Styr dina prylar med rösten via tuffa smarta Homey

En hand håller en smartphone med en app framför en upplyst Homey Athom smart enhet för hemautomatisering.

Athom Homey är en spännande produkt för dig som är intresserad av smarta hem. Den kopplar samman alla dina prylar och gör så att du kan styra dem från en central enhet, antingen med rösten eller via en app i mobiltelefonen. Du kan till exempel dimma belysningen eller sänka ljudet på stereon. Produkten har konstruerats så att den ska fungera med en så stor rad prylar som möjligt, istället för att låsa in dig i ett enskilt system. Allt från Bluetooth och NFC till Zigbee och Z-wave. Den fungerar till exempel ihop med Sonos populära ljudsystem, Philips belysningssystem Hue och smarta hem-produkter från Fibaro för att nämna några. Denna veckan har alltså en person chans att få hem en Homey från Smart-telematik.se.

Totalt värde cirka: 3 200 kronor

Så här tävlar du:

Allt du behöver göra är att svara på en fråga samt motivera varför just du borde vinna.

Fråga: Hur många inbyggda trådlösa teknologier har Homey stöd för?


1. 4
X. 6
2. 8

Posta ditt svar och din motivering i den här tråden. Vinnaren utses fredag 17 november.

OBS: Vi förbehåller oss rätten att utse en ny vinnare om vinnaren ej kunnat nås före fredagen 2 veckor efter det att den dragits.

-----------------------------------------------
Eventuell vinstskatt betalas av vinnaren.

Vinsten skickas till vinnaren direkt från Smart-telematik. Meddela i den här tråden när vinsten har anlänt hem till dig, så att vi har koll på logistiken.

Vi tackar Smart-telematik för att de sponsrar den här tävlingen.
 
  • Gilla
jisis och 6 till
  • Laddar…
Svaret är 8 teknologier. Vi vill vinna den för att sätta in styrning i vårt alldeles nybyggda hus med en enhet som både är snygg och klarar av att styra allt vi behöver.
 
Svar: 8st Teknologier

Skulle vilja kunna styra belysningen framför allt på nätterna, så att det tänds om våra barn går upp och slipper snubbla eller bli rädda.

Homey verkar vara en bra produkt där man kan använda sig av både billiga enkla enheter, men även dyrare mer avancerade.
 
Rätt svar: 8

Jag har nu dreglat över homey ett tag, har velat fram och tillbaka om det blir en Vera, Fibaro eller Homey men kommit fram till att Homey är det rätta valet för behoven jag har. Vi håller på att bygga nytt hus vilket kommer stå klart i Januari ungefär, tyvärr får man tumma på en heldel saker då ekonomin inte alltid räcker till. Att vinna en Homey här hade kunnat innebära att vi kan lägga någon extra slant på att få något utav allt det där andra vi tvunget behöver skära ner på.
 
Wow vilken tävling!! 8 olika trådlösa teknologier Är svaret.
Har kikat länge på homey, men hon som tydlig bestämmer hemma tycker att jag har köpt förmycket intelligenta prylar sista året. Har dock inte köpt någon styrenhet. Hade varit en fantastisk födelsedagspresent :)
 
svar: 2, 8 stycken.

Med 2 barn som mer än gärna tänder alla lampor(men släcker dom inte när dom lämnar rummet), vill lyssna på musik ena sekunden, titta på tv andra sekunden och gärna kolla tv samtidigt så vore detta den perfekta energispararen och el-slöseri-förhindraren.
2 såna barn har vi! Hjälp oss!
 
Häftigt!

Rätt svar är 8st trådlösa teknologier.
Detta hade ju varit häftigt att experimentera med hemma i vårat "relativt" nybyggda hus (byggt 2011).
Dags för en liten uppdatering gällande tekniken! :)
 
Svar: 2. 8st

Motivering:
Har väl inför nya huset som vi tillträder om två veckor lagt ner 5-6 tusen på Philips Hue, köpte mig en Rasperry för att köra Home Assistant men frugan tycker det ser krångligt ut och önskar en "enklare" lösning, därför vore det supersmidigt om man kunde vinna denna då hemautomation ska vara smidigt och lätt för mig som IT tekniker samt frugan som är många ggr mindre intresserad av tekniken.
 
