Fotografen Fotografen skrev:
Varför inte stycka bort 1000 m2, äga båda tomterna gemensamt, för att sedan när lantmäteriförättningen är klar skänka de resterande 75 procenten av resp tomt till varandra?
Allt enkelt är otänkbart med en jurist som gett sig den på att delningen skall vara 75 till min brors änkaistf 25 och jag 25 istf mina ärvda 75. Tydligen vill han imponera på änkan som inte begriper något i den här historien. Det borde bli en anmälan till advokatsamfundet snart. Hur hanterar men en jurist som agerar på detta viset?
 
S
Å åk-lagarn skrev:
Svarar med ett gångbart uttryck PUCKO
Ok, det börjar bli lite off-topic med personangrepp så vi kan väl avsluta vår diskussion.
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Men du är väl inte så naiv att du tror att bara för att en verksamhet bedrivs under statligt eller kommunalt monopol, så
finns ingen risk för mutor, bestickning, delikatessjäv och annat liknande?

Som före detta boende i Muteborg har jag sett vad monopolsituationer för med sig.
Nej, sannerligen inte. Men det är en sak att beivra brottslighet, en helt annan sak att skapa förutsättningar för att den ska instituionalieras, systematiseras och permanentas.
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Det är väl små enkla elektronikprodukter som man nästan kan köpa på Kjell &Co?
Borde gå ett köpa för en bråkdel av den årsavgiften.
Känns egentligen onödigt att köra till Kjell & Co när man redan har gps i telefonen... Eller ska vi skippa den diskussionen och höja nivån en aning?
 
Redigerat:
  • Gilla
Pecka Langer
  • Laddar…
hsd
Jag har läst och funderar på vad totalkostnaden blev för TS....
78 inlägg av besserwissrar men var tog TS vägen?
 
  • Gilla
Pecka Langer och 1 till
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Kanske pröva att överlämna verksamheten till privat företagande.
Lite konkurrens kan göra underverk på priserna :)
Kolla när bilprovningen fick konkurrens och när elverket i Stockholm privatiserades och togs över av Fortum.
 
  • Gilla
Kurtivan
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Det är väl små enkla elektronikprodukter som man nästan kan köpa på Kjell &Co?
Borde gå ett köpa för en bråkdel av den årsavgiften.
jag tar den där kommentaren som ett skämt från din sida eller så har du bara väldigt dålig koll på vad som krävs för att göra en korrekt utsättning på mm nivå. Kan ju säga att en bil gps spelar imot ca 4-5gpser och det jag håller på med tar in ca25st samt att man får korrektions data från basstationer så gps är bara en del i det hela och då pratar vi en tolerans nivå på 3-4cm. När det gäller en Totalstation så blir mätningen på mm nivå och det använder Lantmäteriet sig utav väldigt mycket...

Men åk till Kjell&Co å köp det du tror dig behöva så kan vi köra en utsättnings tävling
 
E Ekenmark skrev:
Känns egentligen onödigt att köra till Kjell & Co när man redan har gps i telefonen... Eller ska vi skippa den diskussionen och höja nivån en aning?
Det är nog den differientiella biten som kostar. Du skall ner på en noggrannhet om +- 25 mm.
Och det har du inte i telefonen!
 
Redigerat:
L lgisslen skrev:
när elverket i Stockholm privatiserades och togs över av Fortum
Det var/är ju fortfarande ett monopol. Ingen konkurrens alltså.
 
harry73
Jag ska någon gång testa hur nogrann jag kan mäta in mina gränsrör med hjälp av bara telefonen. Då kommer jag att samla medelvärdet över lång tid.
Kan återkomma med resultat.
 
harry73 harry73 skrev:
Jag ska någon gång testa hur nogrann jag kan mäta in mina gränsrör med hjälp av bara telefonen. Då kommer jag att samla medelvärdet över lång tid.
Ser fram mot resultatet!
En vanlig, enkel GPS-mottagare har en noggrannhet på i storleksordningen 5-10 meter
Från en, i mitt tycke, bra artikel om detta:
http://www.precisionsskolan.se/?p=30401#.Wgg-EYhrxhE
 
Mikael_L
J Jimmy79 skrev:
Så nej jag tycker inte det är dyrt men det tar sjukt lång tid för dem på Lantmäteriet att göra det dom ska men det har just att göra med personalbrist
Att det tar lång kalendertid kan förklaras med personalbrist, men knappast att de har fler fakturerbara timmar att slänga i ansiktet på varenda kund ...
 
Det finns ju iofs webbtjänster för att korrigera gps-signalen i efterhand om man vill ha lite bättre precision. Differentiell GPS är dock oumbärligt i fält, men abonnemang på en så tjänst är inte så dyr att det ska påverka timpriset på den enskilde lantmätaren i någon nämnvärd grad.
 
useless useless skrev:
Differentiell GPS är dock oumbärligt i fält, men abonnemang på en så tjänst är inte så dyr
Vad jag förstår så utgår DGPS från att man har en plats med säkerställd position, och där sätter man en sändare, som korrigerar den "vanliga" GPS-signalen.
Som det finns en rätt inmätt punkt inom rimligt avstånd, en tomtmarkering eller liknande, så sätter man sin DGPS-sändare där, knackar in koordinaterna och kör igång.
Det låter väl inte som något som kräver femårig civilingenjörsutbildning för att kunna hantera?
Och borde väl inte behöva bli så fruktansvärt dyrt heller?
 
Nja, så enkelt är det inte. De dyra GNSS-mottagrna mäter med bärvågsmätning också, inte endast kodmätning. Detta, i kombination med DGPS (som egentligen kompenserar för störningar, t.ex. atmosfärsberoende fel eller andra liknande fel, eller medvetet pålagda störningar som under Kuwaitkriget), gör att du kan mäta med precision på ett par cm. Det klarar inte en "billig" kodmätare ens i kombination med DGPS.

Man kan säga så här:

Kodmätaren säger: "Jag har position X,Y m" (dvs på m-nivå, eller möjligen lite bättre)
Bärvågsmätaren säger: "Jag har position X.xx, Y.yy m" (dvs på cm-nivå)
DGPS-stationen lägger till: "Jaha, men nu är det så här att jag vet att signalen just nu ska korrigeras med (0.23 , -0.12) m".

Dvs, även om kodmätaren då får en positionskorrigering med decimaler på cm-nivå, så saknar den ändå rätt utgångsvärde att korrigera med!
 
  • Gilla
bjoar564 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.