Hej,
Jag har tagit in offerter för att relina vår villa i Stockholmsområdet, totalkostnaden på den första offerten skulle bli 157 000 inkl moms, det är totalt 40 meter rör i fastigheten. De räknar med en kostnad på 3300 kr/lpm för ett 110 mm rör. Jag tycker att det låter väldigt mycket, vad brukar det kosta att relina?
 
H
det inofficiella tipset jag får av dom som pysslar med relining är.
byt avloppsrör. relining skjuter bara ett problem framåt
 
2004 gjordes relining i en BRF här ca 200 lägenheter 2014 byttes samtliga avloppstammar.
efter 5år från reliningen började problemen med läckande avloppsledningar komma.
så det är enligt den BRF:en bara ett sätt att förlänga livslängden något.

Det läcker inte på raksträckor utan det läcker vid förgreningar, anslutningar mm.

Nya rör är bäst.

Ps har du kollat vade det kostar att byta rören istället.
 
Krilleman
Jag har alltid varit emot relining för att man bara skjuter problemet framför sig, men sett många andra glada forumister som gillar detta stort.

Var är förespråkarna nu?

157,000:- är antagligen samma sak som att dom inte vill ha dig som kund. Och om du mot all förmodan skulle tacka ja så har dom tagit i så dom blir blåa...
 
  • Gilla
Fred vom Jupiter och 2 till
  • Laddar…
Viktigt är att kräva videoinspektion av rören efter utförd relining. Hos syrran började det läcka några månader efter relining. Det visade sig att firman inte gjort jobbet ordentligt!
 
nikasp
Jag är också skeptisk till relining. Brukar väl vara ett sätt att skjuta stora problem lite på framtiden när det inte "går" att utföra en stor renivering. Skulle inte lägga dyra pengar på relining i eget hus i alla fall.
 
  • Gilla
brfbo
  • Laddar…
Som att rostlaga bilen genom att enbart måla över :rolleyes:
 
  • Gilla
brfbo och 2 till
  • Laddar…
Jag förstår problemet med relining men vi måste riva nästan hela huset för att komma åt rören.

@krilleman Det var min tanke också.
 
Repiping då? Bättre än relining då det är ett rör man blåser upp inuti det gamla?
 
  • Gilla
Sackoo
  • Laddar…
Det här jag aldrig hört talas om, när jag söker hittar jag bara relining. Är det strumpmetoden du syftar på?
 
Ja så kan den nog heta också. Vi använde oss av den metoden för ett stående avloppsrör i huset som anslöt till ett torrlagt stick som vi behövde täta.
 
R robato skrev:
Jag förstår problemet med relining men vi måste riva nästan hela huset för att komma åt rören.

@krilleman Det var min tanke också.
70 talare med instalationsväggar och gillestuga i källaren må tro?
 
50-tals hus där stammarna ligger i grunden och vi måste riva upp alla golv och vårt nyrenoverade kök för att kunna byta.
 
J jel skrev:
Ja så kan den nog heta också. Vi använde oss av den metoden för ett stående avloppsrör i huset som anslöt till ett torrlagt stick som vi behövde täta.
Det är den metoden vi funderar på.
 
R robato skrev:
Hej,
Jag har tagit in offerter för att relina vår villa i Stockholmsområdet, totalkostnaden på den första offerten skulle bli 157 000 inkl moms, det är totalt 40 meter rör i fastigheten. De räknar med en kostnad på 3300 kr/lpm för ett 110 mm rör. Jag tycker att det låter väldigt mycket, vad brukar det kosta att relina?
hej hade samma problem hus byggt 1958 , reling skulle kosta på ca 12 meter 65 000 sek fast pris så vi bytte istället hela avlopps stam rör systemet från huset till mot gatan kostnad ca: 30 000 SEK utförde arbetet mestadels själv //Stockholm Tumba
 
  • Gilla
brfbo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.