Jag skall koppla om min existerande serviskabel från ett elskåp på stolpe, till infällt i fasaden 1m intill.
Grävinsatsen görs lätt med spade. Det är elektrikern som gör det eg. jobbet men kommunen offererar nu 28000 sek för ändringen... Är detta normalt?
De beskriver det som om jag skulle dra in ny el på tomten men det är ju inte fallet???
 
Är kommunen nätägare?
 
Nej det ska inte kosta lika mycket som en nyanslutning, har du låtit den behörige installatören prata med nätägaren?
 
Låter knasigt, handläggaren hos nätägaren måste fått det om bakfoten.
Som sagt, har du låtit elfirman/elektrikern ta kontakten med nätägaren? Buka gå bäst då.
Det där låter som två gubbs ett par timmar, ett par meter kabel och en skarvsats. Ingen stolpe som ska ner eller nåt?
 
L
H Hermes skrev:
Jag skall koppla om min existerande serviskabel från ett elskåp på stolpe, till infällt i fasaden 1m intill.
Grävinsatsen görs lätt med spade. Det är elektrikern som gör det eg. jobbet men kommunen offererar nu 28000 sek för ändringen... Är detta normalt?
De beskriver det som om jag skulle dra in ny el på tomten men det är ju inte fallet???
Du har fått ett pris för nyanslutning inte flytt av skåp och skarvning av servisen , det har blivit ett missförstånd hos den kundtjänsten
Normalt kostar det inget att flytta på mätarskåpet förutom elektrikern
Vilken nätägare är det , inte den du betalar KW till
 
Kommunen /dess bolag är nätägare.
Min anläggning/skåp fr 2011 står på en stolpe 1m fr fasad, då vi hakade av den vid byte av fasadpanel. Sedan beslöt vi att det var bättre med ett infällt skåp. Detta är nu monterat och allt förberett.
Insatsen fr kommunen består alltså i att slå av serviselen på sitt skåp 50 m bort, koppla ur matarkabeln ur skåpet på stolpe och sätta i den i infällda skåpet....
Det är elfirman som tagit kontakten, kanske var det där det blev fel...
 
Som sagt det måste blivit en missuppfattning. Mätarflytt och servisledningsändring som det rör sig om här är inte speciellt kostsamt. I ditt fall också enklast tänkbara att utföra.
 
L
H Hermes skrev:
Kommunen /dess bolag är nätägare.
Min anläggning/skåp fr 2011 står på en stolpe 1m fr fasad, då vi hakade av den vid byte av fasadpanel. Sedan beslöt vi att det var bättre med ett infällt skåp. Detta är nu monterat och allt förberett.
Insatsen fr kommunen består alltså i att slå av serviselen på sitt skåp 50 m bort, koppla ur matarkabeln ur skåpet på stolpe och sätta i den i infällda skåpet....
Det är elfirman som tagit kontakten, kanske var det där det blev fel...
Ring och fråga anonymt vad det skulle kosta , kanske lite svårt nu ,om du pratat med dom förut
Kan aldrig tänka mig dom pengarna för det , flyttade min mätare i gamla köksskåpet
( riktigt gammalt montage ) till fasadmätarskåp G111 63amp , nätägaren drog ny 50m2 aluminium 40 m från gatan i rör som jag lagt , inte en krona kostade det .
 
Varför inte ringa och ifrågasätta det orimliga priset och säga att det måste ha blivit något fel i kommunikationen mellan elektrikern och elbolaget?
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
L
Ännu inget svar vem som är nätägare , kommunen javisst , men vilken kommun ?
Klart att vi accepterar om du inte vill tala om det
 
Jag hjälpte en kund med flytt av mätarskåp på ett garage till huset. En montör från nätägaren bröt strömmen, hjälpte mig dra om servisen, kopplade in den i det nya skåpet och slog på strömmen igen. Kunden fick betala mina timmar och slangen, serviskabeln räckte och behövde inte skarvas. Sen fick han en faktura från nätägaren på drygt 2000 kr (timpris för deras montör).

Ring nätägaren (eller elektrikern) och fråga vad som blivit fel.
 
Det är väl inte så att abonnemanget har blivit uppsagt? För då kan det kosta-
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Tack för alla bra svar! Detta lär vara ett missförstånd - jag kontaktar dem och försöker reda ut det!
 
Hoho, det var ett missförstånd, och ser ut att lösa sig enkelt. Nätägaren slår av strömmen 1 timme typ och flyttar mätaren till nya skåpet... vilken fars.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
L
H Hermes skrev:
Hoho, det var ett missförstånd, och ser ut att lösa sig enkelt. Nätägaren slår av strömmen 1 timme typ och flyttar mätaren till nya skåpet... vilken fars.
:) :) :) :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.