Vi är intresserade av ett hus där en radonmätning (långtids) är utförd för 7 år sedan. Den visade 260. Vi vill, om vi köper huset, åtgärda detta.

Hur ska vi tänka kring detta? Vet inte orsaken till den förhöjda halten, gissar att första steget är att ta reda på det? Kanske en ny mätning först?
 
K
Låna en Geigermätare, finns ibland hos kommunen att låna gratis.. Så kan du konstatera om det kommer från marken eller från byggnadsmaterialet, finns annars kanske hos Cramo/Ramirent att hyra.

Personligen tycker jag 260 inte är en betydlig halt, det var ju inte länge sen gränsvärdet låg på 400. Mitt hus hade 680Bq vid köp, efter installation av FTX sänktes det till 70Bq + att inneklimatet vart bättre och att huset mår bättre med säkerställt undertryck.
 
Kan jag som lekman själv dra slutsats varifrån radonet kommer genom att använda Geigermätare? Eller behöver jag ta hjälp av någon som kan läsa av?

Håller med om att 260 inte verkar alarmerande högt, men tänker att det är ju ändå 7 år sedan mätningen så det kan ju ha förändrats.

Varifrån kom radonet i ditt hus KjellTimell?
 
Hur ska man tänka då kring detta, vi hinner ju inte göra en ny långtidsmätning innan vi bestämmer oss. Tänker att om vi skulle köpa huset, och sedan göra en långtidsmätning som visar väldigt högt värde, alt att det är blåbetong.
 
harry73
K Kopros skrev:
Kan jag som lekman själv dra slutsats varifrån radonet kommer genom att använda Geigermätare? Eller behöver jag ta hjälp av någon som kan läsa av?
Ring kommunen. Alla (många?) radonmätningar ska skickas in dit och sparas där, så de har en tydlig bild över hur det ser ut i området. Hur många grannhus har problem, hur mätvärden ser ut där, och är det ett omfattande problem, vet de säkert vad orsaken är.

Hos oss i byn finns det ett område med mycket markradon. Ringer man kommunen kan de berätta direkt några fastigheter med utförda mätningar + att de vet att det är just berggrunden där. De kan säkert även berätta om det finns äldre mätningar för dit hus. Det kan också vara intressant
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.