Jämmer, jämmer och elände. Kärestan fick en elstöt av diskmaskinen också.

Jag kände mig glad över finspackel (den gråa varianten) eftersom den var så lättarbetad och ger så fin yta. Men se min fasa när jag såg hur vissa tapetbitar föll av när jag drog...

Någon förslag på vad jag skall göra?

Räcker det med att köpa sketebillig väggfärg och måla?
Eller bör man köpa våtrumgrum eller likn.? (Köper då inte Jotun häftgrund den skiten suger)
Eller se det i vitögat och bita ihop att man slösat bort hundralappar på spackel och ta och hyra ångmaskin (eller vad det nu heter) och se till att verkligen ta bort ALLA tapeter ner till grunden.

 
Jo tack, samma erfarnhet, fast betongen bakom ramlade ochså av, sjit från 50-talets glada byggdagar. Vi skulle tapetsera, så hade inget annat val änn mura och spackla... aldri mer! :p
 
"Imorgon" lördag ska jag köpa en hink med 4l våtrumsgrund på Beijer bygg.

Jag får hoppas att detta här plus spackel är allt jag behöver köpa kvar för att sedan sätta igång med måleriet... :)
 
Du kan spärrlimma med vanligt vävlim, det fungerar bra och är relativt billigt.
 
Åh, tack för informationen. Nu har vi dock köpt våtrumsgrund.

Men det är bra att veta sedan då jag skall måla om köket. (ser hur pojkvännen skriker i fasa)

 
Innan spärrlimning måste dock alla lösa tapetbitar (i torrt tillstånd) vara borta.
 
Japp de har vi tagit bort.

Nu blev det jättebubbligt och blåsor när vi målat på med våtrumsgrunden... Jag får försöka ta reda på vad jag skall göra med dessa bubblor. Ignorera, punktera eller riva bort hela stycket.
 
Det låter som du har tapet som sitter dåligt. Då blir det till att ta fram en ca 15-20 cm bred spackelspade och skrapa bort tapeterna. Det blir enklare om du blöter dem med t.ex. en blomspruta innan.
 
Jag har varit igenom samma resa den senaste månaden. Jag skrapade bort lös tapet (i torrt tillstånd). Blötte med blomspruta och skrapade, då lossnade det yttre skiktet på tapeten. Därefter bredspacklade jag, varpå det undre skiktet av tapeten bubblade upp och lossnade och faktiskt gjorde det riktigt enkelt att skrapa bort (tack och lov hade jag köpt billigt spackel på ByggMax).

Efter denna erfarenhet åkte jag och köpte Beckers Scotte grundfärg och målade på. De bubblor som då reste sig tog jag bort genast (när färgen var våt) och målade över med mera grundfärg. Med denna metod lyckades jag till slut övervinna tapeten och igår gjorde jag äntligen slutstrykningen. Kanonfint!

Det jag upptäckte vara att orörd tapet suger vattnet ganska dåligt. När man river i tapeten med skrapa eller sandpapper tar den upp fukt mycket bättre och släpper från underlaget, även om den inte gjort det innan man skadat ytan. Jag tror att det finns någon slags spikroller som det är tänkt att man skall använda för att riva upp tapeten innan man blöter ner den. Jag använde spackelskrapor, grovt sandpapper, färgskrapa och barkspade(!).
 
Ja, man ser..
Att det skall vara en ren helvete att göra någonting som låter enkelt - måla väggar.

:D

Våtrumsgrunden hann torka innan jag läste de 2 senaste svaren, men jag rev loss de 2 största bubblorna (mer än 1 kvadratdecimeter) och ignorerade resten. Nu verkar, ja verkar, de andra bubblorna ha sjunkit ihop igen. Ska börja bredspackla.

Ja, när bredspacklingen är klar, så vill jag göra rätt. Ska jag måla på direkt med färgen eller bör jag grunda med någonting? (dvs mellan spackel och väggfärg)
 
Jag har oxå varit i det här med gammal tapet. Efter den erfarenheten kommer jag att överväga renoveringsgips nästa gång.
Kommer att spara tid och svordommar.
 
Vi fick också bubblor i tapeten när vi la på spackel, men bubblorna rätade ut sig när spacklet torkade. På vissa ställen där tapeten var riven lyfte tapetkanten från väggen, men då la vi helt enkelt på lite mer spackel...

Sen blev det ännu mer bubblor när vi la på den nya tapeten, men dom försvann också när det torkade.
 
Ja, bubbelhelvete.

Håller på att spackla, ja jag är långsam. Det bubblar givetvis, även om jag grundat med våtrumsgrunden.
Men nu skiter jag i det... Orkar inte mer med det, så spacklar jag klart (+slipa förstås) och sen blir det upp med färgen.

Fast jag undrar fortfarande över om jag ska grunda med nån speciell färg över spackeln eller om det bara är att köra igång med färg. (planerar måla 3 lager, första lager med billig cheapy-färg och sen 2 resterande med riktiga färgen)

Börjar nästan fundera på tapet i framtiden istället, tapeter är lite mer förlåtande än färg.
 
Oljefärg!! Luktar f#n, men "tätar" den gamla tapeten. Bara att spackla och slipa som vanligt sen...
 
Du kan grunda med billig färg i ett lager och sedan färdigmåla i två lager.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.