W wittsjo skrev:
Var har du kostnaden för virket till stommen? Ingår det i reglar o läkt?
Ja, det verkar saknas. Jag killgissar att det är ca 150 löpmeter stående reglar och bara det går väl på klart mer än 1596. Till det kommer takstolar, hammarband m.m. Och spikläkt inte att förglömma.
 
Whoops, missade det kvittot. :) Tack på påpekandet!

Virket till stommen (inkl egensnickrade takstolar etc) gick på: 12371:- + Syllpapp för 558:- och frakt 1195:-

Den korrekta sammanställningen är därmed:

div verktyg 1818
elpanna 6500
Frakt & släphyra 2960
Färg 2010
fönster och dörrar 19700
Isolering 5636
Klädsel 2078,22
Koppling och slang 646
masonit 708
Musband 552
Panel 11750
Plåt 281
reglar & läkt 13967
Spik skruv & beslag 5726
syllpapp 558
Tejp 105
underlagspapp 1345
vindduk 998

Delsumma 77340

Totalen inkl grund etc ligger därför inuläget på: 93844:- (grund och lov) + 77340:- = 171184:-
 
  • Gilla
CM1234
  • Laddar…
Då är det dags för en kort uppdatering. Eftersom semstern är över och jag arbetar på annan ort så är det bara helgerna som kan investeras i bygget nu, därav en förändring i tempot och uppdateringarna. Utvändigt är som bekannt det mesta färdigställt. Plåttaket (Lindab båstad) som efterliknar de klassiska bandfalsade plåttaken beräknas levereras till helgen om två veckor. Det blir då ett litet inlägg om hur det är att montera. Fönstrena till badrum och kök har ankommit till göteborg och ska monteras den kommande helgen. Därefter återstår endast följande utvändigt:
- fönster vid sovloft
- vindskivor
- takfotsbräda

Vindskovor och takfotsbräda monterar jag i samband med taket om 2 veckor. Fönstret vid sovloftet har däremot ställt till med lite huvudbry. Min första tanke var att jag skulle ha trekantsfönster med en öppningsbar del för ventialation. Denna tanke föll platt så fort jag insåg hur galet dyrt det är med fria former, framförallt öppningsbara. Alternativ två var ett halvmånefönster, detta föll dels på kostnaden för ett öppningsbart, dels på att det inte tilltalar mig estetiskt. Det som kvarstod var då ett kvadratiskt 6x6 fönster. Jag insåg rätt tidigt behovet av att kunna ventilera loftet ordentligt via fönstret under sommarmånaderna ( snarare sommardagarna om man ska ta denna sommar som referrens). I det fallet hade ett vridfönster varit optimalt. Nackdelen med ett vridfönster är flyktvägen. I samband med planeringen av huset pratade jag med ett antal personer om utforming av bostadsytor och fastän att husey inte ska utgöra ett permanentboende så vill jag inte vara dumsnål i utformningen. Om jag förstod det rätt då ska man i sovdelen till ett bostadsutrymme a minst en alternativ flyktväg vid brand. Något som låter väldigt vettigt! En vanlig flyktväg är just fönstret. Jag försökte föreställa mig att knö mig genom ett 6x6 vridfönster i panik när huset brinner och insåg att det inte är en hållbar lösning. Två lösningar återstår... ett klassiskt sidohängt eller ovankantshäbgt fönster. Nackdelen med detta är inregningsrisk ( väldigt liten då den största delen skyddas av takuysprång. Men även inbrottsrisk, sidohängda fönster sår endast uppspärrade med en hasp som man enkelt avlägsnar utifrån. Jag lutar nu mot ett så kallat dreh-kipp fönster eller tilt and turn som dem även heter. Dessa är istortsett standard i central och södra europa. Dem kan lutas innåt i ovankant för att ventilera ordentligt, men även öppnas helt i sidled och tjäna som flyktväg. I sverige kostar ett sådan fönster ned u-värde 1,0 cirka 1400kr (pvc gönster) och i tyskland som jag ofta besöket och skulle kunna slänga in i bilen 800kr. Valet börjar bli rätt uppenbart. Mer om detta när fönster är på plats.

Sedan senast har jag isolerat första skicktet i väggarna. Jag bävade lite för att isolera taket ståendes på stege tills jag kom på att jag kunde bygga stommen till loften först och sitta på dessa för att isolera största delen av taket. Sagt och gjort. Stommen till sovloftet är på plats samt väggarna till badrummet. Halva taket över sovloftet är ny isolerat.

