TL;DR Jag undrar över hur ni har löst dragning av nätverkskabel till rum med många uttag. Många smårör/-slangar? Eller ett stort? Om stort, hur har ni i så fall fogat ihop alla delar?

Hej.
Sitter och funderar på hur man får det bra när man ska dra kabel för ett nätverk som täcker hela villan. Jag har stött på det vanliga, vilket slags ethernetkabel som bör användas, sätt fler uttag per rum än vad du kan se behov av nu, etc..

Det jag har landat i är cat6-kabel och rack på avskild plats. Inget originellt där. Men t.ex i vardagsrummet så lutar det åt att det blir ett antal apparater som vill anslutas till nätverket; receiver, tv, dekoder.. Det kan man ju lösa antingen genom att dra ungefär en kabel per apparat, eller kanske färre kablar och en switch?

Om man väljer att dra kablar så inser man först hur ***** bökigt och hur många fula ord man kan. Sen väljer man en större slang, säg snäppet över 20mm(32mm för mig. Jag har inte hittat många affärer med så stora vp-rör, 16/20 har alla men sen är det svårt. Fastän jag bor i mälardalen..) Då går kabeldragningen mycket lättare, i rackändan behövs ju inga dosor eller så utan det är kabel ut ur slangen till patchpanelen. Men i andra änden? Jag har hittat infällda (dubbla) nätverksuttag som jag gillar, men när den där 32 mm-slangen ska anslutas till väggdosan med de två nätverksuttagen.. De största stosar till dosor som jag sett är 20mm, och som andra sagt så känns det ju meningslöst med stora slangar om det smalnar av tvärt i änden.
Om man har en större slang så kan man ju vilja dra fler kablar i framtiden, och hur löser man det om allt mynnar ut i den lilla apparatdosan? Nån med erfarenhet i frågan? Ska man göra nåt slags "fördelningsutrymme" strax innan apparatdosorna, där den tjocka flexslangen förgrenas ut till flera mindre? Med nåt diskret lock för i väggen så att man kan komma åt utrymmet? Och visst, om man vill dra nya kablar så är jag ju med på att det kan innebära en del fräsande och liknande i väggen. Eller finns det få orsaker att använda större dimensioner än 20 mm på kanalerna?
 
jag säger som vanligt. 2 16 mm rör/slang eller en 20 till varje dosa och så sätter man fler dosor.

Varför nu detta istället för en större slang/rör?
Jo därför att jag ser rören/dosorna som det permanta och sen kan man lätt bytta kablar och uttag vid behov.
Går man då från den vanliga standarden med apparatdosor så begränsar man sig rätt hårt i utbud av uttag/fronter.
Därmed tycker jag att det är bättre att ta slitet att dra upp ett bra strukturerat nät av rör och dosor på en gång.

Så här långt nyttjar jag mitt nät för tele,tv,data och larm. (klart trevligt att bara dra fram kabel från larmsensorn till närmaste rj45 uttag och sen använda det befintliga nätet)
 
L Liteavvarje skrev:
Det har varit uppe tidigare , du kan läsa här
www.byggahus.se/forum/threads/32-mm-flexroer-in-i-dosa.269987/
Samt en typ av dosa finns här , kommer från samma länk som ovan
www.elbutik.se/product.html/central/anslutningsdosa?category_id=1962
Precis, jag såg den tråden. Men dom kom fram till att antingen karva upp en vanlig dosa, eller sätta en central - som väl inte var helt välanpassad för ändamålet, många oanvända hål där - innan. Central innan var ju ungefär som min "förgrening" ovan, men jag hade gärna velat ha nån 32mm-anslutning till. Så jag var nyfiken på om nån annan hade fått en snilleblixt.

Går kanske att snickra till ett (litet) utrymme (i väggen), vad vet jag, är ju inte raketforskning. Men det är kanske bäst att använda standardkomponenter så långt som möjligt :p..
 
