Hej. Jag är väldigt novis på vedeldning, tankar osv. Där jag eldar har värmen i tankarna hållit bra och värmen har funnits kvar på morgonen. Den här vintern är det i princip ingen värme kvar i tankarna och jag vet inte riktigt vad det kan vara som har förändrats. Jag har lite bilder på hur det ser ut om någon varit med om samma problem. Det finns 2 tryckmätare som jag skickat bild på.
Tryckmätare med visare nära 0 bar, använd för vedeldningssystem, med lite damm och spindelnät.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Isolerade rör och en vattentank med en tryckmätare i ett värmesystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rostig vedpanna med röranslutningar och två tryckmätare i ett pannrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gul vattentank med isolerade rör, tryckmätare och sladdar i ett pannrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Röd värmepanna med isolerade rör och en tryckmätare, potentiellt kopplat till problem med vedeldning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det går inte att svara på utan mer data.Vet du ens hur mycket energi du plockar ut?
Tex att du jämför vid samma inomhus och utomhustemperatur, samma ventilation, samma inställningar (framledninh, flöde, termostater).
 
Nej jag har inte så mycket data på det. Jag vet bara att vi eldar upp till 70-80 grader med samma inställningar som förra året och värmen i tankarna sjunker snabbare än när det var bra mycket kallare ute. Inga förutsättningar är ändrade, därför klurade jag på om man behöver se över något slags tryck/vattenniva/avluftning eller dylikt.
 
Trycket ser ut att vara för lågt. Men det kan inte vara orsaken. Har du termometrar så att du vet hur varma tankarna blir?
 
Har du kollat så att spjället i skorstenen stänger? Om det blir öppet så kyler luften ner slingorna som går igenom pannan.
 
Fel på laddkopplet så att värmen smiter tillbaks till pannan när ni slutar elda?
 
Staffans2000
Första frågan är -går det åt lika mycket ved som förra året varje gång du eldar?
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.