ja som ämnet säger. Kan man använda billgt 6 mm laminat som mellangolvskiva istället för spontad 6 mm mdf som ingen har hemma och är svindyr typ 145 kr/m2 på beijer. Skall lägga ett 12 mm laminat ovan platon golv distansmatta och då bör man ha mellangolvskiva. 6 mm vill ja ha för att hålla nere bygghöjden annars kunde jag ta 12 mm golvspån vilka är lättare att hitta. Om man lägger det understa laminatet tvärs det övre borde det väl funka?
Något som talar emot?

/hp73
 
tommib
Ja. Laminatgolv är för små skivor för att tillförlitligt ta upp ojämnheter och svagheter och ge ett bra underlag för det slutgiltiga golvet. Jag tycker att 12mm golvspån också låter i minsta laget men jag har aldrig byggt med just platonmatta.
 
Tack för input, isola menar dock att 6 mm mdf mellangolv skall funka om laminatet på toppen är tjockare än 7 mm. det upplevs som att 6 mm laminat som mellangolv är styvare än mdf och därför borde funka. Plattan under är flytspacklad och tämligen plan. Obs detta svar är för att ge mer input inte för att tjöta emot. Tacksam för ditt första svar tommib!
/hp73
 
tommib
Det kanske funkar med 6mm MDF men de skivorna är större. Problemet (som jag ser det) är antalet skarvar och att dessa inte kommer ha något att stödja på.

Du kan prova ditt sätt, det kanske fungerar. För min egen del skulle jag inte göra det eftersom min tid är dyrbar och jag skulle inte orka göra om det.
 
Ett annat tips, kanske användbart:
Vid vårt husbygge föreslog byggmästaren att vi skulle lägga 12 mm asfaboard under golvbeläggningen.
Visserligen inte 7 mm laminat, utan 15 mm Kährs boklamell.
Det blev väldigt bra! Asfaboarden tar upp små ojämnheter i betongen, ger lite svikt och dämpar stegljud.
Ingen annan som gjort så?

Och det kan väl inte vara kritiskt på 5-6 mm för bygghöjden?
 
tommib
Asfaboard är absolut inget alternativ för TS som ska bygga på en platonmatta. Det måste vara en hård skiva.
 
tommib tommib skrev:
Asfaboard är absolut inget alternativ för TS som ska bygga på en platonmatta
Se där ja, jag är ju uppmärksamheten själv :rolleyes:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.