Dags att göra tillval för min lägenhet och i badrummet skulle jag vilja ha spottar. 4st LED-spottar inkl. dimmer erbjuds för 10300kr (6st 14000kr). Någon som vet vad motsvarande brukar kosta för nyproduktioner? Orimligt pris? För det är väl inget man vill sätta in i efterhand i ett nytt badrum? Om det nu ens skulle bli så mycket billigare.
 
Låter som ett rimligt pris.
 
  • Gilla
RoBo
  • Laddar…
E
Låter lite väl dyrt. I och för sig gör jag väldigt sällan flerbostadshus, men jag har fått för mig att det sitter gips i de flesta badrumstak nu för tiden, reglat eller akustik.

I villor, som är den nyproduktion jag sysslar med, brukar priset ligga på runt tusenlappen per ljuspunkt och femhundra per brytare (dimmer)
 
Jag har sagt det förr, men gör det igen!

Upphör inte att förvånas över vilka kostnader ni är beredda att dra på er för lite belysning :surprised:
> 10.000 kr för lite badrumsbelysning när man får en utmärkt plafond för < 100 kr.
Enkel vit plafond för takbelysning med opalglas och metallfästen.
Man skulle ju till och med kunna lyxa till det och köpa två, så behövs ingen dimmer heller :)

https://www.clasohlson.com/se/Takplafond/Pr328614000
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
10.000 kr för lite badrumsbelysning när man får en utmärkt plafond för < 100 kr.
...bortsett då från att den där plafonden ger ett bedrövligt ljus.
 
  • Gilla
Jendah1 och 1 till
  • Laddar…
T TowaTei skrev:
...bortsett då från att den där plafonden ger ett bedrövligt ljus.
Det är nog en smaksak, och beror på vad man sätter i för lampkälla.

Här har vi plafonder i de flesta rum, och vi klarar att treva oss fram,
trots att vi är gamla och skumögda :)
 
S
Med den logiken är alla bekvämligheter bortkastade pengar :)
 
  • Gilla
Jendah1
  • Laddar…
För att svara på den grundläggande frågan så är priset i högsta laget!

Att nivån är så hög beror oftadt på att elinstallatören har lagt ett medvetet för lågt pris på grundofferten till byggaren för att få jobbet och räknar med att genom tillägg och extrabeställning ar få ihop ekonomin för projektet.

Firman jag jobbar på arbetar inte så men känner till flera branchkollegor som gör det. För oss är det ingen idé att lämna anbud för vi vet att vi är för dyra från början.
Moral kostar!

Personligen tycker jag att det är lika oseriöst som de som finns på diverse offertsajter och erbjuder timpriser på 3-400 kr men säljer materialet enligt grossistens listpriser för att tjäna grova pengar på privatpersoners okunskap.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Med den logiken är alla bekvämligheter bortkastade pengar :)
Vad menar du att några spotlights skulle tillföra i "bekvämlighet"?
 
S
Spottar tillför bättre punktbelysning, jämnare allmänbelysning, slipper en armatur som är stor, ful och samlar flugor och damm.
 
  • Gilla
Müssli
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Jag har sagt det förr, men gör det igen!

Upphör inte att förvånas över vilka kostnader ni är beredda att dra på er för lite belysning :surprised:
> 10.000 kr för lite badrumsbelysning när man får en utmärkt plafond för < 100 kr.
[bild]
Man skulle ju till och med kunna lyxa till det och köpa två, så behövs ingen dimmer heller :)

[länk]
Vi är alla olika, personligen skulle jag aldrig kunna bo i ett hus med liknande plafonder. Alla lösningar behöver ju inte vara så dyra som offerten men nu är det som att jämföra att handla kläder på NK eller köpa lite kläder på Jula när du ändå är där.
Kläderna från Jula värmer de med, men de flesta kan nog tycka att de inte är så estetiskt tilltalande.

Som sagt vi är alla olika och visst är det fantastiskt att du blir nöjd av plafonder från Clas Ohlson.

Mvh

Andreas
 
A Andreas_jti skrev:
Som sagt vi är alla olika och visst är det fantastiskt att du blir nöjd av plafonder från Clas Ohlson.
Det finns plafonder och andra taklampor av alla de slag, från överdådiga kristallkronor till enkla opalglaskupor.
Finns säkert något för alla.
Och inte ens på flashiga NK nöjer de sig med spottar:
Inredningsbutik med belysning, inklusive två hängande plafonder ovanför en inredningsdisplay med serveringsartiklar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det finns som sagt nästa oändliga variationer på taklampor, men en spotlight ser alltid likadan ut. Trist :(
 
Nej det är inte ett rimmligt pris men du lär inte få det billigare. När jag byggde lägenheter fick vi som elenteprenör 750kr för ett extra 2-vägs infällt uttag. Den som köpte bostadsrätten betalade MINST tio gånger det priset till byggaren.

Denna typ av standard tillval är normalt sett redan prissatta i avtalet mellan byggare och enteprenörer. Prispressen är densamma som resten av avtalet. Däremot finns igen prispress mellan byggaren och slukunden. Bara att slanta upp om du vill ha dina spottar.

Så skönt att inte jobba med dessa slavkontrakt längre!
 
  • Gilla
Tonykjall
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.