Vad gäller väggarna till badrummet så vände jag och vred en del på hur jag skulle fästa dessa i betongplattan utan att borra hål, med risk för att skada golvvärmrn ( jag har rätt bra koll på vary slangen går, men man tvivlar ändå lite på sig själv när man sitter där med borrmaskinen). Ett slternativ hade varit stålregkar i botten som man limmar. Jag valde däremot att häfta fast plastdistanser i en träregel och limma denna med PL400 mot plattan. Verkar sitta som berget!.

Något som sannolikt kommer att vålla en del diskussion är min dimensionering av bjälklaget till loftet. För att spara på varje centimeter har jag reglat detta med 95 reglar i cc30. Kottlat enellan, ska limskruva golvspån ovanifrån och limskruva en tunn plyfaskiva underifrån innan ytskikt kommer på. Dvs en sandwich konstruktion. Jag hade blivit uppskrämd en del innan när jag läste i forumet att bjälklag skulle vara tjocka som en prisbelönt semla, annars skulle det bli väldigt svajigt på loftet. Men jag kan säga att det redan nu är riktigt stumt och fint även utan golvspån och plyfa. :)

Ett par bilder får man väl ändå slänga med :)

 
  • Isolerade väggar med synliga reglar och plastfolie samt utstickande elrör i ett underkonstruerat rum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inre arbetsplats med stomkonstruktion av sovloft, isolering och verktyg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild av badrum under konstruktion med nyinstallerade rör och fastlimmad träregel med distanser på betonggolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inredningsbygge med synlig stomme till sovloft, påbörjad isolering i taket och verktyg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
1977bjorn och 3 till
  • Laddar…
Då har ytterligare lite tid gått. Hösten kryper redan på. de stora oxelträden på tomten har redan börjat tappa sina löv. För några veckor sedan reparerade jag slingan till robotgräsklipparen (som blivit skadad under grävarbetet) så att den nu kunde klippa gräsmattan. Om man räknar ihop alla timmar som den sparat in åt mig sedan huset köptes så är den definitivt värd vartenda öre!
Under helgen så lades taket som jag väntat på. Som jag tror jag nämnt tidigare så ville jag ha ett tak som byggde så lite i höjd som möjligt och blev därför ståendes med alternativen Schingel och plåttak. Nyfikenhet, estetik och en känsla av att det blir tätare fick mig att landa på plåttak. Jag ville ha ett som liknade ett klassiskt bandfalsat plåttak men som jag kunde lägga själv. De senaste åren har flera tillverkare lanserat så kallade klick-tak som ser ut som dessa, själv landade jag på Lindab som tillverkare.
Lindab SRP25 Båstad måttbeställs, på så sätt så levereras takplåtsskivor i hela takets längd. Dessa ska sedan bara vara till att klicka ihop, skruva under falls och sedan klicka igen.
Leveransen va välpacketerad och kompakt. Lindab har inte snålat med varken skruv eller plåtdetaljer. Det fanns marginal för att göra fel på allt förutom de stora plåtlängderna.
I ärlighetens namn så kann jag säga att det va mycket enkelt att lägga. Efter att första plåten va inmätt så att den låg i rät vinkel mot taket så va det bara att slänga upp resten. Det enda som va lite pilligt va sista plåten på varje sida. Denna behövde klippas manuellt och sedan behövde en ny falls vikas upp så att det passade in på taket. Men i det stora hela ett väldigt enkelt tak att lägga.

Pris Lindab SRP25 Båstad inkl takfotsplåt, nockplåt och nödvändig skruv mm landade på cirka 19900:-

Hängrännor och stuprör med tillhörande detaljer, även det från lindab landade på cirka 2400:-
 
  • Leverans av Lindab SRP25 Båstad plåttak och tillbehör på en pall i en trädgård.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Två personer lägger rött plåttak på ett gult hus med gröna omgivningar och verktyg utspridda på marken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Lång Lindab SRP25 Båstad plåttaksskiva på gräsmatta, redo för installation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hus med nytt rött Lindab SRP25 Båstad plåttak, höstträd i förgrunden och fallen äpplen på gräsmattan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyinstallerat rött plåttak på gult trähus med öppen dörr och äppelträd framför huset.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyinstallerat plåttak på en gul trädgårdsbod med stegar lutade mot fasaden och byggmaterial på marken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
saiter och 5 till
  • Laddar…
Hej
Ser att du kämpar på. Även vi har lägre tempo nu. Blir nog inget före jul. Hoppas ändå bli tillräckligt klara nästa sommar så att slutbesked kan lämnas in. Utvändigt är i alla fall vårt klart utom fasadbelysning och altan.

