TF83
Tjena!

Har ett hus byggt 1886 som enligt dokumentation fick fasad beklädnad av stående panel år 1900. Just nu är det hyvlad pärlspont utvändigt som dem målat med typ faluröd linoljefärg på 70 talet har jag fått reda på, jag har dock ingen klarhet i om det varit just pärlspont sedan år 1900 eller bara "vanlig" dubbel faspanel. Har tittat på gamla bilder och där syns det inte exakt om det är "vanlig" eller inte, det enda som skiljer i sådant fall är ju "pärlan" och det syns inte om det är någon sådan skillnad på bilderna ifrån 20 talet.. Först var jag helt inne på att försöka få uppsågad pärlspont igen nu när fasaden måste bytas, fast med klyvsida så att den går att måla med slamfärg, men då jag nu är bra osäker efter att fått hört att de rustat fasaden på 70 talet så funderar jag på om det var pärlspont eller ej original.. Och då jag står inför behovet att få tag i grundad panel så snubblade jag nu över färdig grundad och mellan struken dubbelfaspanel ifrån bergslagspanel som jag funderar på då fasadbytet påbörjas i vinter, och grundad panel då skulle passa bra just för att det inte är målningsväder då..:p Och jag har ju läst att dubbelfaspanel var vanligt vid sekelskiftet och på bild ser man som sades att det är någon sån typ av panel, Men frågan är om det är sån här typ som finns att köpa på bergslagspanel? Om inte vad är skillnaden?

Mvh
 
Varför kan du inte köpa pärlspånt och grundmåla själv?
Det är ju dumt att köpa färdigmålad panel för på den fäster knappast någon slamfärg.

Jag tycker det låter mycket osannolikt att någon skulle ha satt upp pärlspont på 70-talet så den är sannolikt original från 1900 jämt.
 
TF83
Jo planen var ju att få sågad pärlspontpanel igen.. Men osäkerheten infann sig om det va så original. Sen ska huset kläs om i vinter och vi har inget uppvärmt utrymme att stå och grundmåla i tyvärr.. Därav funderingen om grundad panel, men är de som du skriver dåligt fäst underlag så känns inte det som något alternativ.

Men det löser sig alltid ☺️ jag får leta lokal att måla i helt enkelt. Tack för svaret!
 
Gammelnörden
Min första tanke var att är det pärlspont utvändigt är det inte original för det har man inomhus. Bifogar bilder på korrekt panel från "Så byggdes villan" av Björk, Nordling och Reppen.
Diagram som visar två typer av liggande paneltyper, stockpanel och enkelfaspanel, från 1890-1920-talet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Diagram över stående paneltyper, dubbel-fasspont 1890–1920-tal, 25 x 125 mm från boken "Så byggdes villan".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Gammelnörden
Tittade på Bergslagspanel och stående panel dubbelfas 120mm är väl det närmaste du kan komma något som ska likna ett original från 1890-talet. Fast inte med spiken synlig utanpå panelen... Panelen behöver inte vara så ruggad som på 1980-talshus för att slamfärg ska fästa utan finsågad panel funkar bra. Det fäster mindre bra på hyvlat. Sedan är det ju det där med färg, det finns ju olika kulörer Faluröd. Den blodröda Falufärgen är ju nutida och mer "korrekt" skulle i så fall vara ljus Faluröd. Om du beställer finsågad dubbelfasspont 25x125 mm från ett snickeri kanske du kan sätta upp den omålad och låta den bli lite väderbiten och sedan till sommaren måla med slamfärg? Viktigast för att få ett originalutseende på fasaden kommer vara att få till fodren runt fönstren. Spelar ingen roll vilken panel du har om fodren är 1970-tal...
Lycka till!
 
Munktorp trä http://www.munktorpstra.se/profilskisser använde vi som leverantör via XLBygg när vi byggde till huset och behövde panel målad med Lasol som är en matt färg som vi ville ha. Jag såg att de har lite "udda" profiler som de målar. Valbo trä har också målning av panel och många olika profiler.
 
