Men Havaard - Tjocka väggar är väl inget KRAV! Det är helt upp till dej om du vill vinterbona eller ej.
Titta vad jag skrivit tidigare, Har du missuppfattat det så läs igen - Om du VILL ha vinterbonat bör man nog ha ca 35 cm totaltjocklek på väggarna annars blir det inte kul att bo i huset på vintern (även i Skåne). Alltså BBR säger INGENTING om väggtjocklek för Attefallshus.
Du kan bygga med 95 regel om du vill vilket resulterar i minimum ca 145mm vägg(13mm gips+95mm regel+papp+22mm glespanel+min 13mm ytterpanel), 70 regel kommer nog inte att funka pga snölast, takstola/bjälkar etc.men jag har inte räknat på det.
Med 95 regel väggar får du ca 22kvm nettoyta att "jobba" med, men vilken kund accepterar 95mm isolering för vinterbonat och hela kåken skakar när man stänger ytterdörren.
Skillnaden mellan 22 och 25 kvm lägenhet är fortfarande så stor att det inte går att jämföra. De extra 3kvm är vad dusch och toa tar om man inte behöver handikapp anpassa.

Angående "specialregler" - Vad är det jag inte vet? Nedan är ett urklipp från Boverkets hemsida, vad är undantagen?
Vore tacksam om du lärde mej och hänvisade till lagtext eller Boverket (paragraf och punkt, gärna länk).
Såhär står det på Boverkets hemsida:
Byggregler
Ett attefallshus ska följa Boverkets byggregler, BBR och Boverkets konstruktionsregler, EKS. Reglerna är olika beroende på vad ett attefallshus ska användas till. Till exempel ska ett attefallshus som ska användas som ett komplementbostadshus för permanentboende ha alla bostadsfunktioner som ska finnas i en bostad. Det är då exempelvis funktionerna inredning och utrustning för matlagning och personlig hygien och möjlighet att förvara saker. Attefallshus som ska användas som komplementbostadshus för permanentboende ska också vara tillgängliga och användbara för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.


C Olsson - Då har du pratat med "rätt" kommuner och var glad för det!
I 7 kommuner inom StorStockholm och dess närhet som vi har sålt hus på har alla krävt att huvudbyggnaden teoretiskt skall vara klar först. Det har varit lika "kinkigt" som att tillfälligt nyttja komplementbyggnaden (läs garagebyggnaden vanligtvis) för mer än byggmaterial och maskiner.
Sedan är det ju en annan sak om bygglovshandläggaren inte kollar vid obligatoriska byggarbetsplatsbesök.

Så här står det på Boverkets Hemsida:
Du som har ett en- eller tvåbostadshus får, förutom friggebod på maximalt 15 kvadratmeter, även uppföra attefallshus på maximalt 25 kvadratmeter. Innan du börjar bygga måste du göra en anmälan till byggnadsnämnden och få ett startbesked.
Man kan även läsa Regeringens proposition 2013/14:127 där det klart framgår att det måste finnas en huvudbyggnad för att kunna göra anmälan och uppföra ett Attefallshus (eller Friggebod)
 
J Jansch49 skrev:
Men Havaard - Tjocka väggar är väl inget KRAV! Det är helt upp till dej om du vill vinterbona eller ej.
Har nu roat mig med att läsa denna tråd. Och Jansch49 - Det verkar som om du inte riktigt lyssnar, utan uppvisar goda egenskaper i att "alltid vilja ha rätt". Jag gick enbart med i forumet för att besvara dina påstående.

Man kan få vinterbonat utan 35cm tjocka väggar. Det är din åsikt du försöker trycka fram, med att det ska vara passivhus... jatta jatta. Det är ditt val. Men alla måste inte bygga så.

Jag har en vinterbonad båt. Den har 50mm isolering, fungerar kanon. Så om du vill bygga med 95 reglar, så regla 40cc istället för 60, så håller det fint.

Man kan räkna på att ha ca 21kvm i ett Attefallshus, och som en smart person skrev med, så går det bra att byta ut en av de 4 väggarna till glas, så vinner du 1kvm till.

Kraven på handikapps anpassning gäller för sanitetsrum. Som går att läsa i BBR - det är även kommenterat i tråden. Man kan ha ett enda rum, med undantag ifrån sanitetsrummet, detta gäller alla fastigheter om mindre än 35kvm (INKL. Attefallshus) dvs. du kan göra ett HDK badrum utan problem, och ha sovloft.

