Hej
Jag kan lika gärna erkänna att jag tagit mig vatten över huvudet direkt men hoppas på kreativa förslag. Jag hade som avsikt att formgjuta mina bänkskivor men då nuvarande bänkskiva var fast så tog jag beslutet att gjuta direkt på. Nu efter 2 omgångar försöker jag rädda det med betongfix då det blivit ojämnt. Nu har jag dragit fan i båten och har gett mig fasiken att ro i hamn. Får jag låna se expertis i form av tips och råd i:
Val av betongslip och att tänka på
Hur jag säkerställer jämna ytor
Behandling (vill ha en rå känsla)
Tacksam för allt!
Med vänlig hälsning,
Pernilla
 
  • Ojämn och oavslutad betongbänkskiva i ett kök med kakelvägg och del av spis.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Enda chansen att räta till det där är nog att köra med en betongslip typ vinkelslip med 125mm diamantskiva, såna finns att hyra och har anslutning för dammsugare men kommer damma nåt vansinningt ändå och för ett jävla liv.

Annars kanske du skulle ta o prova med flytspackel blandat lite åt det torra hållet.
Men spackla ut så det blir en jämn yta kräver handlag oavsett underlag men kan gå bra om man övar lite på nån spillbit först.
 
P Per_Eriksson skrev:
Enda chansen att räta till det där är nog att köra med en betongslip typ vinkelslip med diamantskiva, såna finns att hyra och har anslutning för dammsugare men kommer damma nåt vansinningt ändå och för ett jävla liv.

Annars kanske du skulle ta o prova med flytspackel blandat lite åt det torra hållet.
Men spackla ut så det blir en jämn yta kräver handlag oavsett underlag
P Per_Eriksson skrev:
Enda chansen att räta till det där är nog att köra med en betongslip typ vinkelslip med diamantskiva, såna finns att hyra och har anslutning för dammsugare men kommer damma nåt vansinningt ändå och för ett jävla liv.

Annars kanske du skulle ta o prova med flytspackel blandat lite åt det torra hållet.
Men spackla ut så det blir en jämn yta kräver handlag oavsett underlag
Tusen tack för svar! Jag har själv varit inne på flytspackel men gick tomhänt därifrån då ingen på byggvaruhuset hade någon rekommendation om vilken som skulle användas. Har du koll på det?
 
Vilket som helst som inte är fiberförstärkt skulle jag tro, provade gjuta lite olika när jag gjorde mina bänksivor och det var mest kulören som skiljde lite, man är ju inte ute efter hur väl det flyter ut över stora ytor.
 
  • Gilla
Pernilla Malmö
  • Laddar…
hur menar du med fasta skivor? De flesta är väl skruvade i stommarna och sällan särskilt märkvärdiga att få bort.
Jag skulle nog släppa det där projektet och ta bort bef skivor och sätta dit nåt annat.
 
S Stefan1972 skrev:
hur menar du med fasta skivor? De flesta är väl skruvade i stommarna och sällan särskilt märkvärdiga att få bort.
Jag skulle nog släppa det där projektet och ta bort bef skivor och sätta dit nåt annat.
För sent Stefan, men tack för input. Hela stommen var fastklistrad.
 
Z Zorax skrev:
Att slippa det där blir inte kul, Jag skulle rekommendera att lägga två lager Claystone eller dylikt.

[länk]
Tack - även haft detta i tanken men då underlaget är ojämnt så nu kör jag igång med flytspackel i hopp om att få rätsida på detta elände.
 
Är det verkligen klokt att försöka lägga på något nytt ovanpå det där? Tänker lite på det gamla uttrycket om att sminka en gris...
Hur gjorde du när du la första lagret? Är det möjligt att få bort hela kakan och börja om från något som är relativt slätt?
 
Bygger4me
Pernilla Malmö Pernilla Malmö skrev:
Tack - även haft detta i tanken men då underlaget är ojämnt så nu kör jag igång med flytspackel i hopp om att få rätsida på detta elände.
Om du lägger på ett annat material ovanpå, då försvinner väl hela poängen med att ha en betongskiva?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.