hej.
Finns det någon billigare slunga än Biltemas st11002 med samma Loncin 375cc motor? Anses det vara samma klass på Biltemas slungor som de andra kinaslungorna från stiga, al-ko osv?

Vilken slunga gäller för iår vad gäller pris/prestanda. Som ni förstår så går Husqvarna och honda Samt toro bort pga priset tyvärr. Kanske dumt då vi bor ganska högt upp i Sverige och mannen i huset kan inte repa en motor över huvudtaget.
 
Varför inte en begagnad maskin av bra kvalite för ca 10000 kr kan du få en Honda med hydrostat drift vilket är grymt smidigt.
 
S smurfen72 skrev:
Varför inte en begagnad maskin av bra kvalite för ca 10000 kr kan du få en Honda med hydrostat drift vilket är grymt smidigt.
Tankarna har absolut gått åt det hållet. Men jag kan inte skruva, inte avgöra om ngt är slitet osv vid ev köp. Därav min ovilja.
 
Visst kan man gå på en nit vid beg köp men köper man en riktig maskin som ser ut att ha gått i normal drift så bör den funka bra tex en hyr maskin brukar se rätt sliten ut. Köper man det billigaste marknaden erbjuder är jag rätt säker på att man inte köpt nån hållbar maskin att ha flera år framåt och sen är ju ofta funktion sämre på en lågpris maskin också. Jag hade en pro modell av stiga med briggs motor vilket ska vara en lite bättre maskin men jämfört med Honda är det stor skillnad framförallt på driften och ljudnivån.
 
Jag kan iofs meka och har inget emot det heller, men jag köpte en Toro från -88 2010 och har endast bytt stift, olja och remmar under denna tid och jag kan garantera att allt detta är mycket lättare att utföra på en Toro än en ny kinamaskin. Så kan du inte meka så köp en beganad märkesslunga, all service är lätt på en sådan.

Edit: Sen är en märkesslunga så mycket trevligare att köra eftersom dom faktiskt tänkt till var/hur reglagen sitter och manövreras.
 
OK.
Hittat en toro 1128 oxe ca 2011 för 10000kr. Verkar ligga på runt 24000kr ny, 11hk briggs verkar modern.

Är det ett bra köp?
 
Det tror jag. Jag är nöjd med min 1028 sedan några år.
 
Nu blev det ingen toro av en eller annan anledning. Letandet är dock över. Det blir en Husqvarna st 224 på vinst eller förlust. 6hk är ju knappast någon stor maskin men känslan var bra och garantierna var rätt bra.
 
norrbottenssnickaren norrbottenssnickaren skrev:
Nu blev det ingen toro av en eller annan anledning. Letandet är dock över. Det blir en Husqvarna st 224 på vinst eller förlust. 6hk är ju knappast någon stor maskin men känslan var bra och garantierna var rätt bra.
Du har ju inte så hiskeligt stor areal att skotta så det funkar nog. Det skulle nog funka bra med spade och snöräv också! :D
 
M mlkjhr skrev:
Du har ju inte så hiskeligt stor areal att skotta så det funkar nog. Det skulle nog funka bra med spade och snöräv också! :D
Fast nu blev det ju inte det heller. Frun tyckte vi skulle ha en större, så det blev en jonsered 2376.
 
Du har en klok fru.
 
  • Gilla
possum77
  • Laddar…
Är Jonsered bättre än Husqvarna eller menar du att större är bättre ?
 
Större (starkare) är bättre när det gäller snöslungor. Det kommer du att märka när du kör.
 
  • Gilla
possum77
  • Laddar…
S smurfen72 skrev:
Är Jonsered bättre än Husqvarna eller menar du att större är bättre ?
Jonsered är lite snikigare än Husqvarna. Man har tex plastbussningar istället för lager på vissa ställen, halogen istället för led osv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.