Husfasad med öppen terrassdörr som visar en delvis inredd interiör med byggmaterial och en hink.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
CM1234
  • Laddar…
A Annen skrev:
Hej
Ser att du kämpar på. Även vi har lägre tempo nu. Blir nog inget före jul. Hoppas ändå bli tillräckligt klara nästa sommar så att slutbesked kan lämnas in. Utvändigt är i alla fall vårt klart utom fasadbelysning och altan.

[bild]
Ser jättesnyggt ut! Kul att se. Alltid kul och uppmuntrande att se andra i samma skede.

Flr tllfället håller jag på med installationskikt, så det känns som att det tar på det, men endast några timmar varannan helg gör att det tar sin lilla tid. Ursprunglig tidplan va att ha det färdigt i januari, men nu tror jag mer på mars/april, om jag orkar hålla samma tempo på helgerna :)

Jag lägger rätt mycket tid på veckorna att tänka igenom belysningslösningar. Hur har ni tänkt att lösa velysningen på loftet? Jag lutar åt led remsor i skenor från paulmann eller likanande, är inte sugen på spotlights en halvmeter från ansiktet ;(
 
Ett par bilder på hur det ser ut invändigt nu...
 
  • Interiör av ett pågående byggprojekt med synlig isolering och träreglar i taket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Invändig vy av ett pågående byggprojekt med isolering, träreglar och en stege.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
CM1234 och 1 till
  • Laddar…
Nu va det ett tag sedan jag skrev något, så jag tänkte att det kunde vara läga att ge en liten uppdatering på bygget. 6-7 helger har gått sedan sist varav jag haft möjlighet att bygga kanske 5 av dessa. Med lite ordentlig optimism så hade jag normalt tyckt att jag borde vara färdig nu, men så är det som tur är inte (det är kul att bygga).

Trappan är byggd och blev över förväntan. Vangstyckena fräste jag ut ur restvirke från takbjälkarna och planen sågades till av en ekbänkskiva. Avståndet mellan vangstyckena är anpassade efter en ikea köksstomme så att jag kunde använda mig av dessa lådorna. Kvar på trappen är små läderflärpar till handtag så att man enkelt kan öppna lådorna.

Elektrikern va på plats två dagar och har dragit all el i huset. Han lyckades även övertala mig att bygga in en mediacentral så att router osv blir undangömt i väggen. På något underligt vis så kom vi fram till att det är absolut nödvändigt att ha 3x2 nätverksuttag i huset på mindre än 25 kvadrat.... kvar här är inkoppling när ytskikt är färdiga samt anslutning till centralen i stora huset.

Innertak är uppsatt i hela huset, både nedervåning och ovanvåning. Kvar här är att borra upp för spottarna.

Fönster i gavlarna är monterade.

Denna helgen fick jag välbehövlig hjälp och lyckades på så vis gemensamt sätta OSB i nästan hela huset. Gips inhandlades och står även det nu redo för att sättas upp när tid ges.

Mycket påbörjat lite avslutat.
 
  • Byggarbetsplats med väggstommar och synlig eldragning mellan reglar under ett träbjälklag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Interiör av ett byggprojekt med nylagda vita innertak och oskyddade väggar med trästomme, två stegar står uppställda.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gulmålat trädhus med vitt fönster och röd taknock, omgiven av en gräsmatta och en liten metallbord.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hantverk av en trätrappa under konstruktion, med utfrästa vangstycken och sågspån på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nybyggd trätrappa med öppna steg av ek, frästa vangstycken och synliga elkablar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nybyggd trappa med ljusa steg och sidor av restvirke, omgiven av byggmaterial och elinstallationer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hemgjord trätrappa med integrerade vita lådor anpassade för IKEA köksstommar, omgiven av byggmaterial.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inredning under konstruktion med OSB-skivor på väggar, isoleringsmaterial och byggmaterial utspridda på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nybyggd trappa med vita sidor och trästeg, omgivet av OSB-skivor och en stege vid sidan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Byggarbetsplats inomhus med OSB-skivor monterade på vägg, bjälkar och ouppsatt gipsskiva.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Byggplats inomhus med OSB-väggar och gipsskivor på bockar redo för installation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
saiter och 8 till
  • Laddar…
Nu va det bra länge sedan jag skrev något. Fokus har legat på att bygga klart huset alla lediga sekunder och därför har uppdateringarna här blivit lidande. Eftersom vi är mitt i en värmebölja så har jag valt att inte sammanställa samtliga kostnader förens vädret blivit sämre, så håll till godo. Midsommar är snart här och då borde det juh regna :) Här följer en del bilder på färdigt bygge. Slutintyg från kommunen dröjde cirka 3 veckor efter ansökan.
 