Sedan om du vill bygga ett Attefallshus som är passivhus (detta känns sjukt onödigt). Det är najs om du har en stor villa att bygga passiv, men om du bygger Attefallshus som passivhus så verkar det bättre att skita i att bygga isåfall.

Om du läser vad Havaard skriver, så kanske du förstår att han har rätt och du har fel. Det är liksom inget att argumentera om.
 
  • Gilla
haavard
  • Laddar…
haavard haavard skrev:
Varför vill ingen bo i ett tillgängligt Attefallshus? Det går utmärkt, men det blir kanske ingen spännande planlösning. Det blir å andra sidan sällan en 25 kvm lägenhet heller.

Det är ett farligt att säga att man inte skall skriva permanentboende om man faktisk tänker hyra ut/sälja det som permanentboende. Det finns risk att man får sig en deprimerande överraskning...

(Det är rätt att byggnadsnämnden formellt tar beslutet men jag tror de flesta har delegerat beslutsrätten, så i praktiken är det nog handläggaren som tar beslutet.)
Havard; vad menar du egentligen med den kryptiska texten nedan.?
"Det är ett farligt att säga att man inte skall skriva permanentboende om man faktisk tänker hyra ut/sälja det som permanentboende. Det finns risk att man får sig en deprimerande överraskning.."
 
Redigerat:
Linusekenstam - Mitt MÅL med denna tråd var INTE att få rätt mot Havaard, han fanns inte med i "min värld" när jag skapade tråden. Skälet att jag startade tråden var att allt för många kunder har blivit besvikna när man redogör för Boverkets regler,

Fokusera nu på de som vet mindre än du, fokusera inte på mej!
Förutsättningarna är helt enkelt inte som man tror i allmänhet. I sig vad rör det mej om en person inte får igenom sin anmälan, varför skall jag bry mej? Jag säger bara till kunder att denna typ av hus kommer inte att godkännas för permanentboende, däremot helt OK som gäststuga, Jag har ingen negativ konkurrens i det avseendet, spelar ingen roll om jag är leverantör eller någon annan, samma regler gäller.
JAG SÄLJER ALLTSÅ INGA ATTEFALLSHUS SOM GODKÄNNS FÖR PERMANENT BOENDE! Skäl: Kunden får, om det skall godkännas för permanent boende, väldigt lite för pengarna och det blir ett "skithus"
MITT mål med denna tråd är alltså att hjälpa människor som tänker bygga ett ATTEFALLS hus att ta rätt beslut genom att förstå att BBR ställer krav som gör att man måste tänka sig för. D v s att man bör överväga om det är rimligt att försöka sikta på PERMANENTA hyresgäster när de 25kvm BYA resulterar i en "skithus". En normal kund (köpare) kan inte BBR och varken du eller jag kan förvänta sig att de inser konsekvenserna av t.ex handikapp regler i BBR och 25kvm BYA..... UTAN handikappregler räcker ytan väl till.

En kommentar om mitt uttryck "skithus". Att gå från "godkänt permanentboende" till att gå till "gäststuga" är i praktiken skillnad på 4,5kvm (BOA)= från "skit till trevligt och helt OK.
(eller är du mycket duktigare på att rita/planera än jag?)

Så Linusekenstam - jag hoppas därför också att du som expert kan tillföra information som ger människor VÄGLEDNING i att ta rätt beslut.
Javisst, beroende på tillgänglig yta finns det vissa lättnader i t.ex. de regler som gäller för under 35kvm jämfört med de regler som gäller för över 35kvm.
(Det gäller att hålla reda på vilken ytan man pratar om = BOA)

Linusekenstam - Kan inte du nu ladda upp några förslag på planlösningar för Attefallshus som du gillar och som kommer att kunna godkännas för permanent boende (= givetvis vinterbonat) så att Byggahus.se:s medlemmar kan uppleva och får stöd i att de kan bygga ett trevligt och godkänt Attefallshus som de kan hyra ut för permanentboende. Människor behöver vägledning,de är inte lika duktiga som du. Så hjälp till!!!!

