 
Skumt. Är det en ren sinuston eller låter den som någonting? Kan man få höra?
 
Jag har testat mot en el-orgel och det motsvarar då 100 Hz (G#).
 
ok. Men låter det "bara" som en elorgel, eller som någon annat, t ex en motorsåg, en bil, eller vad?
 
Det låter en-tonigt.
 
A AGn skrev:
då gjordes en bullermätning, som visade att vi inte hade något buller, som överskred gällande normer för sovrum. Man redovisade felaktigt i dBA, som har ett filter som kraftigt reducerar de låga frekvenserna. Med dBC, så överskred bullervärdena fastställda gränsvärden.
Strikt talat så är det inte felaktigt att redovisa i dBA, då det är det som står i riktlinjer och regelverk. En del regelverk har dessutom krav i dBC för just lågfrekvent buller. Jag gissar att det är Socialstyrelsens riktlinjer som använts här, då det inte verkar handla om nybygge, och det har krav på lågfrekvent buller i dBC, som det ser ut. Vet inte om detta hjälper dig på något sätt, men jag skulle nog försöka få till en ny mätning där de uttryckligen mäter just lågfrekvent.
 
  • Gilla
AGn
  • Laddar…
Hej, tack för synpunkterna. I Socialstyrelsens rapport om buller finns kurvor för hur A-filtret reducerar det lågfrekventa ljudet och om man lägger till dessa dBA, så får man dBC. T.ex vid 30 dBA är det + 37, vid 50 är det + 30 och vid 100 dBA är det + 20 dB. Vid bullermätningen i vårt sovrum, så fick "experten" endast 15 dBA, trots att vid hörde en ton och hörtröskeln ligger på ca dB. Därför får man se upp med sådana som kallar sig experter.
 
Experten gjorde ju rätt. Gränsvärdet gäller ju dBA.
 
  • Gilla
JohannesO
  • Laddar…
Ja, men det finns även en "tabell 2", som anger max dB-värden och dessa värden överskreds med stor marginal.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.