Köpte ett hus Nov 2004 byggår 1954 lösvirkeshus.
Nu visar det sig att efter att jag haft 4 riktiga stopp i avloppet, och vid två av tillfällena haft översvämmning i källaren, att högannäs rören förmodligen "satt sig "(gissning efter filmning i rören av kommunen) så att stoppen  börjat med att det bygger i springorna mellan skarvarna. Samt att när brunnen i tvättstugan kollades med vattenflöde visade det sig att vattnet förmodligen
rinner ner under huset och inte ut i avloppet .
Visseligen kan brunnen ha en egen väg till avloppet men
inget av detta får jag svar på innan jag grävt upp utanför o bilat
upp golvet.
Kan man kalla detta för ett dolt fel - eller räknas detta som "slitage"
Är det någon som kan eller varit med om detta.
Huset är köpt av en mäklare.
mvh
peter
 
I princip så borde det ju vara ett dolt fel, avlopps inre borde inte höra till undersökningsplikten. Men sen finns det en formulering i lagen som ungefär säger att ett fel är inte dolt om man med ledning av husets åler och skick borde kunna anta att felet finns.

Avloppsproblem av den här sorten kan nog vara ett gränsfall, å ena sidan kanske inte helt ovanligt på ett hus av den åldern, å andra sidan, om de beror på en sättning så kan ju en sättning ske när som helst och kanske framförallt när huset är nytt.

Om jag vore er så skulle jag nog försöka driva det som dolt fel mot säljaren, men det gäller att stanna innnan man blir rättshaverist. Med lite tur så har dom dåligt samvete för att dom inte nämnt avloppsproblemen (som dom antagligen känt till) och betalar.

Nu är det ju svårt att se hur dyrt det här kan komma att bli, men om man väljer att driva det via advokat, så blir rättskostnaderna även med rättsskydd i försäkring och liknande antagligen minst lika stora som reparationskostnaden. Om man skall riskera det så bör man vara tvärsäker på att vinna.
 
Jag tackar för inlägget
Tanken var att försöka via mäklaren få  säljaren att ta på sig lite ansvar. Under kan ske
Skulle dom gå med på någon form av ersättning så ser jag det som en bonus.
Tänken är att göra jobbet i huvudsak själv med hjälp av
en rörpulares råd.


  1000 tack
mvh
peter                           
 
Har råkat ut för exakt samma sak. Vet inte än hur det löses... har kontaktat mäklare och försäkringsbolag och väntar på svar.
 
Kan väl inte gå som dolt fel. Det är väl uppenbart att en avlopp som är 55 år riskerar att haverera. Tror att du kommer få det väldigt svårt att få igenom detta.
Men det är bara vad jag tror.
 
Nu är ju trådens ursprungsdatum 5 år tillbaka i tiden, men jag är ganska säker på att idag så ingår kontroll av avlopp i ens undersökningsplikt. Och precis som Buster påpekar så måste man även ta hänsyn till husets ålder och skick.
 
Ja med tanke på att man räknar livslängden till typ 25år för stambyte så är det orimligt att ens anta att ett 50år gammalt system ska kunna fungera perfekt och man får väl ta med det i kalkylen i köpet, liksom allt annat på huset som inte är utbytt ;).
 
Jag hade en liknande situation 1997 när jag köpte hus. Efter att vi flyttat in kom stoppen på rad. Det första som hände när spolbilen kom var att killarna sa ungefär "hejsan, här har man ju varit och spolat några gånger...". Eftersom säljaren inte upplyst om dom uppenbara problemen med avloppet, som bland annat förvärrades av att avlopp och dagvaten gick ihop under huset, kunde vi göra upp med säljaren att delbekosta uppgrävning och omläggning av avloppet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.