Och jovisst, jag bor i ett Passivhus men jag tror ALDRIG att det är vettigt att producera ett ATTEFALLSHUS som passivhus, varken refererande till FEBY bestämmelserna eller till PHD certifieringen. En snabbt överslag visar att väggarna skulle vara nästan 70cm inkl panel och därmed också 80cm tak. Dessutom, vem vill satsa på en FTX i ett sådant hus (10-15% av kostnaden)....och de svenska reglerna som "straffar" värmepumplösningar.

Linusekenstam - Fokusera nu inte på mej , utan hjälp alla de som kan mycket mindre än dej om Attefallshus. Hjälp mej att berätta och tala om HUR dom skall söka bygglov och vilken planlösning som är optimal om dom vill hyra ut ett ATTEFALLS hus permanent.

PS. jag är jättenyfiken på en planlösning som ger "valuta för pengarna" och uppfyller BBR för permanent boende. Bifoga gärna bilder på de Attefallshus du byggt och du gillar.
Snälla, förmedla din kunskap! DS.
 
  • Gilla
seniorkonsult
  • Laddar…
J Jansch49 skrev:
Linusekenstam - Mitt MÅL med denna tråd var INTE att få rätt mot Havaard, han fanns inte med i "min värld" när jag skapade tråden. Skälet att jag startade tråden var att allt för många kunder har blivit besvikna när man redogör för Boverkets regler,

Fokusera nu på de som vet mindre än du, fokusera inte på mej!
Förutsättningarna är helt enkelt inte som man tror i allmänhet. I sig vad rör det mej om en person inte får igenom sin anmälan, varför skall jag bry mej? Jag säger bara till kunder att denna typ av hus kommer inte att godkännas för permanentboende, däremot helt OK som gäststuga, Jag har ingen negativ konkurrens i det avseendet, spelar ingen roll om jag är leverantör eller någon annan, samma regler gäller.
JAG SÄLJER ALLTSÅ INGA ATTEFALLSHUS SOM GODKÄNNS FÖR PERMANENT BOENDE! Skäl: Kunden får, om det skall godkännas för permanent boende, väldigt lite för pengarna och det blir ett "skithus"
MITT mål med denna tråd är alltså att hjälpa människor som tänker bygga ett ATTEFALLS hus att ta rätt beslut genom att förstå att BBR ställer krav som gör att man måste tänka sig för. D v s att man bör överväga om det är rimligt att försöka sikta på PERMANENTA hyresgäster när de 25kvm BYA resulterar i en "skithus". En normal kund (köpare) kan inte BBR och varken du eller jag kan förvänta sig att de inser konsekvenserna av t.ex handikapp regler i BBR och 25kvm BYA..... UTAN handikappregler räcker ytan väl till.

En kommentar om mitt uttryck "skithus". Att gå från "godkänt permanentboende" till att gå till "gäststuga" är i praktiken skillnad på 4,5kvm (BOA)= från "skit till trevligt och helt OK.
(eller är du mycket duktigare på att rita/planera än jag?)

Så Linusekenstam - jag hoppas därför också att du som expert kan tillföra information som ger människor VÄGLEDNING i att ta rätt beslut.
Javisst, beroende på tillgänglig yta finns det vissa lättnader i t.ex. de regler som gäller för under 35kvm jämfört med de regler som gäller för över 35kvm.
(Det gäller att hålla reda på vilken ytan man pratar om = BOA)

Linusekenstam - Kan inte du nu ladda upp några förslag på planlösningar för Attefallshus som du gillar och som kommer att kunna godkännas för permanent boende (= givetvis vinterbonat) så att Byggahus.se:s medlemmar kan uppleva och får stöd i att de kan bygga ett trevligt och godkänt Attefallshus som de kan hyra ut för permanentboende. Människor behöver vägledning,de är inte lika duktiga som du. Så hjälp till!!!!

Och jovisst, jag bor i ett Passivhus men jag tror ALDRIG att det är vettigt att producera ett ATTEFALLSHUS som passivhus, varken refererande till FEBY bestämmelserna eller till PHD certifieringen. En snabbt överslag visar att väggarna skulle vara nästan 70cm inkl panel och därmed också 80cm tak. Dessutom, vem vill satsa på en FTX i ett sådant hus (10-15% av kostnaden)....och de svenska reglerna som "straffar" värmepumplösningar.

