Hej!
Vi håller på att fixa i källaren, det är spacklat, klinkat och putsat. nu ska färgen upp på väggarna, och sen ska det börja fixas med bänkskivor och så vidare. Vi har varit inne på att ha torktumlare, sen torkskåp, och i med att jag letade avfuktare till krypgrunden såg jag att det fanns dem som avfuktade tvätt till och med! vi har en vanlig friskluftsventil, där tänkte jag slänga in en pax eller K7 fläkt för att ha på automatiserad styrning så att när det blir för fuktigt att den driver ut fukten. Men, nu undrar jag hur vi ska göra.

Torkskåpet kostar runt 11000 kr. Så det är längst bort i valet egentligen.

Men, Avfuktare och Torktumlare... Det är något av dem två. Avfuktar även torktumlare med värmepumpsteknologi?

Jag vet, konstigt att jämföra två helt olika produkter men... Ja det är dessa två produket vi har att välja mellan. Vilket har man mest användning för, vilket är mer energisnålt?

Tillägger även att det finns ett element där nere samt att den elburna vattenvärmepannan står även där nere.

Vid något tillfälle sa min fru att hon varit nere och sa att det var ganska fuktigt så hon öppnade fönstret för att leda ut fukten. Vi har tätat springor och hål både in till krypgrunden men även hål som ledde rakt ut utomhus som var till för rören från den gamla oljepannan. Därav kan fuktigheten ökat något.

Torktumlare:
https://www.elgiganten.se/product/v...wtw875m8sn?scid=1_EXT_PRICECOMP_PRISJAKT_EGAB


Avfuktare:
https://www.netonnet.se/art/hem-hus...medium=cpc&utm_campaign=kelkoo_prisjamforelse

Vad skulle du göra och varför just så?
 
Själva har vi både TT och avfuktare i tvättstugan. Hänger byxor, blusar och byxor men tumlar underkläder, barnkläder, handdukar och lakan när det inte kan torka ute på sommaren. Har ni barn är tumlare oslagbart. Att kunna köra leriga galonisar eller overaller mitt i veckan är oerhört värdefullt. Tänk bara på att en del kläder inte tål torkning i hög värme så välj en TT som kan torka på låg värme förutom avfuktaren.
 
  • Gilla
Irouza och 1 till
  • Laddar…
Vi har också både avfuktare och torktumlare, eftersom det finns mycket vi gärna inte kör i torktumlaren.
 
  • Gilla
Irouza
  • Laddar…
Jag skulle ju säga torktumlaren om man måste välja, den vet jag torkar tvätten, luftavfuktare som torkar ur en hel maskin tvätt ställer jag mig mer tvekande till, dessutom är ju frågan vad som händer om man kör 3 maskiner tvätt tar de hela helgen att torka det då?
 
Har ni små barn och mycket småtvätt?
Då skulle jag välja en torktumlare, annars inte.

Torkskåp bara förbrukar energi och är jobbigt att hänga i pga sin storlek.
Enklare med ett par stänger och en vanlig torkställning och en torksnurra för småtvätten.
Viktigt är dock naturligtvis bra ventilation. Vårt FTX-system gör att tvätten torkar över natten.
:
Hopfällbar torkställning i metall med vita stänger och blå detaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Turkos torksnurra med klädnypor för småtvätt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Stängerna över tvättbänken ser ut så här:
Enkel torklösning med klädstänger och galgar ovanför en tvättbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men vi gillar enkla okomplicerade lösningar. En del vill dock ha high-tec.
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Har just kört fyra maskiner i dag.
Smått som gått i tumlaren är torrt och resten är torrt i morgon bitti. Avfuktare har inbyggd timer så den slår av om någon timme när tvätten på torklinan är torr. Men nu tänkte jag ta ett gott glas rött och ta helg. Fortsättning i tvättstugan blir i morgon först och då är det torrt och klart för sortering.
 
  • Gilla
Biggie
  • Laddar…
Vi har båda, kondenstumlare med värmepumpsteknologi till allt som går att tumla, avfuktare med värmepumpsteknologi kör vi när vi hänger mycket tvätt eller som måste torka på några timmar.

Avfuktaren är bra att ställa in i badrummet när man hänger upp barnens genomblöta ytterkläder över badkaret.
((Dags)tidningspapper är det bästa sättet att torka blöta skor med, trycka i fullt med papper i varenda liten vrå i skorna.)

