Se det så här, om du måste/vill sälja om ex. ett år, då kommer den köparen att ha ganska precis samma argument som du vill köra nu. Du får inte den vara du trodde du budade på.

Felet med manschetten är vanligt, och beror på rent slarv som många plattsättarfirmor satt i system. Om de använder den skärmall som brunnstillverkaren anvisar så blir det rätt. Men mallen kostar hela 100 kr, så det tycker många plattsättare är för stor investering, och skär istället på fri hand, och så blir det fel.

Gör de fel på detta enkla, så undrar man ju hur resten som inte går att besiktiga ser ut.

Sedan tycker jag kanske också att 100 - 150 000, kanske är lite mastigt. Se det som att 1/3 del av den ekonomiska livslängden är passerad. Och detta blir kanske aldrig ett problem för dig, vare sig som vattenskada eller värdesänkare vid försäljning. Så Om vi antar att en partiell badrumsrenovering måste göras, alltså plattor och tätskikt, inga ingrepp i väggar, vvs eller el, inga nya handfat dusch toa osv. Så kanske det handlar om 80 - 100 000 istället. Och så räkna av 1/3 förbrukad tid. Och förhandla från den nivån, hur gärna vill du ha huset osv. Så kanske ett vettigt förhandlingsresultat ligger på 50 - 60 000.

PÅ den nivån skulel du troligen förlora några tiotusenlappar OM problem uppstår, eller OM du vill sälja snart igen.

Men om det inte inträffar så gör du istället en vinst.
 
  • Gilla
harry73 och 3 till
  • Laddar…
Hur gick det till sist ?
 
Undrar också hur det gick? Jag hade dragit mig ur affären.
 
H hempularen skrev:
Se det så här, om du måste/vill sälja om ex. ett år, då kommer den köparen att ha ganska precis samma argument som du vill köra nu. Du får inte den vara du trodde du budade på.

Felet med manschetten är vanligt, och beror på rent slarv som många plattsättarfirmor satt i system. Om de använder den skärmall som brunnstillverkaren anvisar så blir det rätt. Men mallen kostar hela 100 kr, så det tycker många plattsättare är för stor investering, och skär istället på fri hand, och så blir det fel.

Gör de fel på detta enkla, så undrar man ju hur resten som inte går att besiktiga ser ut.

Sedan tycker jag kanske också att 100 - 150 000, kanske är lite mastigt. Se det som att 1/3 del av den ekonomiska livslängden är passerad. Och detta blir kanske aldrig ett problem för dig, vare sig som vattenskada eller värdesänkare vid försäljning. Så Om vi antar att en partiell badrumsrenovering måste göras, alltså plattor och tätskikt, inga ingrepp i väggar, vvs eller el, inga nya handfat dusch toa osv. Så kanske det handlar om 80 - 100 000 istället. Och så räkna av 1/3 förbrukad tid. Och förhandla från den nivån, hur gärna vill du ha huset osv. Så kanske ett vettigt förhandlingsresultat ligger på 50 - 60 000.

PÅ den nivån skulel du troligen förlora några tiotusenlappar OM problem uppstår, eller OM du vill sälja snart igen.

Men om det inte inträffar så gör du istället en vinst.
Å andra sidan kostar det 150000 per badrum att göra om före rot. I det perspektivet är ts krav rimliga...
 
  • Gilla
Linderödsåsen och 1 till
  • Laddar…
Nej.
 
S sunqan skrev:
Å andra sidan kostar det 150000 per badrum att göra om före rot. I det perspektivet är ts krav rimliga...
Nej, det kostar inte 150 000 per badrum att bara riva ut och göra om tätskikt och kakling. De kostnaderna hamnar man däremot på vid en total renovering, med uppbrutna golv, förstärkning av väggar ny VVS, el, nya möbler, nytt porslin osv.
 
D Daniel 109 skrev:
Nej.
Det är 20 inlägg i tråden. Vad svarar du "nej" på?
 