Linusekenstam - Fokusera nu inte på mej , utan hjälp alla de som kan mycket mindre än dej om Attefallshus. Hjälp mej att berätta och tala om HUR dom skall söka bygglov och vilken planlösning som är optimal om dom vill hyra ut ett ATTEFALLS hus permanent.

PS. jag är jättenyfiken på en planlösning som ger "valuta för pengarna" och uppfyller BBR för permanent boende. Bifoga gärna bilder på de Attefallshus du byggt och du gillar.
Snälla, förmedla din kunskap! DS.
Om jag gör en snabb googling så hittar jag ett antal attefallshus där i alla fall leverantören påstår att de uppfyller kraven för permanentboende:

https://attefallsverket.se/attefallshus/attefallshus-exclusive-1ep/
https://attefallsverket.se/attefallshus/moderna-panorama-1mp/
http://helahuset.se/rymlig-2/
http://www.modulhus.se/portfolio/attefallshus-zen-med-loft-25-kvm/

Jag vet inte direkt om dessa kan klassas som "skithus" och så små blir inte husen. De flesta studentrum är kring 20 kvm och själv bodde jag i ett ännu mindre studentrum i sex år utan problem.

I attefallshusen kan man dessutom använda loftet som sovrum och då börjar vi närma oss 25-28 kvm golvyta. Jag har svårt att se vad som är så dåligt med ovanstående typ av boenden?

/Krille
 
  • Gilla
seniorkonsult
  • Laddar…
Krille4 - pratar du om BYA eller BOA?
Jag hade en övernattningslägenhet i 4 år på Kungsholmen på (knappt) 20 kvm (BOA) och det var helt OK då det fanns förråd i källaren och tvättstuga i huset och cykelförråd.

Det blir kanske helt OK med godkänd lift/hiss till loftet för handikappade. I praktiken en kostnad på 10 - 30.000:- beroende på leverantör.

JÄTTEBRA att du har med några länkar i ditt inlägg. Mitt mål var ju att presentera VERKLIGHETEN för de som funderar på att bygga ett Attefallshus.

Ett tips - Jag tycker att ALLA som vill bygga för permanentboende inväntar de nya reglerna som troligtvis kommer att ge 30kvm BYA. Då kommer det inte att vara större problem att bygga vinterbonat. Men....
Jag har dock nu förstått att många(några?) accepterar 95mm isolering och 25kvm BYA är helt tillräckligt för permanent boende. Det kanske är helt onödigt med nya regler på max 30kvm BOA....
Förresten, blir 95mm för isolering förluster på över 55KWh per kvadratmeter och år? Någon som räknat?
Jag har bara räknat på 200mm isolering och då blir energivärdena rimliga.

Slutledning
Alla som vill bygga ett Attefallshus för t.ex. eventuell uthyrning - Det finns alltså inga problem att anmäla byggnation av Attefallshus för PERMANENT BOENDE till Byggandsnämnden. Ni tappar ca 3 kvm pga handikappregler men vad gör det?
Mitt egna Attefallshus tycker jag är helt OK men har för kort arbetsbänk i köket, för lite garderob för ytterkläder och klarar absolut inte handikappreglerna avseende toa/dusch/dörrmått, det finns dock ett utrymme för minsta möjliga tvättmaskin (40cm bredd) men inte så mycket utrymme för strumpor, Tshirts, byxor och skor...

Hoppas att fler forum- medlemmar länkar till bilder eller ritningar på BRA Attefallshus som fungerar i praktiken som permanentbostad.

PS. Vissa kommuner kräver extra VA avgift om Attefallhuset skall användas för permanent boende. Vi hade bl.a. det problemet för ett Attefallshus till en kund på Värmdö. VA anslutning är DYRT!
Hoppas det är OK att påpeka detta. DS
 
J Jansch49 skrev:
Krille4 - pratar du om BYA eller BOA?
Jag hade en övernattningslägenhet i 4 år på Kungsholmen på (knappt) 20 kvm (BOA) och det var helt OK då det fanns förråd i källaren och tvättstuga i huset och cykelförråd.

Det blir kanske helt OK med godkänd lift/hiss till loftet för handikappade. I praktiken en kostnad på 10 - 30.000:- beroende på leverantör.

JÄTTEBRA att du har med några länkar i ditt inlägg. Mitt mål var ju att presentera VERKLIGHETEN för de som funderar på att bygga ett Attefallshus.

