Jag behöver hjälp med ett till synes olösligt problem, så alla bidrag mottages med tacksamhet! Så här är det;
Vi köpte för 4 år sedan ett hus byggt 1959 med kommunalt vatten och avlopp. Det senare visade sig vara fel, eftersom avloppet från större delen av huset gick rakt ut i en närliggande ravin utan att passera mer än ett sprucket cementrör... Vi upptäckte detta ganska snart efter köp, då det blev stopp i avloppet. Hela systemet undersöktes med tv-kamera, och visade fenomenet samt att det ca 4 meter utanför huset var stopp. Huset är ett suteräng-hus, och endast övervåningens toa var ansluten till kommunens avloppsnät. Resten, inklusive dagvattnet (!) samlades i nedervåningens golv och gick rakt ut via husets ena kortsida. Kommunens avloppsnät ligger i gatuplanet/övre våningsplanet. Säljaren betalade mycket motvilligt installation av en avloppspump som sprängdes ner i källarvåningens golv vid den kortsida som avloppet gick ut genom, och samlar nu allt avlopp och pumpar det en våning upp till kommunens avlopp. Arbetet utfördes av en ansedd rörfirma som tog hjälp av en lika ansedd byggfirma. Det gamla avloppet murades igen invid huskroppen och vi trodde att allt var frid och fröjd. Dock visade första åskväder med stora regnmassor och därtill påföljande strömavbrott en smärre brist i systemet... :surprised: Olika lösningsförslag har undersökts, batteri-backup för pumpen, elverk som går igång vi strömavbrott osv. Alla lösningsförslag är dock enormt dyra och inte särskilt säkra. Min tanke är nu att öppna upp det gamla avloppet och ansluta det till pumpen som ett mekaniskt breddavlopp; Går strömmen rinner allt vatten ut den vägen och vi får inte källaren översvämmad (för 5:e gången). Jag har lokaliserat avloppsröret ca 8 meter utanför huset, och tänkte kapa det där, försöka rensa det från andra hållet så att stoppet öppnas upp (HUR har jag ingen aning om ännu! ???), och om den saken lyckas fram till husväggen - bila upp golvet mellan pump och vägg, öppna upp igenmurningen och be rörfirman ansluta avloppsröret till avloppspumpsbehållaren. MEN - då har jag alltså öppet från denna behållare och ut i det fria. Sommarhalvåret är väl enda problemet möss etc, så det får till någon form av nät i röränden mot ravinen till. Dock stoppar ju detta även upp ev i systemet kvarvarande avfall om ni förstår vad jag menar... ::) Men jag har på känn att denna konstruktion inte är så lyckad på vintern, och att den låga utetemperaturen kan göra att den elektriska pumpen havererar. Nu är jag ju pom-pom på sådant som detta, så jag resonerar kanske helt fel och ser problem där det inte finns några? Vad tror Forum-folket? - Problemet har ju uppstått genom att rörfirman murade igen det gamla avloppet ("det var ju ändå stopp i det"). Att JAG inte såg de problem som fanns med detta är väl en sak, men DE borde som fackmän ha tänkt på detta tycker man. Men nu är det som det är, och jag behöver er hjälp att lösa eländet, - helst innan NÄSTA åskvänder... :surprised: ::) TACK!
 
Det verkar som problemet är dagvattnet som ska anslutas till kommunalt dagvatten eller egen stenkista/ravinen. Hushållets avlopp kan det väl inte bli några större mängder av under tiden det är strömavbrott. Pumpbrunn för avlopp är väl ganska vanligt i nya områden där man vill dra mindre dimension på rören.
 
Som tidigare talare sa antar jag att det är dagvattnet som är problemet, kan man inte "bryta" ut dagvattnet för sig och koppla det direkt på "ravinavloppet"? Detta kanske går att lösa utomhus utan att hålla på och bila i källaren?

