Jag är ny stugägare och har en massa funderingar. Ett är hur jag bäst och mest kostnadseffektivt håller min stuga ok mellan mina besök. Jag åker ut ca varje helg fre-sön.
Det är ett plan 75 kvm med en oinredd vind. Det finns en fungerande oljepanna och elvärme. När vi är där på helgerna så kör vi med olja. Men hur gör jag i veckorna för att det inte ska vara att starta upp från noll på fre ( att jag stänger av allt på söndag och stänger av vattenpumpen och spolar ut vattnet ur rören) men ändå inte bara köra på med olja när jag inte är där? Hoppas ni förstår vad jag menar. Det tar lång tid att värma upp stugan då vi har småbarn som gärna vill börja krypa på golvet direkt. Fråga gärna om ni undrar något.
Med vänlig hälsning Ylva
 
L
Först och främst vad gör du efter varje besök i stugan då ni åker hem , stänger av helt går inget bra då fryser huset , sätter det på sparlåga med termostat , på vad olja eller el
Det finns ett otal varianter att ha för det ni vill ha , men för att kunna säga något
så måste eder livsstil uppges
 
Luftvärmepump. Fungerar bäst i öppna planlösningar men är det flera rum fungerar det med öppna dörrar. Blir snabbt varmt med forcerat läge när ni kommer och kan kompletteras med modul så att ni kan styra den över mobilnätet.
 
Varför stänger ni ner allt om ni är där varje helg?
 
Y ylvham skrev:
( att jag stänger av allt på söndag och stänger av vattenpumpen och spolar ut vattnet ur rören)
Du menar väl tappvattenrören hoppas jag och inte värmesystemet här?

Som sagt, du måste ha någon form av underhållsvärme mellan besöken, du kan inte bara stänga av allt. Förstår att du inte vill köra oljepannan när du inte är där, men en elpatron kan ju stå på och ge underhållsvärme. Annars är en luftvärmepump ett bra förslag. Ett enklare men lite mer jobb är ju att du stänger av pannan helt, men ställer ut några flyttbara elradiatorer i de olika rummen som du ställer på låg värme när du inte är där, de kan du ju bara plugga in i vägguttagen. Det finns också switchar som styrs via mobiltelefon, en sån kan du sätta på ett element som ger full effekt, så du kan "ringa" på värmen några timmar innan du åker ut.
 
  • Gilla
vold
  • Laddar…
Luftvärmepump med mobilstyrning är som redan nämnts ett bra val, gärna i kombination med en el/oljeradiator som lite stöd till pumpen vid kallare temperaturer.
 
Bra budgetval om ni är där varje helg här flyttbara oljefyllda radiatorer med plug-in klockströmbrytare.

Klockströmbrytare (kallas felaktigt timer) https://www.jula.se/catalog/el-och-...ch-skymningsrelaer/digital-veckotimer-406068/
Radiator https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...jefyllda-element/oljefylld-elradiator-411128/

Har ni två sådana som går igång på full effekt på fredag morgon så har ni fått upp värmen tills eftermiddag/kväll.

Se till bara att dom inte sätts i uttag som går på samma grupp (säkring)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.