Ett tips - Jag tycker att ALLA som vill bygga för permanentboende inväntar de nya reglerna som troligtvis kommer att ge 30kvm BYA. Då kommer det inte att vara större problem att bygga vinterbonat. Men....
Jag har dock nu förstått att många(några?) accepterar 95mm isolering och 25kvm BYA är helt tillräckligt för permanent boende. Det kanske är helt onödigt med nya regler på max 30kvm BOA....
Förresten, blir 95mm för isolering förluster på över 55KWh per kvadratmeter och år? Någon som räknat?
Jag har bara räknat på 200mm isolering och då blir energivärdena rimliga.

Slutledning
Alla som vill bygga ett Attefallshus för t.ex. eventuell uthyrning - Det finns alltså inga problem att anmäla byggnation av Attefallshus för PERMANENT BOENDE till Byggandsnämnden. Ni tappar ca 3 kvm pga handikappregler men vad gör det?
Mitt egna Attefallshus tycker jag är helt OK men har för kort arbetsbänk i köket, för lite garderob för ytterkläder och klarar absolut inte handikappreglerna avseende toa/dusch/dörrmått, det finns dock ett utrymme för minsta möjliga tvättmaskin (40cm bredd) men inte så mycket utrymme för strumpor, Tshirts, byxor och skor...

Hoppas att fler forum- medlemmar länkar till bilder eller ritningar på BRA Attefallshus som fungerar i praktiken som permanentbostad.

PS. Vissa kommuner kräver extra VA avgift om Attefallhuset skall användas för permanent boende. Vi hade bl.a. det problemet för ett Attefallshus till en kund på Värmdö. VA anslutning är DYRT!
Hoppas det är OK att påpeka detta. DS
Det är bara att googla så hittar man många bra ritningar som fungerar i praktiken som premanentbostad. Du kan t o m söka på hemnet för att få upp några bra exempel:

http://www.mohv.se/kopa/till-salu/bostadsratt/handen/solhagen-3-c/obj32631_1558477238/
https://www.lansfast.se/hitta/bosta...tuna/klasrovagen-29c/cmbolgh4mirb4klh1cku4q3/

Jag pratar om BOA på bottenplan och på loftet är det väl mer fråga om golvyta med en takhöjd som gör att det bara lämpar sig som just sovplats och viss förvaring.

Det behövs ingen lift/hiss till loftet som du skriver. Det räcker med att det finns en bäddsoffa på bottenplan för att kravet på utrymme för vila ska vara uppfyllt (precis som skrivits tidigare i tråden): https://www.boverket.se/sv/byggande/tillganglighet--bostadsutformning/bostadsutformning/

Visst blir ett attefallshus med loft ett ganska "trångt" boende med ett bra planerat loft och ett förråd t ex i form av en friggebod blir det långt ifrån ett "skithus".

/Krille
 
Det står att ingen energideklaration krävs i den första annonsen, stämmer det? Uppvärmning ned luftvörmeväxlare måste vara felskrivning.

Den andra är större än ett attefallshus. Med direktverkande el borde energikraven vara svåra att klara.
 
harry73
J Jansch49 skrev:
Det blir kanske helt OK med godkänd lift/hiss till loftet för handikappade. I praktiken en kostnad på 10 - 30.000:- beroende på leverantör.
Varför behöver man hiss till loftet? När man behöver handikappanpassa får man ställa säng nere. Då är det kanske ett skithus för dig, men innan dess kan man sova på loftet och spara lite utrymme nere
 
J Jansch49 skrev:
Det blir kanske helt OK med godkänd lift/hiss till loftet för handikappade. I praktiken en kostnad på 10 - 30.000:- beroende på leverantör.
Det finns inte krav på hiss, lika lite som det finns krav på det i en vanlig villa.
 
Nej det finns givetvis inga krav på hiss. För att uppfylla BBR brukar alltid designa/planera för att uppfylla handikappkraven i entreplan.
MEN om man t.ex lägger sovutrymme på annat plan än entreplan kan man uppfylla BBR genom att ha någon form av handikapp hiss.
Ett sovloft skapar ju inte större utrymme för en handikappad enligt BBR.

Det rimliga sättet är att lämna in planritningar till Byggnadsnämnden som har en säng inritad i entreplan även om man bygger ett sovloft.... eller kalla det för gäststuga eller lekstuga i anmälan.