M Mats skrev:
jag säger som vanligt. 2 16 mm rör/slang eller en 20 till varje dosa och så sätter man fler dosor
1 nätverkskabel i 16mm, och 2 i 20mm? Och fritt med glidslem medan man drar? Drog du båda samtidigt då? Dragfjäder och eltejp runt kablarna(begränsat när man inte kan tejpa så att det känns stadigt för då blir det för tjockt)? Det är surt när dragfjädern lossnar när man kommit dit där det börjar ta emot..

M Mats skrev:
Varför nu detta istället för en större slang/rör?
Jo därför att jag ser rören/dosorna som det permanta och sen kan man lätt bytta kablar och uttag vid behov.
Tveklöst så ska det vara så!

M Mats skrev:
Går man då från den vanliga standarden med apparatdosor så begränsar man sig rätt hårt i utbud av uttag/fronter.
Det är precis där som jag fastnat lite. Eller åtminstone har stretat emot verkligheten lite.. Det har ju känts som en trevlig idé att 1 stor och fin motorväg för alla kablar som ska till ett rum, istället för ett gäng landsvägar. Men när man sen börjar fundera på vilka delar som skulle behövas för att realisera tanken så vaknar man, liksom. Det verkar helt enkelt vara svårt med övergångar till/från dimensioner större än 20mm.

Samtidigt så har vi jobbat med några 20mm-slangar där vi tänkt oss dubbla nätverkskablar - och inget annat. Det har varit..slitigt.

M Mats skrev:
Därmed tycker jag att det är bättre att ta slitet att dra upp ett bra strukturerat nät av rör och dosor på en gång.
Blir inte det där lite av en definitionsfråga ;)? Jag tror att alla är överens om att man vill ha kabeldragning spm är lätt att använda, förstå och modifiera(missade jag nåt?). Men det utesluter väl inte nödvändigtvis varken en stor slang eller flera mindre? Båda har sina fördelar. Och nackdelar.
 
När jag drar nätverk i en villa använder jag fördragen 20 slang med 2 kablar i till varje dosa från rack/patchpanel.
 
E
Lägg pengarna på ordentliga accesspunkter istället. Mindre materialåtgång ger mer pengar att lägga på accesspunkter av hög kvalitet. Man kan också möblera precis som man vill, och möblera om hur ofta man vill.
 
R
Självklart ska du ha kabel till fasta enheter, jag tänkte som så att drog 2st cat 6 i varje 20mm slang.
Sen drog jag fram 2 st dubbeluttag till där tv:n sitter. 2 dubbeluttag till kontoret. Sen 1 dubbeluttag till resterande av alla rum.

Kommer förmodligen inte kunna byta kablar så smidigt om jag skulle vilja det men den dagen cat6 inte räcker till så får jag väl bita i det sura och göra om allt.
Vilket förmodligen inte kommer hända på måååånga år.

Alla slangar är dragna på vinden bort till garaget där slutar slangarna och sen är kablarna nerdragna i ett 50mm rör ner till racket.
22st cat6, 4st antenn + ett gäng högtalarkabel så börjar det blir riktigt tight i 50mm röret:)
 
2 cat6 i väldragen 20 slang/rör ska gå så lätt att man klarar det utan glid.
brukar gå med 3 i rör utan glid, 4 går i raka rör men då vill jag ha glid för att det ska funka

Jag brukar skala kabeln runt 2 dm, klippa bort 2 par plus ev plastkryss, sticka de två kvarande paren genom öglan på fjädern och sen tvinna runt sig själva. På så sätt blir det inte tjockare än en oskalad cat6. Funkar fint att dra två itaget på så sätt. Jag lägger tejp ytterst för att hålla ihop det hela

Trådlöst funkar för vissa signaler men inte för andra, för mig var prisskillnaden 700kr/st mellan trådade och trådlösa larmdeckare, de trådade funkar dessutom med alla trådade larm. Trådlösa är märkes/modelspecifika.

Ett annat exempel var när det ena teleabbet dog pga åska, bara flytta en patchkabel så var faxen ansluten till det andra numret
 
  • Gilla
RalleB
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.