Det är inte så att hjulet har blivit ersatt med ett annat, därav att du inte hittar det?

Konstigt att de inte har reservdelar i alla fall! Till och med Meec från Jula går det att beställa alla möjliga reservdelar till. Men till deras prylar behövs det verkligen med:).Du kan ju testa och ringa till dem och se om de har något reservdelslager på det hjulet du är ute efter.

Funderade på att köpa en ryobi mutterdragare som de har kampanj på nu men efter jag läser det här så får sig deras rykte en törn av mig.
 
norrbottenssnickaren norrbottenssnickaren skrev:
Reklamationsrätten är fullständigt otillämpbar i det här fallet.

Men sjukt är det att man inte håller kunder med reservdelar. ://
Hur menar du då? Om det är materialfel så är det just det reklamationsrätten är till för, nu vet jag inte om det är det var en självförvållat eller materialfel.
Om inte annat hade jag strulat just för att reservdelar inte finns.
 
Är det framhjul eller bakhjul du söker, har du artikelnummret på hjulet?
 
Bakhjul plast invändig kuggkrans Art.nr 5131027754
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Hur menar du då? Om det är materialfel så är det just det reklamationsrätten är till för, nu vet jag inte om det är det var en självförvållat eller materialfel.
Om inte annat hade jag strulat just för att reservdelar inte finns.
Det handlar om slitage. Speciellt efter två år. Och där kommer ingen reklamationsrätt hjälpa dig. Men överbevisa mig gärna.
 
Är drivhjul uttalade slitdelar på en klippare?

Jag menar på att om en del är slut efter två säsonger är det antigen materialfel eller så får man leverera reservdelar. Ryobi har valt att inte hålla med reservdelar, då tycker jag att det är materialfel.
 
  • Gilla
Nirre och 3 till
  • Laddar…
BigR
Jag har också en Ryobi gräsklippare, inköpt för 5 år sedan. Den drev bara på ett hjul från start. Fattade aldrig vad problemet var trots upprepade försök att fixa. Modellen hade utgått och ett förvirrat bemötande på Bauhaus gjorde att jag struntade i att fixa det. Ryobi verkar ändra ofta i sina konstruktioner, så det är inte förvånande att reservdelstillgång blir lidande.

Så, ja Ryobi tycker jag inte särskilt seriöst märke, ojämn kvalitet, plastdetaljer spricker, foamet på handtaget lossnade första sommaren, massor av rost i baljan. Det enda som är bra är Subarumotorn dom stoppat i den. Motorn går jämnt och fint och låter inte så mycket. Synd att inte Subaru inte konstruerat resten.
 
  • Gilla
Marcus0321
  • Laddar…
Det är ju inte för inte som Ryobi kallas Cryobi här och där på the interwebz... =)

AEG, Ryobi och bla. Milwaukee ägs av TTI och är tyvärr konstruerade mot prispunkt och målgrupp snarare än kvalitet... Generellt kan man säga att billigare märken konstrueras med för att kunna tillverkas med lägsta kostnad... Sen räknar man in ett större antal reklamationer i priset.... Modeller över, "prosumer" (som Milwaukee) konstrueras för att ha så få defekter under garantitiden som möjligt, men sen gå sönder....

Proffsverktyg har ju helt andra priser, och bla. Festool har ju som försäljningsargument att de har reservdelar för evigt...
 
F
Jag hade väsnats och bullrat en hel del i samma situation. Att inte hålla redervdelar till en maskin som såldes så sent som för två år sen är snudd på kriminellt.
13th Marine 13th Marine skrev:
Är drivhjul uttalade slitdelar på en klippare?

Jag menar på att om en del är slut efter två säsonger är det antigen materialfel eller så får man leverera reservdelar. Ryobi har valt att inte hålla med reservdelar, då tycker jag att det är materialfel.
Jag är benägen att hålla med, jävla leksaksföretag. Jag jobbar med produktutveckling av nåt liknande, elektriska verktyg/maskiner som brukas både proffesionellt och av privatpersoner. Vi lägger mycket tid på att reda ut vad som är slit- respektive reservdelar. Och om jag inte är felinformerad håller med reservdelar 10år efter produkten slutat säljas, i praktiken ofta mycket längre än så. Jag fick intrycket att det i princip är standard hos alla seriösa aktörer.

Jag beställde delar till min 20-25år gamla Elu excenter för nåt år sen. Han i butiken hade inte sett en sån på 15år sa han men reservdelen var där på två dagar.
 
  • Gilla
Eric Öbo och 2 till
  • Laddar…
Du har 3 års reklamationsrätt, jag tycker du ska börja där, informera dem att ävem om att du inte har något annat val, hade slitdelar funnits som reservdel så hade det varit löst för länge sedan.

Meec känns helt plötsligt som ett bättre lågbudgetalternativ när man hör att det finns reservdelar.
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Provade att fråga efter hjul i England, Sparetoolparts som Andy tipsade om men fick samma negativa svar att hjulet ej längre finns att få tag på.
 
Känns som de hellre vill att man köper en ny klippare då.
 
Hota med ARN och be om pengarna tillbaka då de inte sålt en användbar produkt tanke på den korta reservdelstiden.
10 år krävs i EU har jag för mig.
 
  • Gilla
Grumsgrums
  • Laddar…
Jag håller mig också ifrån ryobi sedan jag köpte en bensindriven trimmer.
Det började med att kamremmen hoppade (in på reklamation och lagad), fortsatte med att ljuddämparen vibrerade sönder (lagade med plåt och avgaspasta). Sedan blev den mer och mer orkeslös och jag tröttnade på den.
För hälften av pengarna som ryobin kostade köpte jag en gammal välanvänd stihl som gått som en dröm sedan dess.

Om någon behöver en reservdelsmaskin som gått runt 10 timmar så har jag faktiskt inte orkat slänga den ännu, och den finns att hämta i utkanten av Örebro tills nästa lass till tippen avgår.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.