Ni som är elektriker här inne, ni borde sitta inne med tips och trix gällande dra kabel genom rör??


Jag ska dra igenom en nätverkskabel från hus till garage. Men jag får inte igenom dragfjädern! Det är ett 50mm rör och det är nedlagt i samband med att vi byggde huset för 2år sedan.


Dock vet jag inte hur noga dom var med att inte få skarpa böjar och dylikt? :/ Dessutom tycker jag mig märka att det kan vara grus och skit i rören, antingen för att det är sönder eller för att det helt enkelt legat öppet och trillat ner makadam. Men det vet jag inte!


Jag har testat dragfjädern från båda håll, och jag TROR det är samma ställe som jag får problem på!


Cirka 18meter in från huset,

Cirka 6meter om jag provar från garaget!


Finns det något annat än dragfjäder jag kan prova? Som är styvare och som man kanske kan ”rensa” lite rent med om det nu är skit som sitter i vägen??


Tips och trix mottages alltså tacksamt! :)
 
  • Gilla
zzxxyy
  • Laddar…
Dragfjäder i plast ??
Jag hade samma problem, men rotade i garaget och hittade en gamal stålfjäder, smorde kulan med silikonfett, sen kom jag igenom.
 
Prova att dammsuga ett dragsnöre, ta hjälp av någon och bind fast en tuss med plast på snöret, en av er i ena änden på röret med snöret och du i andra med dammsugaren, se till att fixa så att dammsugarslangen täpper tätt när du håller den mot 50röret, din hjälpreda ser och hjälper till att snöret löper fritt!

Brukar funka bra :) lycka till
 
  • Gilla
RichardRR och 6 till
  • Laddar…
En "rörål" kanske du kan låna eller i värsta fall tar du dit en spolbil som "spolar igenom" en slang som du kan fästa ett snöre i och dra med tillbaka.
över 20 meter är nästan omöjligt med en vanlig fjäder oavsett stål eller plast när det är en rillad 50 mm slang.
 
  • Gilla
Niburu
  • Laddar…
Vad har du för fjäder? Det kommer inte funka med en vanlig dragfjäder.
Hör med någon lokal elektriker om du får låna en riktig glasfiberfjäder om du inte redan har det.
 
Tack för alla tips!!

JA, det är en dragfjäder i plast! Eller glasfiber eller vad det nu är.... köpt på Hornbach iaf. Lite lätt genomskinlig är tråden.

Dammsugare lät ju spännande, kanske kan funka förutsatt att det inte är skit som är i vägen i slangen då. Utan kanske bara en för kraftig böj någonstans! Får testa det, funkar det med ett murarsnöre och en tygbit fastknuten tror ni?

Slangen är 50mm rillad, men den är svart inuti och där är den ändå hyfsat slät tycker jag!

Stålfjäder låter ju också som ett intressant alternativ om det nu är skit ivägen! Ska se om någon har det som jag kan låna....

Tack för alla tips!! Återkommer när jag testat något utav dem... :)
 
  • Gilla
Biggie
  • Laddar…
Och ska du prova med en stålfjäder ska det vara en med ovalt tvärsnitt och inte en med platt tvärsnitt.
 
tommib
Dammsugare är bra. Det funkar finfint med murarsnöre och tygbit (eller plast). Har du tillgång till kompressor kan du prova att blåsa också.

Tänk på att inte försöka dra igenom nätverkskabeln med murarsnöret. Använd den för att dra igenom ett grövre snöre, t.ex. flaggstångslina.
 
  • Gilla
Niburu och 4 till
  • Laddar…
C crazytok skrev:
Ni som är elektriker här inne, ni borde sitta inne med tips och trix gällande dra kabel genom rör??


Jag ska dra igenom en nätverkskabel från hus till garage. Men jag får inte igenom dragfjädern! Det är ett 50mm rör och det är nedlagt i samband med att vi byggde huset för 2år sedan.


Dock vet jag inte hur noga dom var med att inte få skarpa böjar och dylikt? :/ Dessutom tycker jag mig märka att det kan vara grus och skit i rören, antingen för att det är sönder eller för att det helt enkelt legat öppet och trillat ner makadam. Men det vet jag inte!


Jag har testat dragfjädern från båda håll, och jag TROR det är samma ställe som jag får problem på!


Cirka 18meter in från huset,

Cirka 6meter om jag provar från garaget!


Finns det något annat än dragfjäder jag kan prova? Som är styvare och som man kanske kan ”rensa” lite rent med om det nu är skit som sitter i vägen??


Tips och trix mottages alltså tacksamt! :)
När jag drog ut kabel till garaget, genom 50mm kabelrör, så använde jag en 13mm trädgårdsslang som dragfjäder, i slangen satte jag fast ett rep som jag drog kabeln med. Även så hade jag en filat till en nos som jag tejpade fast i ändan på trädgårdsslangen för att slippa den skarpa kanten som finns på slangen.
 
  • Gilla
Friskt kopplat
  • Laddar…
Om de är vatten i röret kan dammsugartricket strula. Annars är jag övertygad de är lättaste sätter. Istället för trädgårdsslang kan du ta flexslang, de gjorde jag sist när jag inte orkade ta fram dammsugaren.
 
  • Gilla
Biggie
  • Laddar…
Instämmer i dammsugare / kompressor.
Vi använder det på jobbet när vi drar i längre slangar på över 100m (iofs PEM men ändå).
Då knyter vi fast en bit bomull.
Även lyckats i sommarstugan där det var en 3-4 90gr böjar på 16mm VP rör.
 
  • Gilla
ricebridge och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Jag skulle själv valt min pipelife lågfriktions dragfjäder, den är grövre och styvare och klarar på ett helt annat sätt att trycka sig fram om det t.ex. är skräp i rören.
(Jag använder den dock i väldigt begränsad omfattning i 16mm vanliga rör eller slang inomhus, den är typ lite för grov där).

https://www.eldirekt.se/hem-bygg/verktyg/redskap/dragfjader-lagfriktion

Jag vet inte om denna från elbutik är samma, eller åtminstone lika bra, men billigare är den.
https://www.elbutik.se/product.html/dragfjader-proffs-lagfriktion
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Hade samma problem hos mig. Ca 20 meter 50slang med slät insida. Även grus i röret. Kom ej igenom med den grövre nylon dragfjädern

Körde med trädgårdsslang med fullt vattentryck och körde igenom. Använde den sen som dragtråd.
 
Ett annat knep i brist på annat är att ta en vanlig kabel, typ exq, exlq.
Skala upp änden och böj runt kopparn så det blir avrundat sen tejpa.
Funkar bättre än vanlig dragfjäder då den snurrar sig i ett 50rör/slang.
Dock så brukar dom tidigare förslagen fungera bättre
 
Slangen är ju ca: 25 m och då går det inte med en vanlig fjäder för 16 eller 20-slang oavsett om den är av plast eller metall. Trycka igenom en kabel kommer inte heller att fungera.
Du behöver en sån här om inte tryckluft eller dammsugare fungerar:
3123bb15f53ae2c4ae6f6702cdb6b8e7_800x600.jpg
Det borde den lokala elektrikern ha, hör om du får låna den.
 
  • Gilla
Biggie
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.