erkka, i din blyertsritade skiss i inlägg 6: går det inte bara att ta fram handöverfräsen och fräsa in 5-6 spår som är ett tiotal cm breda så det blir hålrum mellan din 145x45 regel och trallbrädan på höger sida... Då rinner vattnet ned från trallbrädan, ned mot profilen men rinner sedan ut genom dina uppfrästa spår... Då har vattnet någonstans att ta vägen utan att du behöver göra några jätteingrepp... Bara en fundering.
 
E
Arne, jag kommer nog också köra på 3 reglar, dock vill jag ha trallen på utsidan i samma nivå som på insidan för att man inte ska slå i tårna i golv skenan.

Sen blir det någon form av plastbit 10mm under stolpen för att förhindra att vatten sugs in i ändträet. Dvs jag kapar stolparna 10mm och ersätter med plast. Nån plåt som du ritat kommer jag inte använda mig av.
 
E
T tobbbias skrev:
erkka, i din blyertsritade skiss i inlägg 6: går det inte bara att ta fram handöverfräsen och fräsa in 5-6 spår som är ett tiotal cm breda så det blir hålrum mellan din 145x45 regel och trallbrädan på höger sida... Då rinner vattnet ned från trallbrädan, ned mot profilen men rinner sedan ut genom dina uppfrästa spår... Då har vattnet någonstans att ta vägen utan att du behöver göra några jätteingrepp... Bara en fundering.
Ja det kan säkert funka! Bra ide. Just nu är jag lite inne på att bara ta 3 reglar i bredd.men jag har ännu tid på mig att tänka om :)
 
Rita en måttskiss på installationen!
Tänk på att dagöppningen, överkant på den övre skenan ner till underkant på den nedre skenan skall vara exakt 2000 mm ! Den nedre skena bygger 23 mm om det är Willab-Gardens glasparti, skall du ha slätt mellan ute o inne-trall så skall måttet upp till limträbalken vara 2000-23 mm.

Min nedre skena låg 9 mm under betongyta sen till kom 10 mm Höganäs klinker 600x600 + 4 mm sättbruk = 23 mm vi valde antracit så vi slipper se om det råkar bli lite skit, på vitt syns allt.
Mycket nöjt med allt.

Trätrall vid glasparti med vattenpass och svarta klinkerplattor, antracitfärgade för att dölja smuts.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
erkka
  • Laddar…
Hur gjordes det tillslut?

Funderar också kring hur skenorna ska fästas, och vill gärna ha dem nedsänkta.

Tyckte skissen med "T-balk" såg intressant ut, eller är det en bättre lösning att sätta in kortlingar med samma cc-mått som för skenans fastsättning? Då kan man ju enkelt borra ett antal dräneringshål.

Stolparna är inget problem för mig då de ställs på nedre bärlina och bultas fast i golvreglar.
 
I inlägg #19 är skenan skruvad i en liggande tryckimpregnerat 45x120 som är fastgjutna i betongen. Det var enkelt att slipa / hyvla denna så den var exakt 23 mm under i framtiden färdigt golv.
När man monterade limträbalken skall måttet vara exakt 2000 mm mellan balk underkant och ytan rälsen skall stå på.
Rälsen har utstansade hål så vatten rinner ut o droppar ner utanför husgrunden.
Frisen närmast rälsen har jag sågat bort ett jack så vatten kan rinna ner på marken utanför uterummet, i princip kan jag spola av uterumsgolvet med trädgårdsslangen.
Det är också viktigt att där inte finns en regel under ändträet på trallen, såga även trallen i 5-10° så skit som trillar ner fortsätter att trilla ner på marken och inte fastna i kläm.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.