Har försäkringar i både IF och TH sen tidigare. Har fått erbjudande att "byta" till TH som är 2000kr/år billigare.

Bor i ett gammalt (1909) hus som vi håller på och renoverar.

Viktigt för mig är en försäkring som vid eventuell skada ersätter så att i så stor utsträckning som möjligt ursprungliga kvaliteter ersätts (dvs jag värdesätter gamla dörrar, fönster etc och vill inte ha en "modern" ersättning).

Jag vill även ha skademoment som så bra som möjligt täcker skador som tex hussvamp, vattenskador även från tak om möjligt, insekter osv.

Vill att bolaget inte ställer krav på våtrumscert för renoveringar utan bara att de kräver gjort enligt branchstandard (då jag tex tänkt renovera tvättstuga själv).

IF kallar som jag förstår den försäkring jag valt för "stor villaförsäkring". TH har istället tillägg för drulle, utökade moment för byggnad, rese och elektronikförsäkring.

Någon som suttit och jämfört dessa två bolag och kan säga om någon av dem är betydligt bättre eller sämre?

Eller annat tips på bolag (dock har jag som sagt andra försäkringar i TH resp IF så jag misstänker det blir en av dessa). Länsförsäkringar är ej intressant pga deras pågående rivning av kulturhuset Astoria, tyvärr, eftersom jag förstår att många med äldre byggnader har uppskattat dem tidigare.
 
När det gäller att ersätta med gammal standard så tror jag att bolagen resonerar rätt så lika. Jag har uppfattat att principen är att om du har dörrar som kan anses ha varit av dåvarande standardutförande när huset byggdes, så ersätts de med dagens standardutförande. Har du detaljer som var exklusiva vid byggandet, så kan du få en exklusivare modern standard (som ev. kan vara detsamma som gammal standard).
 
Vi som gillar retro - oavsett om det gäller byggnad, inredningen eller lösöre - får nog finna oss i att ersättas med dagens prylar (om ens det).
Inget försäkringsbolag kommer att betala för att leta gamla dörrar på återbruket och restaurera dom.
 
  • Gilla
brumbjorn
  • Laddar…
Jag gjorde en större jämförelse för ganska exakt ett år sedan och då framförallt mellan Folksam och TH men även IF var med på ett hörn. Generellt kan man väl säga att om man har bolagens stora försäkringar (plus eller extra eller vad de nu kallar dem) så är de generellt ganska likvärdiga ersättningsmässigt. Men det finns skillnader som man som konsument värderar olika.

Ingen av dessa krävde våtrumsintyg utan just att det skulle vara fackmannamässigt utfört. De menade på att ett våtrumsintyg naturligtvis är bra eftersom det då är gjort av fackman, men inte ett krav. Vill man renovera själv så kan du ringa till bolagen och få råd och tips och glöm inte att fotodokumentera de kritiska momenten.

Vattenskada från tak tror jag ingen försäkring täcker, sk. utifrån kommande vatten.

Jag jämförde även moderna som KoW tipsade om och om jag inte minns alldeles fel så hade de genomgående lägre ersättningsnivåer på allt.

För vår del så föll valet på TH. Vi kom fram till att vi fick bäst pris och bäst villkor om vi samlade allt hos dem. Vi valde att fortsätta hos dem i år också efter en lite enklare jämförelse.
 
hsd
Har trygghansa sänkt priserna, jag ser fram emot ett nytt erbjudande från th
 
Haha, skulle tro att försäkringsbolagen sänker sina priser ungefär samtidigt som helvetet fryser till is.... :D

Vart lite förvånad själv faktiskt, men med deras 20% samlingsrabatt så blev det bäst pris. Folksam var på hugget men kunde inte matcha, dessutom har de flesta andra sämre ersättningsvillkor för en viss del av lösöret som är viktigt för oss. Det var lite av en dealbreaker, men även bortsett från det vann TH på pris.

För olycksfallsförsäkringarna som vi även har i TryggHansa är de en av få som täcker Offpiståkning.
 
  • Gilla
J_B
  • Laddar…
S johd01 skrev:
Här kan du jämföra
[länk]

Viktigaste saken att kolla är max åldersavdrag, enligt mig.
Tack för många bra svar. Sammanställningen var bra, jag försökte läsa villkoren, men det är inte så lätt att jämföra då de är uppställda helt olika...

TH är billigare för oss, och med de extraförsäkringar som ingick (och ändå var 2000kr billigare) verkar de vara likvärdiga med IF stor.

Åldersavdrag verkar lika.
Husvamp, skadedjur etc verkar lika.

På länken så verkar det som att läckage genom yttertak ersätts till viss utsträckning på båda, vårt tak är omlagt (papp + läkt + tegel), vet inte exakt när, men iallafall inte mer än 15 år.