H hempularen skrev:
Nej, det kostar inte 150 000 per badrum att bara riva ut och göra om tätskikt och kakling. De kostnaderna hamnar man däremot på vid en total renovering, med uppbrutna golv, förstärkning av väggar ny VVS, el, nya möbler, nytt porslin osv.
Har du kollat på vilka offerter folk fått här på forumet. 150000 i en lägenhet för 3.5 m2 exklusive kakel och möbler verkar vara legio.
Att det sen är horribelt är en helt annan sak.

Har man tur hittar man en hantverkare som är vettig och som gör jobbet på två manveckor och som inte tar dubbla byggmarknadspriset för materialet.
 
  • Gilla
Valkyr
  • Laddar…
fia_mstd fia_mstd skrev:
Det är 20 inlägg i tråden. Vad svarar du "nej" på?
Tidsstämplarna på inläggen borde ge dig en ledtråd.
 
K Kane skrev:
Tidsstämplarna på inläggen borde ge dig en ledtråd.
Vad hjälpsamma ni är. Är det en ny lek?
 
Han har väl läst reglerna...

§ 4.11 Citat
Infoga bara citat när det är nödvändigt, dvs om det finns risk att man inte förstår vem du svarar med ditt inlägg. För många citat gör det svårare att följa diskussionen.
 
MultiMan
useless useless skrev:
Han har väl läst reglerna...

§ 4.11 Citat
Infoga bara citat när det är nödvändigt, dvs om det finns risk att man inte förstår vem du svarar med ditt inlägg. För många citat gör det svårare att följa diskussionen.
Korkad regel som jag stört mig på många gånger. Jag vill hävda att det är precis tvärtom i de flesta fall, speciellt nu när citeringarna från tidigare inlägg fälls ihop och knappt tar någon plats. Det är dock en diskussion för en annan tråd.
 
  • Gilla
fia_mstd
  • Laddar…
Jag är van vid ett forom där man verkligen följer den regeln. Jag tycker att det citeras alldeles för mycket här. Mitt svar var på föregående inlägg.
 
H
S sunqan skrev:
Har du kollat på vilka offerter folk fått här på forumet. 150000 i en lägenhet för 3.5 m2 exklusive kakel och möbler verkar vara legio.
Att det sen är horribelt är en helt annan sak.

Har man tur hittar man en hantverkare som är vettig och som gör jobbet på två manveckor och som inte tar dubbla byggmarknadspriset för materialet.
Renoverade badrum med matta för 2 år sedan.
Allt ut byte från badkar till dusch med dörrar, allt nytt med bänkar osv.
Spottar i tak ny el nytt tak.
5 kvm, bilning och byte av brunn, nya vatten rör.
Skanska gjorde allt, 65000 kr.
Ville jag ha kakel kostade jobbet 4000 extra och jag fick köpa kaklet.
Tyckte det var lagom pris.
Ingen hög offert där.
 
S Saintus skrev:
Hur gick det till sist ?
Vi ordnade ett avtal(via jurist) med personen som utfört renoveringen att han skulle ta fullt ansvar för båda badrummen under kommande tre år(då blir badrummet ~10 år gammalt)


Han som ordnade badrummet tyckte inte att det var något problem då han vet att jobbet var schyst utfört. Han äger tre företag(ett från 1994). Avtalet var mellan privatpersoner, så jag känner mig skyddad ifall något händer.

För mig var ett sådant avtal mer värt än att dra ner 10000kr från priset.

Hade jag inte fått till något avtal (eller 100000 i avdra)så hade jag nog hävt köpet.

Detta är första gången jag köpt hus, jag har själv inte någon uppfattning om hur omfattande skador det kan bli ifall det blir en vattenskada. Jag vet inte om jag själv skulle kunna avgöra om man har en pågående fuktskada i badrum. Därför var avtalet viktigt för mig, så att jag får ro ett par år frammåt.
 
  • Gilla
fia_mstd
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.