TF83
Tack så mycket för svar!
Det är den boken du länkade till Gammelnörden som gjorde mig fundersam på om min panel är original eller ej då inget omnämns om pärlspont, sen blir man en mer osäker för det kan ju dock förkommit varianter, som tex så var han som byggde mitt hus tydligen snickare eller dyl och kanske lät sig kosta på sig pärlspont? Fodren runt fönstren är också profilerade, dvs inte släta så dessa lär ju också har vart lite ovanligt? Panelen sitter direkt i stommen med klipp spik eller vad det är, så den lär ju ha suttit där ett bra tag hur som, men frågan är hur länge.

Tackar för tipsen om Valbo trä, jag har mailat dom nu.

Dålig bild men här är panelen och ett fönsterfoder:
qdGZZrR.jpg
 
Gammelnörden
Mea culpa :oops: - Självklart har du helt rätt att det finns variationer. Så dumt av mig att låta så kategorisk... Jag letade igenom mina bildarkiv och hittade två hus med originalpanel med pärlspont samt den ena med profilerade foder. :)
Veranda på ett traditionellt hus med gröna profilerade foder, pärlspontpanel och dekorerad grind, inklusive en vit dörr och blomsterarrangemang.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på detaljer av hus med pärlspontpanel och ett profilerat fönsterfoder i olika färger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
roslagstorparen
  • Laddar…
TF83
Tackar så mycket för svar! Tyckte inte du var kategorisk då jag tänkte precis så själv också, just därav frågan :)

Hur som haver så kommer vi köra pärlspont igen via Valbo trä som även kan leverera det med klyvsida för att slamfärg ska fästa bra samt även att de kan grundmåla med just slamfärg innan leverans! Vilket löste alla problem!! :)(y)(y) Konstigt att man inte tänkt på det själv då man bara bor 4-5 mil ifrån just Valbo, men ibland ser man inte skogen för alla träden!
 
  • Gilla
roslagstorparen
  • Laddar…
Pärlspont var inte helt ovanligt vid tiden ditt hus byggdes. Det var vanligt med lokala variationer och man tog helt enkelt ofta det som sågarna kunde leverera. I vår byggd är det en annan sorts spontad och profilerad panel som är vanlig och sitter på flera hus inklusive vårt. Alltså är pärlsponten troligen original, det ser ut så på fotot också. Se om du kan hitta ny pärlspont att sätta upp. Vi hyvlar paneler och snickerier och har hylvat upp flera pärlspontspaneler åt kunder.

Om du sätter upp nu kan du lugnt vänta med att måla till våren, virket klarar det utan problem. Köp inte färdiggrundad då du har fel underlag till slamfärgen sedan. Vårt hus var målat med röd linoljefärg då vår spontade panel var hyvlad men får du tag på finsågad så funkar slamfärg utmärkt.
 
TF83
Tack så mycket för svar! Jag det är nog till trots original panelen, har nu vart i kontakt med tidigare ägare vars släkt byggde gården och han var säker på att det var original panelen sa han, så det verkar vara så :)

Okej, så man kan vänta så pass länge innan man behöver måla? Bra att veta till kommande proekt som också vankas! Nu skulle dom dock grundmåla med slamfärg åt oss ifrån sågen, och vi ska ju även slut måla med slamfärg sedan så då blir det ju rätt i vart fall med grundmålningen, dom skulle köra med klyvsida så att färgen fäster, dvs inte hyvla dom :)
 
TF83 Tommy_F skrev:
Tack så mycket för svar! Jag det är nog till trots original panelen, har nu vart i kontakt med tidigare ägare vars släkt byggde gården och han var säker på att det var original panelen sa han, så det verkar vara så :)

Okej, så man kan vänta så pass länge innan man behöver måla? Bra att veta till kommande proekt som också vankas! Nu skulle dom dock grundmåla med slamfärg åt oss ifrån sågen, och vi ska ju även slut måla med slamfärg sedan så då blir det ju rätt i vart fall med grundmålningen, dom skulle köra med klyvsida så att färgen fäster, dvs inte hyvla dom :)
Ja till slamfärg ska det vara sågad yta och vad gäller pärlspont kan man få den finsågad och då fungerar det utmärkt att måla med slamfärg på det. Välj med fördel den ljusröda slamfärgen från Falu eftersom den håller sig ljus längre än den vanliga röda. Andra märken kan bli både lilaaktiga och kraftigt blekta med tiden så välj äkta Falu slamfärg. Det går bra att grunda med den vanliga röda och slutstryka med den ljusröda om man vill det.
 
  • Gilla
TF83
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.