  • Nybyggt gult hus i skymningen med tänd lampa och öppen vit grind omgiven av grönska.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kvällsvy av ett nyligen färdigställt hus i skymningen med upplyst fasad och blommande träd i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett nyligen färdigställt ljusgult hus med blommande träd i trädgården under en solig himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyligen färdigställt gult hus med rött tak omgivet av grönskande trädgård och blommande fruktträd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nymålat gult hus med röd-vit randig markis omgivet av blommande fruktträd i en trädgård.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyrenoverat badrum med glasduschhörna, kaklade väggar och handfat med skåp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Modernt badrum med vita kakelväggar, en toalett, en tvättmaskin från Bosch och en vitvarubehållare ovanför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyrenoverad vardagsrumsinteriör med orange soffa, vit köksinredning och fönster med utsikt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nybyggd vindsvåning med snedtak, inbyggd belysning, säng och fönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nybyggt sovrum med snedtak, integrerad belysning och vy mot träd genom fönstret.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nybyggt sovrum med inbyggda vita skåp och en säng mot snedtak.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trädgård med blommande träd, trä utemöbler och gult hus i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Färdigbyggt gult hus med rött tak och trädgårdsmöbler på gräsmatta under blommande träd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Färdigt inre av ett hus med trägolv, vitt matbord och stolar, hyllor på väggen och trappa till vänster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
saiter och 10 till
  • Laddar…
Lite fler bilder som jag glömde som visar hur man lyckades få in lite extra sängplatser i form av madrass på golvet alternativt utrymme för förvaring.
 
  • Ett loft med vit stege, nedanför en röd bäddsoffa och en matta som möjliggör extra sängplats.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Loft med stege som leder upp till extra sovutrymme eller förvaringsplats konstruerat i vitmålad inredning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Orange bäddsoffa med kuddar i ett ljust rum, grått golv, och en hög loftbädd ovanför soffan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Modernt inrett vardagsrum med köksdel och en röd soffa, med ett loft ovanför som kan användas för förvaring eller extra sovplats.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kompakt bostadsdesign med en bäddsoffa, köksskåp och långsmalt fönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Sovrum med en stor orange bäddsoffa med en uppfällbar madrass på golvet, under en vit loftäng.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kompakt vardagsrum med loft för extra sovplats eller förvaring, synligt genom ett fönster, vit inredning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vardagsrum med matbord och stolar samt en trappa som leder upp till en loftdel för extra sängplatser eller förvaring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En stor säng under snedtak med vita lakan, placerad bredvid ett fönster, som ger extra sov- eller förvaringsutrymme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vindsvåning med snedtak och ett fönster, två madrasser placerade längs väggarna för extra sängplatser eller förvaringsutrymme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit vindsvåning med två madrasser på golvet och ett litet fönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
saiter och 10 till
  • Laddar…
Kungligt!
 
  • Gilla
Bichonen och 1 till
  • Laddar…
Riktigt snyggt! Är det förvaring inbyggt i sättstegen (heter det så?) i trappan?
 
  • Gilla
Bichonen
  • Laddar…
Tackar! Varje trappsteg är en utdragslåda samta vilplanet kan man vika upp. Där sitter minipanna, golvvärmefördelare och lite städprylar
 
  • Gilla
Bichonen och 1 till
  • Laddar…
Riktigt snyggt slutresultat.
Det som är lite kul med mindre hus är att det syns tydligt när det är genomtänkt och optimerat.
Du kanske har skrivit det men har du uppskattat hur många timmar som du lagt?
 
  • Gilla
Bichonen
  • Laddar…
F Fredrik- skrev:
Riktigt snyggt slutresultat.
Det som är lite kul med mindre hus är att det syns tydligt när det är genomtänkt och optimerat.
Du kanske har skrivit det men har du uppskattat hur många timmar som du lagt?
Tack! Jag har faktiskt inte vågat räkna på det. Bygget har varit lite terapi för mig för att slippa tänka på kontorsarbete. Men grovt så rör det sig om efter stomresning och fasadklädnad, varannan helg i ett år med cirka 16 timmar per helg. Dvs cirka 416 timmar plus cirka 4 timmar på vardagskvällar i en månad, dvs 80.
Väldigt grovt räknat 500 timmar. Kanske är önsketänkande?
 
  • Gilla
Bichonen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.