Min stuga från 1947 ligger mitt i skogen. Det finns gott om möss i Roslagen, jag brukar alltid städa noga på hösten och ta hem all mat.

Nu lämnade jag en burk nescafe i skafferiet, den var av hårdplast.

Söndergnagd och tömd på en vecka. Ser också att mössen äter flugor som dött och hamnat på fönsterbrädorna.

Den tomma brödkorgen fanns det några smulor kvar i, där har mössen också varit på besök.

Funderar på om jag skulle kunna bygga ett mus & råttsäkert skafferi där allt ätbart förvaras.

Tänkte på typ en inbyggnadskyl som jag använder som skafferi. Plåtskåp med magnetlist runt måste väl vara optimalt?
 
Cheesen
Skulle tro att det är enklare att ta bort mössen än att bygga ditt skafferi. Om du gör plåtskåpet lufttätt så lär du inte vilja förvara några torrvaror där pga fukt.
 
Cheesen Daniel Östberg skrev:
Skulle tro att det är enklare att ta bort mössen än att bygga ditt skafferi. Om du gör plåtskåpet lufttätt så lär du inte vilja förvara några torrvaror där pga fukt.
Hur ta bort mössen ? Är något jag är väldigt intresserad av hur det görs.
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Ett kylskåp blir väldigt sunkigt och mögligt invändigt om det står stängt en tid. Skaffa ett plåtskåp, typ verktygsskåp, och stäng in attraktiva saker där.
 
  • Gilla
Yrrol
  • Laddar…
Grunden till musfritt är lika med att täta och bygga bort alla springor/hål. Har haft problem med möss i fritidshuset men efter renovering och utbyggnad är de borta.
I ett äldre hus kan kan det bli mycket arbete så börja med att göra ett rum helt mustätt.
 
Cheesen
R RoBo skrev:
Hur ta bort mössen ? Är något jag är väldigt intresserad av hur det görs.
Man måste börja med att lokalisera var dom kommer in.
Sen när man fått tätt så får man se till att fånga dom som redan är inne.
 
A AndersS skrev:
Grunden till musfritt är lika med att täta och bygga bort alla springor/hål. Har haft problem med möss i fritidshuset men efter renovering och utbyggnad är de borta.
I ett äldre hus kan kan det bli mycket arbete så börja med att göra ett rum helt mustätt.
Vad är den bästa fogmassan att täta springor och skarvar med? Har en tub vit sikaflex jag funderar på att använda.

Naturligtvis är det bästa om mössen inte kommer in alls. Men en mus kan komma in genom 6 mm springor så det är inte helt enkelt att få absolut tätt i ett 70 år gammalt fritidshus.

Jag har ställt upp musfällor med bete av choklad och fångat två möss inne i stugan.
 
Y
Hink, glykol, vippa. :cool:
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Y Yrrol skrev:
Hink, glykol, vippa. :cool:
Hmmm. Får man inte prata högt om.
 
Dumlekola i fällorna funkar bra.

Annars ett skåp typ omklädningsskåp med galler vid venthål borde funka som skafferi.
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
L
Sätt fällorna på utsidan , ta dom innan dom kommer in , kan bli många men avtar i antal
 
Kommer mössen in så hinner de förstöra innan de till slut går i en fälla, men kan man inte få det helt tätt så är det sista alternativet för att minimera deras skador.
Du kan ju prova de här musskydden som man sätter i eluttag och ska avge ett visst ljud. Vissa påstår de fungerar andra inte, men kanske värt att prova.
 
Apropå möss och deras förmåga att ta sig in så har Matthias Wandel gjort en väldigt intressant video :)

 
  • Gilla
davveno1 och 2 till
  • Laddar…
L
S Superrobban skrev:
Vad är den bästa fogmassan att täta springor och skarvar med? Har en tub vit sikaflex jag funderar på att använda.
Det bästa att täta invändigt med är stålull. Lätt att peta in överallt med en skruvmejsel. Allt annat än stål kan dom i princip äta sig igenom. För att vara på riktigt säkra sidan så att dom inte lyckas pilla bort stålullen, så blanda den med silikon.

Om det gäller hål på utsidan där stålullen kommer att rosta bort med tiden, använd koppar, mässings eller bronstrassel. Finns ibland som skurverktyg. Går också att ta koppartråd och krama ihop (t ex från gamla kablar.) Blanda också dessa med silikon för maximal effekt.

De hål som är lite för stora för stålull täpper du till med finmaskigt hönsnät som du klipper i lämpliga bitar och trycker eller knölar in. Kan kompletteras med stålull och silikon vid behov.

Gå metodiskt igenom alla ställen de kan komma in, rum för rum. Kolla golvsocklar, taksocklar, golvspringor - och missa inte eventuella skåp och garderober som är fästade vid väggarna - finns ofta glipor där de tar sig igenom. Kolla dessutom alla rörgenomföringar - under diskbänken är tex en klassiker.

Lycka till!
 
  • Gilla
Cider
  • Laddar…
L
A AndersS skrev:
Kommer mössen in så hinner de förstöra innan de till slut går i en fälla, men kan man inte få det helt tätt så är det sista alternativet för att minimera deras skador.
Du kan ju prova de här musskydden som man sätter i eluttag och ska avge ett visst ljud. Vissa påstår de fungerar andra inte, men kanske värt att prova.
Dom fungerar. Ibland. Det beror på mössen. Vissa möss avskräcks, andra bryr sig inte. Eller också är det så att dom slutar bry sig efter ett tag. Jag har använt sådana först med gott resultat, men efter en tid funkade det inte mer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.