Hej! Själv är jag en inbiten Linköpingsbo. Har bott här i princip hela mitt liv och är nu i samma sits som du. Husplaner finns men huspriserna är hutlösa. Jag jobbar i Norrköping och pendlar. Pendeln funkar kanonbra. Av den anledningen så ser vi oss om efter tomt på näravstånd till pendelstation. Jag skulle hellre rekommendera Mantorp eller t.o.m. Mjölby än Vikingstad/Linghem. Linghem är rätt så stökigt. Inget bra om du liksom jag har barn. Mantorp har stort köpcentrum (vilket inte Vikingstad har) vilket är bra. Mjölby har stabil ekonomi men ligger lite längre bort. Priserna i Mantorp är ca 100kr/m2. I Mjölby kan du få dem ännu billigare. Jag vet att det just nu finns en liten tomt ledig i Mantorp (Yolidavägen) vilket ligger 3min från pendelstationen. Kolla på www.mjolby.se 8)
 
Om man funderar på Mantorp/Mjölby kan det vara värt att känna till att Mjölby och Mantorp inte tillhör Linköpings kommun.
Jag har tidigare bott i Mjölby i 5 år och all sjukvård som inte föll under VC hänvisades till Motala.
Är inte riktigt säker, men har inte BB i Motala lagt ned?
Kan vara bra att känna till om man har barn som kräver lite mer vård än 'genomsnittet' (huh...kunde inte komma på ngt bra sätt att uttrycka mig på :-[ ber om ursäkt för att det kan låta plumpt).
 
Jo, BB har lagt ner i Motala, det stämmer :-/
Det pågår även ett samarbete mellan Motala och Linköping, så att olika sjukfall prioriteras till olika städer. Tror jag, det har iaf varit snack om det.
Motala har riksväg, som de förövrigt håller på att rusta upp.
Motala har ingen smidig tågförbindelse med Linköping, men det jobbas på det! Så det kommer nog bli pendel däråt framöver också.

Mjölby/Mantorp har E4:an. (och pendeltåg var 20:e minut)
I Mjölby bygger man simhall som ska bli klar nästa år.
Det finns upp til Gymnasium i såväl Mjölby som Motala.
I Mantorp finns det upp till Högstadiet.

Jag skulle kunna tips om Sjögestad, det ligger inte alls långt från Linköping. Det byggs cykelväg till Vikingstad (därifrån pendeln går). Och det finns bredband dragit som jag förstått det.

Det byggs även en jäkla massa i Lambohov, som är en av Linköpings ytterstadsdelar. Har kanske inte haft världens bästa rykte förr, men det har lugnat ner sig väsentligt!

Norsholm som det pratats om är också en höjdare! Skulle gärna bo där :) Smidigt läge mellan Norrköping och Linköping. Dessutom har man solen i ryggen såväl till som från jobbet (om man jobbar i lkpg) ;D

Få se nu, något mer?
Ja, är man infödd östgöte så är man *ler*

// Linda
 
Lucky you! Vi har tvärtom eftersom vi bor i länets capital Norrköping.
 
Muckar du gräl? ;D

Nåväl, det biter inte eftersom jag såväl bor som arbetar i Linköping. Dock vill jag flytta till min övergivna dröm utanför Rimforsa - men det verkar det ju inte bli något med >:(
 
Muckar duva! Världens farligaste fågel! ;D
 
Vi har valt Mantorp pga pendelavståndet till Linköping, tryggheten och servicen.
Ett tips är att åka till orterna och kolla läget osv.
Har precis varit och besökt förskolor på orten och de verkar mycket positiva. Sådant är viktigt för en barnfamilj.
 
Har ni ordnat tomten provat eller? Vi funderar också på Mantorp. Lugnt och mycket trevligt område. Bra daghem och skolor. Stort affärscentra och nära till pendeltåget. Dock lite små tomter? :p
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.