Brand gäller fullvärde, men det kanske är så på alla bolag att de gäller uppförande av ett nytt "papphus" - dock låter det rimligt att tex vi som satsat på ett snickeribyggt kök i massivträ istället för laminerad spånskiva borde ersättas med ett likvärdigt kök. Det vore ju hål i huvudet om försäkringsbolag kan ersätta med den billigaste produkten med samma funktion, därmed borde ju även ett nytt hus vid totalskada man kunna kräva tex kakelugnar, spegeldörrar, 3m takhöjd, bergvärme, äkta tegeltak osv, de är ju egenskaper. Man kan ju inte gärna säga att man sätter 2.40 i takhöjd, elelement (istället för vattenradiatorer och kakelugn) osv osv.??? Det är som f-bolagen alltid skulle ersätta tex en BMW 750 med en Nissan Micra, men hänvisning till att båda är personbilar. Sekelskifteshus med de attributen är ofta dyrare i inköp och dyrare att renovera så... De borde värderas högre försäkringsmässigt också?
 
J JohanLun skrev:
Tack för många bra svar. Sammanställningen var bra, jag försökte läsa villkoren, men det är inte så lätt att jämföra då de är uppställda helt olika...

TH är billigare för oss, och med de extraförsäkringar som ingick (och ändå var 2000kr billigare) verkar de vara likvärdiga med IF stor.

Åldersavdrag verkar lika.
Husvamp, skadedjur etc verkar lika.

På länken så verkar det som att läckage genom yttertak ersätts till viss utsträckning på båda, vårt tak är omlagt (papp + läkt + tegel), vet inte exakt när, men iallafall inte mer än 15 år.

Brand gäller fullvärde, men det kanske är så på alla bolag att de gäller uppförande av ett nytt "papphus" - dock låter det rimligt att tex vi som satsat på ett snickeribyggt kök i massivträ istället för laminerad spånskiva borde ersättas med ett likvärdigt kök. Det vore ju hål i huvudet om försäkringsbolag kan ersätta med den billigaste produkten med samma funktion, därmed borde ju även ett nytt hus vid totalskada man kunna kräva tex kakelugnar, spegeldörrar, 3m takhöjd, bergvärme, äkta tegeltak osv, de är ju egenskaper. Man kan ju inte gärna säga att man sätter 2.40 i takhöjd, elelement (istället för vattenradiatorer och kakelugn) osv osv.??? Det är som f-bolagen alltid skulle ersätta tex en BMW 750 med en Nissan Micra, men hänvisning till att båda är personbilar. Sekelskifteshus med de attributen är ofta dyrare i inköp och dyrare att renovera så... De borde värderas högre försäkringsmässigt också?
Jag har för mig att det skilde en hel del på åldersavdrag, men det viktigaste är att det finns ett tak, typ 10-20 tusen. Så man inte har ett gammalt kök som måste akutfixas så du får betala hela summan själv för det är 40 år gammalt.

Jag tyckte TH, IF och LF var bäst, men vi har redan allt på LF så därför körde vi dem.
(Förutom TH där barnförsäkringarna finns, de säger man ju inte upp)
 
TH har nyligen tagit bort extrakostnaden vad gäller årsavgiften om man har automatisk månadsbetalning. Visserligen en marginell kostnad men ändå.
 
Jag har bollat mellan TH, Moderna och Länsförsäkringar för vår villa de senaste 7-8 åren. Det är alltid så att de "smyghöjer" år för år och man får byta varje eller vart annat år för att hålla priset nere. Just nu ligger jag på TH.
En fördel med TH och Moderna är att de inte kräver våtrumsintyg utan går på vad besiktningsmannen ser vid en ev. skada (som jag lyckligtvis har sluppit).
Alla tre har varit bra vid "drulle", vitvaror och stöld (mobiltelefon). Nu har jag inte lyckats "drulla" alla år men tycker att de gett rimliga ersättningar och inte "gnällt". Tappade t.ex. min Canon EOS i poolen (saltvatten) och den fick jag ersatt med mer än jag betalt (köpte begagnad men fick ny från Länsförsäkringar).
 
Jag har haft TH i över 30 år. Gör en genomgång av de större försäkringsbolagen vart 5:e år och jämför kostnaderna. Visst har det hänt att TH legat högre men om man tar hänsyn till smidigheten och servicen man får då en olycka händer har jag accepterat den marginella prisskillnaden.
 
  • Gilla
J_B
  • Laddar…
hsd
Servicen är oslagbar på TH, men för min del har de varit för dyra de senaste 10 åren
 
Försäkringarna verkar vara rätt lika, men LF (Östergötland) är mkt billigare. Där får man återbäring varje år också. Senast var det 17% återbäring på det redan lägsta priset samt 1200kr i fri självrisk varje år om man är förmånskund (vilket man kan ha god anledning att inte vara).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.