Tumlaren är skönt att ha när barnen får kräksjukan och spyr ner sängkläderna (även kuddar och täcke), ibland två uppsättningar på en natt, upp till tre nätter i rad.
 
  • Gilla
Ljus
  • Laddar…
P Pumba skrev:
Jag skulle ju säga torktumlaren om man måste välja, den vet jag torkar tvätten, luftavfuktare som torkar ur en hel maskin tvätt ställer jag mig mer tvekande till, dessutom är ju frågan vad som händer om man kör 3 maskiner tvätt tar de hela helgen att torka det då?
Enligt wood's ska tvätten torka på 2 timmar. Så de borde gå nästan lika snabbt som en tumlare, frågan är om det är mer energieffektivt.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Vi har båda, kondenstumlare med värmepumpsteknologi till allt som går att tumla, avfuktare med värmepumpsteknologi kör vi när vi hänger mycket tvätt eller som måste torka på några timmar.

Avfuktaren är bra att ställa in i badrummet när man hänger upp barnens genomblöta ytterkläder över badkaret.
((Dags)tidningspapper är det bästa sättet att torka blöta skor med, trycka i fullt med papper i varenda liten vrå i skorna.)

Tumlaren är skönt att ha när barnen får kräksjukan och spyr ner sängkläderna (även kuddar och täcke), ibland två uppsättningar på en natt, upp till tre nätter i rad.
VI har tvättstugan i källaren så därför jag tänkte på avfuktaren. I dag så hänger vi all tvätt inomhus på övervåningen, jag själv tycker det är en urusel idé då jag inte vet vart fukten tar vägen, även om fönstret är öppet...

Sant med torktumlaren när barnen är sjuka. Kanske ska ha båda då...
 
Ljus Ljus skrev:
Har just kört fyra maskiner i dag.
Smått som gått i tumlaren är torrt och resten är torrt i morgon bitti. Avfuktare har inbyggd timer så den slår av om någon timme när tvätten på torklinan är torr. Men nu tänkte jag ta ett gott glas rött och ta helg. Fortsättning i tvättstugan blir i morgon först och då är det torrt och klart för sortering.
Det låter himla gött med vin, min tolkning är att jag ska köpa en torktumlare och en avfuktare isåfall... Kanske också en till flaska vin :) (
 
  • Gilla
Ljus
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Har ni små barn och mycket småtvätt?
Då skulle jag välja en torktumlare, annars inte.

Torkskåp bara förbrukar energi och är jobbigt att hänga i pga sin storlek.
Enklare med ett par stänger och en vanlig torkställning och en torksnurra för småtvätten.
Viktigt är dock naturligtvis bra ventilation. Vårt FTX-system gör att tvätten torkar över natten.
:
[bild]
[bild]
Stängerna över tvättbänken ser ut så här:
[bild]

Men vi gillar enkla okomplicerade lösningar. En del vill dock ha high-tec.
VI har ett barn på 3, så tvätt blir det, speciellt efter förskolan... Vi har torkställningar i dagsläget. Frågan är bara vart fukten tar vägen när vi väl hänger tvätten. Känns som att det går upp i huset då vi hänger på övervåningen (Källaren har varit väldigt sunkig, vi håller på att renovera den nu)
 
Biggie Biggie skrev:
Vi har också både avfuktare och torktumlare, eftersom det finns mycket vi gärna inte kör i torktumlaren.
Hur har det påverkat elräkningen? Har den ökat markant?
 
Fukten i kläderna hamnar i rumsluften, vintertid är det absolut ingen nackdel eftersom luften normalt är ”för torr” på vintern, sämst tid att hänga tvätt inne är under ”rötmånaden” då det normalt är väldigt fuktigt inne.

Vår avfuktare drar 275W (enligt märkplåten), den klarar av 16l/dygn. Vår TT förbrukar max 2,5kWh på en torkning, vår ”standardtorkning” förbrukar ca 1,7kWh (enligt manualen).
 
  • Gilla
Irouza
  • Laddar…
I Sebastian Azouri skrev:
Hur har det påverkat elräkningen? Har den ökat markant?
Kan tyvärr inte svara på det eftersom vi har kört på detta sen vi flyttade in, så jag har inget att jämföra med! Men jag tycker inte vår elräkning är speciellt hög.

Avfuktaren går hela tiden, även om vi inte har tvätt på tork, tvättstugan är även hos oss i källaren så den hjälper till att hålla oönskad fukt borta!
 
  • Gilla
Irouza och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.