//Markus
 
Njae - - - dagvattnet går via stuprör i husets hörn in i husets bottenplatta där det ansluter till husets avloppssystem. Så skulle jag bryta ut dagvattnet måste jag lägga nya rör från varje hörn och ut i ravinen. Kommunen tillåter inte att de två stuprören på framsidan ansluts i avloppsnätet åt det håll det är närmast (för att sedan gräva upp på baksidan och ansluta de nedre två hörnen i ravinen (vilket är en sträcka på ungefär 30 meter). Så då får jag alltså gräva från framsidan längsta vägen runt huset och vidare ut i ravinen. Kortaste vägen är blockerad av en synnerligen solid stenkällare á lá skyddsrum med en meter tjocka stenväggar, så i så fall får jag spränga mig igenom den. Men visst är det dagvattnet som ställer till problemet! Så när det har blivit strömavbrott och ösregn samtidigt och det råkat vara på dagtid när familjen är vaken har jag helt enkelt proppat igen stuprören så att vattnet inte rinner ner i avloppssystemet, - men det är ju ingen vidare smart lösning...
 
köp en 12v länspump (finns i båttillbehörsbutik) o koppla den via ett relä som ger pumpen ström från ett fritids batteri vid strömavbrott koppla en underhålls laddare till batteriet så det alltid är redo för action ;D
 
El_-Micke! Ett gripande förslag! ;D Dock - den sabla pumpen har alltså en så häftig strömförbrukning framför allt initialt att det får till minst 2 batterier, och då kan systemet drivas i högst 30 minuter. En mycket kreativ elektriker känd för sina drastiska lösningar av problem har tittat, funderat och räknat. Han kunde som sagt lösa problemet i 30 minuter till en kostnad av runt 25 000:-, och det var liksom lite väl häftigt... Sätter jag en pump som du föreslår måste ju även den vara fast monterad på utgående avlopp till kommunala ledningar, annars får jag varje kväll öppna golvluckan, ner med pumpen och lägga ut slang genom pannrummet och ut i det fria... Grannens katt skulle i varje fall bli glad, för att inte tala om alla gnagare som då får fri tillgång till husets insida. Annars blir det till att bila upp golvet lika förbaskat. - Jag är dock impad av ditt förslag! 8)
 
Hemmakatten
Ett litet elverk kanske för att driva en enfaspump.
 
hur högt ska det lyfta?behövs det ett jätteflöde på pumpen.?


är det inte över en meters lyfthöjd å inte över 10 minut liter går det med en liten 12v pump som sitter i båtar och tar slagvatten (kostar 6-700 kr) dom tar inte mer än 3-4 amp med ett kraftigt batt...så går dom måååånga timmar
 
Kul att jag har fått många glada förslag - och jag är rysligt tacksam för alla! - Nuvarande pump är nersprängd i golvet med botten 150 cm under golvnivå i källaren. Avloppet går ut i ungefär brösthöjd, så lyfthöjd bör ligga runt 3 meter. Hur mycket flöde det blir vet allenast den som släpper vattnet i takrännorna. Men vid senaste regnvädret innan strömavbrott gick pumpen ungefär en gång i minuten, och tömmer hela tunnan på ungefär 10 sekunder. - Jag är inte så säker på att det här med batteri och extra pump eller elverk funkar, för nersprängd tunna är inte så stor. Där får inte plats så mycket mer än där redan är med tanke på att flötet ska gå fritt som startar pumpen när tunnan är full. Och ska jag montera ytterligare en pump får jag ändå bila upp golvet. Befintligt rör från pumpen går ut halvvägs ner på tunnan (ung 70 cm under golvet) och bort till yttervägg där det går rakt upp och med en böj ansluter till avloppet ungefär 150 cm upp från golvet räknat. En extra pump bör väl anslutas på ungefär samma sätt? ???
 
Kan du läsa av märkskylten på pumpen ?

Om vi får lite effektsiffror på motorn så kanske vi kan hjälpa dig.
 
