Vitsen med remsa är att den ska fungera som armering för spackel, så för att det ska bli optimalt ska den finnas inne i spacklet, Sedan tycker en del att det är krångligt och limmar pappersremsan med våtrumslim så det blir en förstärkning, men lite av armeringsfunktionen försvinner då. En remsa kan aldrig flexa utan att spacklet spricker.
 
L
A AndersS skrev:
Vitsen med remsa är att den ska fungera som armering för spackel, så för att det ska bli optimalt ska den finnas inne i spacklet, Sedan tycker en del att det är krångligt och limmar pappersremsan med våtrumslim så det blir en förstärkning, men lite av armeringsfunktionen försvinner då. En remsa kan aldrig flexa utan att spacklet spricker.
Upp till dig vad du gör , kan väl säga att tråden är avverkad för min del nu , för mig fungerar det och inget annat , så ni andra behöver inte fråga mera
 
Jag undrar fortfarande hur pappersremsan kan skrynkla sig utan att spacklet spricker? Men det lär jag aldrig få svar på...
 
useless useless skrev:
Jag undrar fortfarande hur pappersremsan kan skrynkla sig utan att spacklet spricker? Men det lär jag aldrig få svar på...
Det kan den inte :)
 
Tydligen kan den det hos @Liteavvarje

L Liteavvarje skrev:
Pappersremsan ska vara lös på mitten för att ta upp skillnader , blir då skrynklig om det går ihop , men kan spricka om det går isär för mycket
 
Nej det tekniskt sett omöjligt då det finns härdat spackel på remsan
useless useless skrev:
Tydligen kan den det hos @Liteavvarje
hehe
 
Många som tycker och tänker här ser jag. Risken med att limma pappremsan över en "ren" försänkt gipsskarv är att remsan med stor sannolikhet kommer bli "bom" på mitten, dvs den har ingen vidhäftning till gipsskivan. Branschregler säger att remsan ska sättas i spackel avsett för remsa, typ Alcro Skivspackel, Scotte J eller Dalapro Joint. Det är dock ganska svårt att spackla fast remsan om man inte är relativt skicklig, det går att limma remsan över gipsskarven också, men då måste gipsskarven vara spacklad först. Man ska också helst undvika Våtrumslim när man vill limma remsan, ett vanligt Vävlim räcker gott och väl.
På följande länk kan man läsa allt om hur man bygger med gipsskivor till hur man ska spackla dem.
http://www.ybg.nu/mobil/index.php
 
Vad är det som är så svårt att spackla in pappremsan? Jag gjorde detta moment för första gången nu senaste veckan men det var väl inget direkt jättesvårt? På med lite spackel, lägg på remsan, tryck in den med spackelspade och sedan börja massera remsan så den blir helt slät och lite lätt fuktig. Ingen aning om jag gjort rätt men det stelnade ihop bra. På ett helt rum med väggar och tak fick jag totalt ett tiotal bubblor. Men det är väl bara att skära bort dem och fylla på med spackel. Antar att det bubblar för att det blev lite dålig vidhäftning mellan remsa och spackel. Eller har jag gjort allt fel? :S
 
Ingen kan väl tro att en spackling med remsa ska ta upp kraften från rörelser i stommen. Det som kan fungera är i så fall att se till så att tex tapeten inte är fast mot båda sidor om sprickan och altså kan skynkla sig lite utan att spricka.
 
  • Gilla
Biggie och 1 till
  • Laddar…
Finns givetvis gränser för vad en remsa eller en gipsskiva tål. Men en korrekt utförd skarv med remsa blir nästan lika stark som gipsskivan. Dvs. OM krafterna sliter isär något så kan det lika gärna bli skivan som slits isär.

Detta att man skulle sätta en pappremsa löst på mitten låter som en väldigt märklig metod. Och det är inte i enlighet med instruktionerna från skivtillverkarna. Där gäller pappremsa som skall spacklas in. Glasfiberremsa skall inte användas.
 
  • Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
Min erfarenhet av äldre kåkar på landet som är byggda på stenfot eller plintar är att de ofta knäpper och rör sig när kylan kommer. Ofta brukar det bli sprickor i beklädnaden framförallt ovanför dörrar och fönster. Den typen av problem är omöjliga att åtgärda med att stärka ytan. Det kommer att röra sig lite över året och går att kammoflera med tapet som inte är klistrad direkt på skarven
 
Många svar och tips gällande just momentet att få dit pappersremsan, det tackar jag för! Dock undrar jag fortfarande vad som är smartast när problemet uppstått. Ska man göra om grundarbetet och hoppas/tro att det är orsaken till sprickorna, eller ska man acceptera att det lär uppstå vad man än gör, och i så fall, fungerar det att foga i sprickorna? Tänker mig nästa gång man målar om eller tapetserar.

Om grundarbetet bör göras om, hur gör man det bäst när ytan redan är målad?
 
Exakt vart är det sprickorna uppstår? Som sagt var är det inte ovanligt att det spricker i hörnen ovanför dörrar/fönster i gamla hus. Ska man försöka komma till rätta med det så måste man nog ta ner gipsen och sätta nya skivor där skarvarna inte sammanfaller med hörnen i öppningarna för dörrar och fönster.
 
B bjaurgen skrev:
Många svar och tips gällande just momentet att få dit pappersremsan, det tackar jag för! Dock undrar jag fortfarande vad som är smartast när problemet uppstått. Ska man göra om grundarbetet och hoppas/tro att det är orsaken till sprickorna, eller ska man acceptera att det lär uppstå vad man än gör, och i så fall, fungerar det att foga i sprickorna? Tänker mig nästa gång man målar om eller tapetserar.

Om grundarbetet bör göras om, hur gör man det bäst när ytan redan är målad?
Som jag skrev i tidigare inlägg så kan man försäkra sig mot sprickor igenom att sätta microlit/fiberduk, kostar givetvis några hundra kr och blir några timmar extra jobb, men då får du en extra armering på väggarna, man lägger då fiberduksskarvarna där du inte har gipsskarv.
 
Det är ju faktiskt vid just ett fönster, kring hörnen som du säger. Det känns som mycket jobb för några små sprickor som inte syns förrän man letar efter dem. Kanske är lättast att helt enkelt acceptera att de är där.
 
  • Gilla
BerraBo och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.