I vår hall har vi en vattenledning i taket. Den går i en plastkanal. Längs hela det taket skulle jag vilja ha takbelysning. Tanken är att bygga in vattenledningen i någon form av låda som man kan montera belysning i. Typ spotlightlåda. Någon som har tips på hur man kan göra det snyggast?
 
  • Vattenledning i genomskinlig plastkanal längs med ett tak i en hall, med en tapetserad vägg och en dörr.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det vattenledning för tappvatten (varm- & kallvatten)?
Eller är det vattenledningar för värmesystemet (framledning & retur)?
Eller är det vatten-/gasledning för värmepump?

Finns det någon/några skarv(ar) på ledningarna?
 
Demmpa Demmpa skrev:
Är det vattenledning för tappvatten (varm- & kallvatten)?
Eller är det vattenledningar för värmesystemet (framledning & retur)?
Eller är det vatten-/gasledning för värmepump?



Finns det någon/några skarv(ar) på ledningarna?
Tappvatten för varmt och kallt.
Inga skarvar
 
tommib
Vad består taket av? Om du kan skruva i det är det väl enklast att bygga en låda av MDF.
 
tommib tommib skrev:
Vad består taket av? Om du kan skruva i det är det väl enklast att bygga en låda av MDF.
Taket består av träskiva.

Någon låda hade jag tänkt. Antingen med spotlights eller med en infälld profil i mitten som man lägger en ledlist i.
Skulle behöva lite tips på olika lösningar
 
Mycket jobb för ingenting. Dra en utanpåliggande kabel till en takdosa och skruva upp en taklampa ;)
 
  • Gilla
Byggerbo och 1 till
  • Laddar…
tommib
Ingenting är väl synd och säga. Jag hade aldrig accepterat det där röret i taket.

Ang låda så vet jag inte hur mycket mer tips an kan komma med. Det är en låda. Välj lagom dimension på MDF. Enklast är om bygghandeln kapar sen till lagom bredd åt dig. Skruva ihop. Spackla med finspackel i alla skruvhål och skarvar. Slipa. Upprepa tills du är nöjd. Måla.

Planera hur du ska sätta spottar eller ledlist. Gör kabeldragningen innan du skruvar upp lådan. Tänk ut var du ska gömma drivdon och hur du ska dra fram en matning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.