Och den heter rörål ;)
 
  • Gilla
Müssli och 1 till
  • Laddar…
Markfjärder kallar vi den i södrasverige, och ja funkar inte dammsugartricket så hade jag testat en sådan, funkar inte det så är röret säkert fullt me skit eller deformerat, då hade är det nog spaden som gäller
 
Det gör vi inte alls
Rörål heter det men ibland har vi olika namn på samma sak.

Till TS rekommenderar även jag dammsugare.
 
DAMMSUGAR TRICKET IS THE SHIT!

Trodde aldrig att det skulle funka, men det gjorde faktiskt! Men jag hade lite för stor trasa i början för det kärvade på ungefär samma ställe som dragfjädern.... gjorde den lite mindre och till slut så hittade den igenom.

Var nog cirka 30meter, för sedan knöt jag fast dragfjädern och drog igenom den. Men den räckte inte hela vägen och den var 25meter. Så då knöt jag fast dubbla nätverkskablar och smorde in dessa ett par meter med vaselin.
Så till slut drog jag i snöret, som drog i dragfjädern, som drog i nätverkskablaget! :D

Men det var det ”bara” att trycka och dra samtidigt så hittade dom igenom!!!

STORT TACK till all hjälp. Utan er hade jag nog stått där än! :)
 
  • Gilla
Alfredo och 12 till
  • Laddar…
C crazytok skrev:
DAMMSUGAR TRICKET IS THE SHIT!

Trodde aldrig att det skulle funka, men det gjorde faktiskt! Men jag hade lite för stor trasa i början för det kärvade på ungefär samma ställe som dragfjädern.... gjorde den lite mindre och till slut så hittade den igenom.

Var nog cirka 30meter, för sedan knöt jag fast dragfjädern och drog igenom den. Men den räckte inte hela vägen och den var 25meter. Så då knöt jag fast dubbla nätverkskablar och smorde in dessa ett par meter med vaselin.
Så till slut drog jag i snöret, som drog i dragfjädern, som drog i nätverkskablaget! :D

Men det var det ”bara” att trycka och dra samtidigt så hittade dom igenom!!!

STORT TACK till all hjälp. Utan er hade jag nog stått där än! :)
Härligt, bra jobbat! (y)
 
  • Gilla
AndersOhrt och 4 till
  • Laddar…
På jobbet satt vi fjädern i skruvdragaren och vändde den medan vi tryckte. Fuskföretag i Österrike, året 2005. Vi drog om all el i ett sekelskifteshus med tre lägenheter och M50-slangarna från mätarskåpet vid entrédörren till lägenheterna på övervåningen hade upp till 9 90-graders böjar. En gång hjälpte inte ens skruvdragaren och vi fick kapa slangen och sätter en muff. Att dra fem FK 10 mm2 var inte heller helt enkelt. Jag (praktikanten) och lärlingen hängde på fjädern vid mätarskåpet och montören tryckte på övervåningen. Vilken skitjobb!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.