Svar: 2. 8 st teknologier.

Motivering:
Jag har sneglat på smarta hem-lösningar men tvekat iom att det varit svårt att veta vilken teknik som skulle kunna passa mina behov i framtiden. Med en Athom Homey slipper jag välja! Jag kan plocka russinen ur de olika kakorna och tom behålla och utvidga funktionaliteten på mina existerande 433Mhz fjärrbrytare om jag vill. Dessutom är det snyggt förpackat med smidiga kontrollfunktioner. Tex skulle mörkrädda dottern kunna tända lampan genom att bara säga det utan att behöva gå in ett mörkt rum eller hall för att hitta strömbrytaren.
 
Ojojoj!

Rätt svar: alternativ 2, 8st teknologier.

Motivering:
Sitter sedan alldeles för länge och försöker reda ut hemautomation.
I mitt blivande radhus (inflytt 22a november) väntar 24 qubino flush dimmrar.
Fick tips om openhab på en PI som controller, och tänkte som vanligt, det där reder jag ut!
Köpte 2 fibaro motion sensors och en fibaro wallplug för att öva. (aldrig kodat innan)

Efter bara några dagar hade jag lyckats installera openhab på min PI. Sedan blev det svårare.

Efter någon vecka hade jag listat ut att jag kunde ansluta mot min PI via routern och se mer än den svarta dos-liknande grejen man ser när man kopplar skärmen till sin PI.

Efter ytterligare någon vecka lyckades jag läsa mig till att man kunde ansluta till sin PI via "Putty"... bara för att se den svarta dos-liknande grejen igen.

Efter ytterligare någon vecka lyckades jag mappa upp min PI och hittade änligen platsen där man ska skriva sina regler!

Efter bara några dagar upptäckte jag att man inte skulle skriva sina regler i windows textediterare, utan i eclipse smart home designer.
Efter ytterligare någon vecka hade jag lyckats installera ecplise smart home designer, som behövde någon gammal Java installationför att fungera.

Efter ytterligare någon vecka hade jag lyckats skriva en regel som tänder min lampa när någon går förbi någon av rörelsedeckarna, och ytterligare någon vecka senare kunde den även tändas vid solnedgång.

Nu var det dags för scener, och där verkar uppförsbacken bli betydligt brantare, och då tänker jag, det där reder jag ut! till 2021.

En Homey skulle vara till stor hjälp med sin användarvänlighet, och det är ju till hjälp hemautomation ska vara.
 
2. 8st

Hade stora planer på att installera en Raspberry med Z-wave modul som jag försökte förveckla. Skaffade 2 brandvarnare, 3 rörelse sensorer, 3 dörr- fönster sensorer, 5 Fjärrströmbrytare och en Raspberry med Z-wave modul. Fick det inte alls att fungera som det va tänkt eller inte alls rättande sagt. Nu har jag skaffat Ikea TRÅDFRI ned lampor och har Sonos högtalare. Så det hade ju varit fantastisk med en sådan här produkt så jag hade kunnat nyttja mina z-wave prylar som bara ligger och skräpar och även kunna integrera mitt Sonos system. Denna pryl låter nästan för bra för att vara sann.
 
Svar: 2

Hjärtat tog några extra slag när jag såg den här tävlingen för, oj, vilken dröm det vore att ha den att leka med och få alla lampor i huset att blinka lite nu och då!
Med en otrolig mix av Nexa, IKEA TRÅDFRI, Flic, tre olika universal fjärrkontroller och rullgardiner samt solskydd som körs hit och dit vore en Homey exakt vad jag behöver för att få ordning på allt som inte fungerar (och som fru och barn ständigt klagar på).
 
Svar 2

Den är välkommen hem till en duell mot min Vera Secure, men jag tror Vera Secure vinner.
 
Svar: 8st Teknologier
Motivering: jag har inget nybyggthus, Men ett charmigt hus med gammal teknologi! Därför skulle det vara kul att sätta in ny teknologi i huset. Det blir lite som att sätta in en ferrarimotor i en lådbil. Så snälla hjälp mig med min lådbil!
 
Rätt svar: 2 (8st).

För att det är en förjäkla cool produkt och jag vill ha en!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.