Om katten är skadad eller skärrad/rädd kan det ta flera dagar innan den kommer fram från sitt gömställe.
Ställ ut lite mat och vatten så kommer katten förhoppningsvis fram så småningom.
Lider med dig då jag vet hur svårt det är att förklara för barnen att deras älsklings djur inte kommer hem mer.:cry:
 
T
En räv tar ju rådjur så varför skulle inte en katt kunna ryka mot en stor räv? Varg är nog inte jätteintresserad av en katt då den varken hotar vargen eller ger så mycket att äta. En av våra katter blev slagen av en fågel, men det skulle inte hända på en trappa.
 
Rävar kan väl ta nyfödda rådjurskid men inte vuxna djur , lite skillnad att hämta ett försvarslöst kid istället för en ilsken försvarande katt.
Säger inte att det är omöjligt ....
 
P
C Carl-Jo-han skrev:
samtidigt som det smällde till emot ytterdörren. Vi sprang och öppnade och hörde hur något stort sprang iväg på gruset och ner i dungen på andra sidan vägen. Ett kvävt skrik hördes försvinna bort :cry:
Något stort, då skulle jag gissa på lodjur. Visst en räv skulle kunna ta en katt, men en van utekatt skulle nog ge den en match.. Har ni varg som går nära bebyggelsen i området skulle det kunna vara den, men jag tror att de normalt är för skygga för att ta en katt vid dörren.

En lo skulle kunna ha smygit efter katten och utnyttjat tillfället när katten var ouppmärksam.
 
Jag tror det var ett lodjur om det finns sådana i grannskapet, en annan katt, större och vildare.
 
M Micro skrev:
Om katten är skadad eller skärrad/rädd kan det ta flera dagar innan den kommer fram från sitt gömställe.
Ställ ut lite mat och vatten så kommer katten förhoppningsvis fram så småningom.
Lider med dig då jag vet hur svårt det är att förklara för barnen att deras älsklings djur inte kommer hem mer.:cry:
Tack! Men jag tror att det är lönlöst. Vi hörde ju hur kattens kvävda skrik försvann genom dungen och ut på åkern på andra sidan. Och idag har jag genomsökt varje kvadratmeter av åkern utan att hitta någonting.

T TreeView skrev:
En räv tar ju rådjur så varför skulle inte en katt kunna ryka mot en stor räv? Varg är nog inte jätteintresserad av en katt då den varken hotar vargen eller ger så mycket att äta. En av våra katter blev slagen av en fågel, men det skulle inte hända på en trappa
Jag har faktiskt sett räv driva 2 vuxna rådjur. Har även sett kadaver av rådjur slaget och uppätet av räv (säkrat av Länsstyrelsens personal). Har även sett havsörn sittandes på rådjurskadaver på åkern här ute. Tror dock inte att en örn skulle ta en katt i mörkret på vår trapp.

Bor i gamla Riala-reviret och katter har tagits av varg här förut. Nu sköt dom en varg för några veckor sedan men det finns fler vargar här än vad Länsstyrelsen vill erkänna... Ps: jag har inget emot varg.

P p.lundgren skrev:
Något stort, då skulle jag gissa på lodjur. Visst en räv skulle kunna ta en katt, men en van utekatt skulle nog ge den en match.. Har ni varg som går nära bebyggelsen i området skulle det kunna vara den, men jag tror att de normalt är för skygga för att ta en katt vid dörren.

En lo skulle kunna ha smygit efter katten och utnyttjat tillfället när katten var ouppmärksam.
Fotografen Fotografen skrev:
Jag tror det var ett lodjur om det finns sådana i grannskapet, en annan katt, större och vildare
Lo har vi garanterat även om vi sällan ser dom. På vintern ser vi spåren efter dom och vi hittar då och då slagna byten. Sambons syster såg lo en gång, men det var 4 år sedan.

Visst dom är snygga men det är beckmörkt här när mörkret faller. En ensam 60w glödlampa som utebelysning skrämmer nog inte ett hungrigt lo.
 
Och med "snygga" menar jag "skygga". Hej autocorrect :)
 

Bästa svaret

T
Vi har sett flera rådjur slagna av räv, dock ofta på vintern när räven kan springa på skaren som rådjuret trampar igenom.

Tydligen så dra inte lodjur iväg med bytet så långt; ”Beteendet vid det slagna bytet skiljer också rovdjuren åt. Ett lodjur kan flytta sitt byte en kortare sträcka, 100–150 meter.”. Men det är väl som allt annat naturligt med undantag.

Min gissning är därför räv, då man inte hittar den slagna katten inom rimligt avstånd.

Ledsen för er skull, har själv både som vuxen som barn blivit av med många fina katter. Värst är dock när någon närliggande markägare skjuter katten av rent jävelskap.
 
T TreeView skrev:
Vi har sett flera rådjur slagna av räv, dock ofta på vintern när räven kan springa på skaren som rådjuret trampar igenom.
Ja samma här. Dom springer och biter rådjuret i bakbenen tills dom ramlar!

T TreeView skrev:
Tydligen så dra inte lodjur iväg med bytet så långt; ”Beteendet vid det slagna bytet skiljer också rovdjuren åt. Ett lodjur kan flytta sitt byte en kortare sträcka, 100–150 meter.”. Men det är väl som allt annat naturligt med undantag.

Min gissning är därför räv, då man inte hittar den slagna katten inom rimligt avstånd.
Har bara letat i dungen och på åkern. Sedan kommer det en bäck med mycket vatten i. Jag vet att räven ofta kommer därifrån och att det fanns gryt i bäckbanken i våras. Men jag har inte vågat mig in där. Det är så tätt och används som daglega och transportväg för vildsvinen. Vill inte ha en galt i sidan!

T TreeView skrev:
Ledsen för er skull, har själv både som vuxen som barn blivit av med många fina katter. Värst är dock när någon närliggande markägare skjuter katten av rent jävelskap.
Tack. Visst är det tråkigt. Men att någon har skjutit katten har jag aldrig varit med om. Kom han undan med det?!
 
Katten är hemma! När vi kom hem ikväll så satt hon på trappen, luggsliten, sår på benen och lite skärrad, men vid liv! Och vi som precis hade haft snacket med ungarna :rofl:

Synd att hon inte kan berätta vad som hände!

Barn som sover med sin katt i famnen i en säng med randigt påslakan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
kattlucka och 30 till
  • Laddar…
8 liv kvar då...
 
  • Gilla
Carl-Jo-han och 1 till
  • Laddar…
Jag har även varit med om att grävlingar klipper katter.
Räv är troligt annars.
 
Så skönt! Har faktiskt tänkt på er i helgen.

Vår Doris var borta i våras i sex dagar så jag förstår glädjen! Nu har vi förresten tre katter till...
 
  • Gilla
Carl-Jo-han
  • Laddar…
Hemmakatten
Vi bor också i Riala-reviret. Två katter har försvunnit. Båda katterna hade tidigare skador på knän. Vi tror att det var varg eller räv. Räv tror vi kanske inte på (men katterna hade ju tidigare skador...)
 
C Carl-Jo-han skrev:
Katten är hemma! När vi kom hem ikväll så satt hon på trappen, luggsliten, sår på benen och lite skärrad, men vid liv!
Var är dubbelgillaknappen?
 
  • Gilla
Carl-Jo-han och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.