Kanske en omöjlig fråga att svara på men ändå.

Katten brukar hänga sig på ytterdörren när hon vill in. Det hörs tydligt i hela huset när hon dunsar ner på trappan som är av trä. Igår kväll gjorde hon det som vanligt, men innan vi han öppna så skrek hon till, ni vet så där hjärtskärande, samtidigt som det smällde till emot ytterdörren. Vi sprang och öppnade och hörde hur något stort sprang iväg på gruset och ner i dungen på andra sidan vägen. Ett kvävt skrik hördes försvinna bort :cry:

Vi bor på landet och det är kolmörkt på kvällarna. Jag sprang ut efter ljudet med söklampan men såg ingenting. Nu idag har jag varit ute och letat i omgivningen men det ända jag har hittat är hårtussar efter katten på trappan. Och katten som alltid är hemma på natten har fortfarande inte dykt upp :(

Från början hade vi 2 katter men den andra, en stor hankatt, försvann på liknande sätt för 2 år sedan! Hittade aldrig honom heller. Ungarna har inte börjat fråga efter den sista katten än men det lär dom göra snart.

Vi har lo, räv och enstaka varg i området. Skulle en räv ta en vuxen frisk katt? Sambon tyckte att det lät som att det var vildsvin som sprang iväg men dom tror jag knappast skulle springa 5 trappsteg upp och ta en katt!

Nästa husdjur får bli en stor hund som kan försvara sig lite tror jag.
 
Jag lägger min röst på att det var räven.
 
Fy så ledsamt. Det första jag tänkte på också var räven.
 
Robert63 Robert63 skrev:
Jag lägger min röst på att det var räven.
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Fy så ledsamt. Det första jag tänkte på också var räven.
Det lutar väl åt det. Jag som trodde att hon var tillräckligt gatsmart att klara av en räv. Är det någon idé att leta efter rester av henne eller äter räven upp allt?

Kompisen ska komma förbi och skjuta in sin nya .223 Remington senare idag. Det får nog bli mot levande måltavla :devilish:
 
Räven är det! Hände exakt samma sak för oss innan vi skaffade kattlucka. Våran katt fick ett bett på sidan av baken. :( stackars er alltså. Hoppas katten kommer tillbaka
 
Nja tvivlar på att det var en räv...
En frisk fullvuxen katt blir nog inte tagen av en räv tror jag.
 
  • Gilla
Henri och 2 till
  • Laddar…
"Catfight"?
 
Lodjur kanske? Dom kan gå hårt åt andra djur som konkurrerar om maten i deras revir.
 
MultiMan
Mina katter har blivit attackerade av rävar under säkert 20 års tid, men alla har lyckats komma undan, främst genom att gömma sig under bilarna (av vad jag sett).

Kommit ut och sett attackerna flera gånger och även blivit angripen själv.

Honan jag har nu blev faktiskt kompis med en rävunge för kanske 3-4 år sedan, så de kunde träffas utan bråk, dock slutade det när den blev fullvuxen.
 
Räv mest sannolikt.
 
Tror det var något annat än räv , en vuxen katt har ju inga problem med att försvara sig mot en normalstor hund om den blir trängd.
Min lilla (nu avlidna) katthona gav en räv så mycket stryk på våran altan så att pälstussarna rök och den bara vrålade när den sprang.
Tror nog rävar är så smarta och lata att dom helst fångar byten som inte kan försvara sig
 
Staffans2000
Jag pratade med min veterinär om katter och rävar, och han, veterinären alltså, som är en gammal räv själv fann det väldigt osannolikt att en räv skulle attackera en katt, såvid den inte är helt desperat av hunger.
I ditt fall kan det vara så att din katt var helt inställd på att bli insläppt och därför ouppmärksam på vad som hände bakom hans rygg. Ett tillfälle som en vanligtvis försiktig räv inte kunde motstå.
Enda trösten är att det vilda djur som tog din katt, gjorde det för att han var hungrig. Värre är det när människor för skoj skull plågar ihjäl våra husdjur genom att spika upp dom på träd, eller lägga ut förgiftad mat. Det är dock inte mycket till tröst.
 
C Carl-Jo-han skrev:
Vi har lo, räv och enstaka varg i området
Av det du räknar upp är lodjur troligast, en varg tar nog lätt en katt men de är inte så vanliga. Räv, möjligen, men de brukar få stryk.
 
Jodå vuxna rävar kan ta katter även om de nog inte står på menyn varje dag. De riskerar att få stryk men är de hungriga så tar de nog katten. Kan ju även röra sig om en desperat skabbräv, de utvecklar ofta märkliga beteenden
 
Lite delade meningar här. Jag själv har ingen aning. Har varit runt och letat i markerna men har inte hittat ett spår. Men det var samma sak när förra katten försvann.

Denna katt som försvann igår brukar stå pall emot närmaste grannens 3 terrier. Och de 2 katter som bor i grannarnas stall är hon kompis med. Hon får till och med äta ur deras matskål utan att dom bryr sig.

Oavsett vad som tog henne, för det är jag säker på att något gjorde, så är det sjukt frustrerande att inte veta vad det var. Och jag hade gärna hittat något av henne så att man vet säkert. Det var en förbannat trevlig katt, och jag är egentligen ingen kattmänniska. Men det svåraste blir nog att förklara för ungarna att ännu en av deras katter har åkt till "katthimmelen".
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.