Varje mm regn ger ca 200 l vatten och skyfall således kubikmeter med vatten
..jag skulle nog välja en olaglig? lösning eller inte väcka björnen, dvs att kapa stuprören och sätta på någon form av avledning, typ såndär "plastpåse" för att leda bort/ut vattnet från huset om det nu krävs (kostnad under lusentappen) Se bara till så att inte regnvattnet rinner in mot husgrunden.
...som tröst för ditt samvete så är det en klar miljöförbättring mot att som tidigare skicka allt till lavinen
..sen den volym som ansamlas vid strömavbrott borde ju vara , som nämndes, minimal
..och då är man inne på traditionella dränkbara pumpar eller en såndär toa (med en burk under) som visst klarar att lyfta skiten en våning

...kul sträng, ursäktta mig jag förstår och har empati, men som jag ser det så gäller det även här, att kapa topparna för att få ned dimensionen
 
Erik_D; Nop, sorry. Inte utan cyklop och snorkel... ::)Jag trodde det skulle finnas någon form av teknisk sammanställning i manualen, men den hänvisar till en liten skylt på pumpen (1,5 meter under golvet i en tämligen trång tunna och badandes i avloppsvatten. ) Jag ska dock kolla med kikare och ficklampa om jag ens hittar skylten nere i sörjan. ÖRK! Och vad gäller de andra förslagen precis här ovanför är ju det en möjlighet som dock kräver mörka solglasögon 8) och är praktiskt lite svår att genomföra på husets framsida; Vattnet lär rinna vidare runt hörnet, ner längs garagnerfarten till källarens varmgarageinfart, i markbrunnen utanför garagedörrarna, in i husets avloppssystem - och just det, - till avloppspumpen... ::) Tilläggas kan att denna sabla avloppspump är en visa i hela byn. Till och med hantverkare jag aldrig tror mig ha sett utbrister glatt att ; Här har jag varit förr! Det är ni som har den där avloppspumpen va? - - Men det måste ju FINNAS en lösning!? Ingen som nappar på min egen geniala idé :p med att ansluta till det gamla avloppet efter att det rensats? Dock har som sagt denna sk lösning vissa problem om man inte på något sätt trycker in ett vattenlås i avloppet, eller i varje fall något som hindrar möss in och är öppet för toapapper etc (örk igen) ut, inte transporterar in kyla och inte fryser igen. Problemet med avloppspumpen är ju dock vid regn, så vinterhalvåret kan man stänga ner det hela.
 
Sillastryparen skrev:
Ingen som nappar på min egen geniala idé  :p med att ansluta till det gamla avloppet efter att det rensats?
Jag tycker som andra före mej att regnvatten skall separeras från avloppsvatten. Regnvatten skulle kunna ledas enom gamla rör till ravinen men wc-avlopp måste ju ut till det komunalla avloppssystemmet. Så skulle du i alla fall få mindre chans till översvämningar på grund av regn och åska. Kinglace har ju löst ditt problem, tycker jag
gaia
 
Hej gaia! Jag förklarade kanske inte problemet så där rysligt bra. Men din lösning kräver att jag lyfter bort allt som står på bottenplattan, bilar mig ner till rören och lägger ett nytt system där de båda storheterna är avskilda från varandra. Tanken har föresvävat mig mer än en gång att riva skiten och bygga nytt som har en vettig konstruktion redan från början. ALLT avlopp, regnvatten, köksavlopp etc sluter an till samma rör - som går i bottenplattan från ena kortändan av huset till det andra (det med avloppspump). ALLT detta gick tills vi köpte huset för 4 år sedan rakt ut i ravinen. Nu går alltihop ut i kommunens avloppsnät med kommunens goda vilja. Inte HELT reglementsenligt med regnvatten i kommunens avloppsnät, men det var ju en bättre lösning än den gamla... Ett annat alternativ för att få regnvatten bort från systemet som förslagits blir att från varje stuprör på framsidan lägga ner nya rör och leda ut till gatan och gå på kommunens dagvattenledning. Baksidans stuprör ligger dock en våning under gatuplanet, och vi har ingen gata eller dagvattenledning på den sidan nedanför vårt hus. Utan det blir till att gräva ner nya rör från de två stuprören och ut i ravinen - vilket är en rejält lång sträcka. Vad jag hoppades finna var dock inte en så omfattande och kostnadskrävande lösning, utan något som fungerar i nödläge; Regn och strömlöst. - Men, men... - - - man kan ju inte få allt här i livet... ::) Jag är dock tacksam för alla tips jag fått! De sätter igång tankarna i andra riktningar än de som inte ledde någon vart.
 
Men den långa sträckan till ravinen, går det inte att lägga en stenkista någonstans där så att du inte behöver gräva så långt, eller koppla på på den gamla ledningen någonstans på vägen?

Och nu menar jag bara stuprören.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.