Det är ju så många av BBR kraven hanteras, man löser dom i teorin men inte i praktiken. I detta fall är det väl inte så problematiskt då det går att möblera om.
Det är värre med spärrar för knivlådor, spisskydd, tillfälligt avspärrade övervåningar,mm vid slutsamråd för att uppfylla formalia.
Samma sak med sådant som man nu eftermonterar (eller modifierar efteråt) då det inte kommer att godkännas vi slutsamråd.
(Jo, jag vet att man NORMALT inte har något slutsamråd på ett Attefallshus, jag menar generellt)
 
J Jansch49 skrev:
Nej det finns givetvis inga krav på hiss. För att uppfylla BBR brukar alltid designa/planera för att uppfylla handikappkraven i entreplan.
MEN om man t.ex lägger sovutrymme på annat plan än entreplan kan man uppfylla BBR genom att ha någon form av handikapp hiss.
Ett sovloft skapar ju inte större utrymme för en handikappad enligt BBR.

Det rimliga sättet är att lämna in planritningar till Byggnadsnämnden som har en säng inritad i entreplan även om man bygger ett sovloft.... eller kalla det för gäststuga eller lekstuga i anmälan.

Det är ju så många av BBR kraven hanteras, man löser dom i teorin men inte i praktiken. I detta fall är det väl inte så problematiskt då det går att möblera om.
Det är värre med spärrar för knivlådor, spisskydd, tillfälligt avspärrade övervåningar,mm vid slutsamråd för att uppfylla formalia.
Samma sak med sådant som man nu eftermonterar (eller modifierar efteråt) då det inte kommer att godkännas vi slutsamråd.
(Jo, jag vet att man NORMALT inte har något slutsamråd på ett Attefallshus, jag menar generellt)
Varför skulle man behöva rita in en säng på entréplan bara för att man har ett sovloft? Då bostaden är under 35 kvm så räcker med en bäddsoffa enligt Boverket själva:

https://www.boverket.se/sv/byggande/tillganglighet--bostadsutformning/bostadsutformning/

"Om du utformar en bostad som är högst 35 kvm får funktionerna för daglig samvaro samt sömn och vila överlappa varandra helt eller delvis, alltså använda samma utrymme. Det räcker till exempel att det finns utrymme för en bäddsoffa, ett soffbord och en fåtölj/rullstol. Det behöver inte finnas plats för både köksbord och skrivbord, utan det räcker om du har utrymme för ett bord där man växelvis kan både arbeta och äta sina måltider. Det finns inte något krav på avskiljbarhet i bostäder om högst 35 kvm, vilket betyder att alla funktioner utom hygienrummet får vara i samma rum och att det därför räcker med ett enda fönster i bostaden. Det räcker också med mindre utrymme och inredning för matlagning och förvaring än i större bostäder."

Vad är det för problem med t ex spärrar för knivlådor, spisskydd och tillfälligt avspärrade övervåningar? Jag har svårt att se vilka "problem" som man inte skulle kunna lösa i ett attefallshus för permanentboende?

/Krille
 
Javisst, säng finns i många former! Även uppfällbart sängskåp och andra tekniska lösningar på sängplats. Jag borde varit tydligare - Byt ordet "säng" till "Utrymme för sömn och vila" i mitt tidigare inlägg.
Vitsen är ju att byggnadsnämnden skall kunna godkänna planritningen vid permanent boende som man skickar in i samband med att man söker startbesked ("Anmälan om åtgärd" som det ofta heter, men beroende på kommun).
OBS! Om man ritar in bäddsoffa bör man rita in den i utfällt läge (om det är en sådan) så att bygglovshandläggaren kan konstatera att den får plats med rimligt utrymme för övriga möbler.

