BigR
Kör alla bolagen med att man ska anlita fukttekniker för vattenskaderapport, eller finns det dom som har egen utredning?
 
"man ska", det är ju försäkringsbolaget som gör i så fall?
 
BigR
martin43 martin43 skrev:
"man ska", det är ju försäkringsbolaget som gör i så fall?
TH kräver det och förs.tagaren får välja entreprenör. Sedan får man stå för fiolerna rapporten kostar om skadan inte är ersättningsbar.
 
BigR BigR skrev:
TH kräver det och förs.tagaren får välja entreprenör. Sedan får man stå för fiolerna rapporten kostar om skadan inte är ersättningsbar.
Vaaa. Kör TH med sådant?
 
På tal om TH så påstod frun häromdagen att hon hört att TH ger någon form av värdecheckar istället för kontant ersättning. Detta gällde vid stöld av en cykel.

Låter ju helmärkligt?
 
BigR
H hempularen skrev:
Vaaa. Kör TH med sådant?
Ja. Dom är inte jättetydliga med att rapporten kostar X tusenlappar och att man står den kostnadsrisken själv. Har haft långa diskussioner om kriterier vid skada. Det är inte alltidlätt att bedöma för en lekman. Klart är att dom inte accepterar något annat än certifierad fukttekniker vid fuktskada. Man får lusläsa avtal och bedöma själv. Axla bevisbördan sas.
https://www.trygghansa.se/SiteCollectionDocuments/dokument/nar-du-fatt-en-skada-pa-ditt-hus.pdf
 
Det finns ju onekligen en poäng i det faktiskt, men det borde också innebära att försäkringsbolaget har svårt att neka ersättning.
 
yonna yonna skrev:
TH har nyligen tagit bort extrakostnaden vad gäller årsavgiften om man har automatisk månadsbetalning. Visserligen en marginell kostnad men ändå.
Stör mig fruktansvärt på denna extrakostnad som Länsförsäkringar tar ut
 
Autogiro månadsvis då? Tar LF ut extraavgift även då?
 
Compricer är ett bra komplement till egna prisjämförelser.

LF Östergötland skriver för övrigt att det kan tillkomma avgift på vissa försäkringar vid månadsbetalning, medan ett annat LF bolag lägger på 3% rakt av.
 
Hej,
Gick igenom försäkringen med TH som jag just bytt till (i somras)
Det visade sig att våra barn inte fanns noterade på försäkringsbrevet. Det gäller kanske främst tilläggsförsäkringar (tex drulle m m). De la glatt in mina två barn, men ringde dock tillbaka inom 30 minuter för att meddela att årskostnaden då ökat med 1800 kr. :surprised:
Så kolla även detta när ni jämför priser...!!
 
martin43 martin43 skrev:
Autogiro månadsvis då? Tar LF ut extraavgift även då?
Japp, även om man betalar halvårsvis. Och e faktura kan man inte heller få (jag uppskattar inte autogiro)
 
C
För många år sedan var jag anställd i Folksam.på den tiden letade man anledningar till att ersätta en skada..... Jag har sedan varit anställd i TH bland annat som skadechef.....Jag skulle inte anlita TH och har inte mina försäkringar där.... Men det är jag det..... Mest intressant,oavsett vad som står i villkoren,är försäkringsbolagens tolkning av desamma, antingen en snäv juridisk tolkning, till bolagets förmån, eller bolagets vilja att verkligen visa sin goda vilja " att göra rätt för sig..." Det senare gjorde jag om ärendet hamnade på mitt bord...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.