Alltså, vad jag menade med "spärrar för knivlådor" etc är att väldigt många regler i BBR inte ens tas på allvar av byggnadsnämnderna, därav uttrycket "teori och verklighet. Spelar ingen roll om det är Attefallshus eller annat. För att vara ännu tydligare (jag verkar ha väldigt svårt att uttrycka mej så att inget går att misstolka) Exempel: Vi har aldrig under de åtminstone 3 senaste åren monterat spärr för knivlåda. Det har varit tillräckligt att lägga ett par plastpåsar med IKEA spärrar på diskbänken för att få godkänt slutbesked. Kunden VILL NORMALT INTE HA SPÄRRAR och det verkar som om Byggnadsnämndens representanter håller med kunderna.
Man lär sig med åren vilka kommuner och vilka representanter som vid slutsamråd driver vissa bestämmelser mer än andra.
Jag frågade en kommun - Varför dyrare startbesked vid permanent boende för Attefallshus? Svaret blev: Vi gör sannolikt ett besök på platsen ...vad det nu betyder kan man bara gissa.

Tänkte lägga ytterligare "ved på brasan" och konstatera: Vilken kund (byggherre) vill betala mer för "Anmälan om åtgärd - Attefallshus" för att få startbesked (bäst att vara väldigt tydlig) för att anmäla "permanent boende" om man måste betala mer för ett sådant startbesked än om man skriver "gäststuga" eller något annat. Det är flera kommuner som har högre avgift för Attefallshus för just permanent boende.

Mitt mål när jag startade denna tråden var som sagt att upplysa de som är intresserade av Attefallshus och som inte har full koll på alla regler i BBR, kommunernas tolkning av dessa regler samt även kommunernas avgifter.
Sedan 2014 har jag själv lärt mig genom diverse misstag hur man driver ett Attefallsprojekt för att undvika problem, fällor och onödiga avgifter. Kunden (byggherren) är ju formellt ansvarig men leverantören får normalt problemet på halsen.
 
J Jansch49 skrev:
Javisst, säng finns i många former! Även uppfällbart sängskåp och andra tekniska lösningar på sängplats. Jag borde varit tydligare - Byt ordet "säng" till "Utrymme för sömn och vila" i mitt tidigare inlägg.
Vitsen är ju att byggnadsnämnden skall kunna godkänna planritningen vid permanent boende som man skickar in i samband med att man söker startbesked ("Anmälan om åtgärd" som det ofta heter, men beroende på kommun).
OBS! Om man ritar in bäddsoffa bör man rita in den i utfällt läge (om det är en sådan) så att bygglovshandläggaren kan konstatera att den får plats med rimligt utrymme för övriga möbler.

Alltså, vad jag menade med "spärrar för knivlådor" etc är att väldigt många regler i BBR inte ens tas på allvar av byggnadsnämnderna, därav uttrycket "teori och verklighet. Spelar ingen roll om det är Attefallshus eller annat. För att vara ännu tydligare (jag verkar ha väldigt svårt att uttrycka mej så att inget går att misstolka) Exempel: Vi har aldrig under de åtminstone 3 senaste åren monterat spärr för knivlåda. Det har varit tillräckligt att lägga ett par plastpåsar med IKEA spärrar på diskbänken för att få godkänt slutbesked. Kunden VILL NORMALT INTE HA SPÄRRAR och det verkar som om Byggnadsnämndens representanter håller med kunderna.
Man lär sig med åren vilka kommuner och vilka representanter som vid slutsamråd driver vissa bestämmelser mer än andra.
Jag frågade en kommun - Varför dyrare startbesked vid permanent boende för Attefallshus? Svaret blev: Vi gör sannolikt ett besök på platsen ...vad det nu betyder kan man bara gissa.

Tänkte lägga ytterligare "ved på brasan" och konstatera: Vilken kund (byggherre) vill betala mer för "Anmälan om åtgärd - Attefallshus" för att få startbesked (bäst att vara väldigt tydlig) för att anmäla "permanent boende" om man måste betala mer för ett sådant startbesked än om man skriver "gäststuga" eller något annat. Det är flera kommuner som har högre avgift för Attefallshus för just permanent boende.

Mitt mål när jag startade denna tråden var som sagt att upplysa de som är intresserade av Attefallshus och som inte har full koll på alla regler i BBR, kommunernas tolkning av dessa regler samt även kommunernas avgifter.
Sedan 2014 har jag själv lärt mig genom diverse misstag hur man driver ett Attefallsprojekt för att undvika problem, fällor och onödiga avgifter. Kunden (byggherren) är ju formellt ansvarig men leverantören får normalt problemet på halsen.
Jag är jätteintresserad av dina erfarenheter men känner inte riktigt att jag förstår följande:

- Varför blir det ett "skithus" bara för att husets boyta "bara" blir ca 20 kvm plus loft?
- Hur kan man "tappa" 3 kvm p g a handikappregler? Ett handikappanpassat badrum är 1,70 ggr 1,90 meter d v s 3,23 kvm. Jag har mycket svårt att se att man ens kan spara in 1 kvm på att göra det icke handikappanpassat?
- Jag förstår fortfarande inte vad godkänd lift/hiss till loftet har att göra med attefallshus?

Misstolka mig inte - jag är verkligen intresserad av någon som har praktiska erfarenheter så du får hemskt gärna dela med dig av fällorna med ett attefallshus för permanentboende.

/Krille
 
Krille4 - Angående hissen eller annan lösning. Bara ett konstaterande - en rörelsehindrad som sitter i rullstol har ingen nytta av ett sovloft.
Som motorcykelåkare och roadracing fanatiker har jag tyvärr träffat/lärt känna en del människor som skadat ryggrad och är förlamade under bröstkorgen. De flesta roadracingåkare är extremt målinriktade och använder rullstolar som de kan bl.a kan hoppa upp för trappor med. För dom är exempelvis 1,3meter cirkel onödigt max 20mm tröskel är ett skämt, fast givetvis är det nog bra för personer som hamnar i rullstol på äldre dar. (Dock 1,3m radie och 9 dörr är onödigt mycket för moderna rullstolar).
Vad man trots allt måste acceptera är att även en tävlingsinriktad rullstolsburen person kan inte nyttja ett loft.
Svaret på din fråga är alltså (igen): En som är rullstolsburen har inte någon nytta av ett loft. Om personen ifråga har assistans någon tid på dygnet kan han i sig nyttja det för förvaring men det gör ju inte det dagliga boendet rymligare.

Angående "att tappa ca 3 kvm pga handikapp regler".
När man ritar planlösning för ett Attefallshus OCH måste uppfylla reglerna för handikapp-anpassat tar våtutrymmet stor plats (större plats än nödvändigt för icke handikappade) på tillgänglig BOA. I en normal huvudbyggnad med t.ex. över 100kvm BYA spelar det mindre roll, resterande yta är relativt lättplanerad därför man har många meter utöver våtutrymmet att "leka med".
I ett Attefallshus kommer både "utrymme för sömn och vila" (bäst att välja rätt term) och kök/pentry, mm att påverkas av våtrumsutrymmets placering, och inte minst storlek, skapa begränsningar för övriga behov.
Dessutom, många Attefallshus prefabriceras och transporteras på EU vägar därefter vilket medför att maximal bredd blir 2,6 meter blir ett viktigt konstruktionsmått (att transportera "bred last" kostar). Valet blir därför kanske att tillverka 2 moduler med max 2,5 m bredd = max 5 meter = att man kan uppnå kvadratiskt hus = vilket ger den teoretiskt optimala BOA:n.
När man prefabricerar 2 halvor för att skapa ett komplett Attefallshus kan man inte lägga skarven i ett våtutrymme eller i ett halvt kök t.ex. Detta bidrar till att ytterligare komplicera hur nyttjandet av de ca 20-22 kvm BOA man har tillgängligt.
Att prefabricera (tillverka husmoduler i fabrik) minskar kostnaden med ca 20% och precisionen/ kvalite'n blir oerhört mycket bättre vilket beror bl.a. på klimatoptimerad fabrik och CNC.
Att "tappa ca 3kvm" beror alltså inte bara på 1,3 meter cirkel utan på hur man kan nyttja resten av ytan och dessutom få "eländet" till kundens tomt. Prova själv med att skissa hur det är svårt att få ihop dörröppningar, kök, sovutrymme (förlåt, jag menar "utrymme för sömn och vila"), skarvar vid prefab, mm.

Jag skall försöka ta några bilder i veckan på mitt egna Attefallshus och förklara hur "tänket var". Det är då lättare att förstå varför t.ex inte köket klarar BBR:s krav trots att t.ex. våtutrymmet inte är handikapp-anpassat osv.

Krille4 - ifrågasätt gärna, om jag inte kan svara på allt finns det väl andra på forumet som kan bidra med synpunkter. Bara vi inte glömmer målet - Forumet och tråden är till för att hjälpa människor, ge tips och stöd om de vill satsa på ett Attefallshus.
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.