hej jag ska bygga ett hus i lättbetong och jag har två öppningar jag behöver ha järnbalkar över bland annat så jag undrar om någon här jobbar med att räkna ut laster och kan ge dimensioner på vilken järn balk som behövs?
 
H
varför funkar inte en lättbetongbalk?
 
Lägg ut lite planer och sektioner på villan så finns det folk som kan hjälpa till här inne(y)
 
  • Gilla
nzsc
  • Laddar…
nzsc
@Toddep Precis som @bossespecial skriver, lägg ut ritningar så kan säkerligen han, om inte någon annan, hjälpa dig med ditt bekymmer. Annars har jag nyligen haft kontakt med en konstruktör i Malmö, som jag starkt kan rekommendera. Mot en mindre summa kan han förse dig med kompletta ritningar, om du nu skulle behöva det.
 
nzsc nzsc skrev:
@Toddep Precis som @bossespecial skriver, lägg ut ritningar så kan säkerligen han, om inte någon annan, hjälpa dig med ditt bekymmer. Annars har jag nyligen haft kontakt med en konstruktör i Malmö, som jag starkt kan rekommendera. Mot en mindre summa kan han förse dig med kompletta ritningar, om du nu skulle behöva det.

Jag nappar på det där med din kontakt i Malmö!
Jag har en limträbalk (2 spann, cc 1800) som jag vill byta ut mot en stålbalk (ett spann, cc 3600) och har inte hittat någon i Luleå, som kan göra en enklare beräkning av lastfallet.
 
nzsc
B benke_berguv skrev:
Jag nappar på det där med din kontakt i Malmö!
Jag har en limträbalk (2 spann, cc 1800) som jag vill byta ut mot en stålbalk (ett spann, cc 3600) och har inte hittat någon i Luleå, som kan göra en enklare beräkning av lastfallet.
Jag har också haft väldigt svårt att hitta en konstruktör överhuvudtaget. Visste liksom inte var jag skulle leta och hur jag skulle gå tillväga för att hitta en sådan. Men efter ett tips från en vänlig själ här på forumet tog jag kontakt med denne och är nöjd med både resultatet och priset, så jag kan absolut rekommendera honom.

När man väl funnit tillvägagångssättet för att finna en konstruktör märker man ganska snart att det finns en uppsjö av sådana. Mitt tips är naturligtvis att du googlar efter något av följande: konstruktör, byggnadskonstruktör, byggkonstruktör, byggingenjör, byggnadsingenjör, byggkonsult, byggnadskonsult, och liknande, så får du säkert fram ett antal resultat.

Ett annat tips är att du tar kontakt med ett antal arkitektbyråer. De allra flesta brukar ha egna anställda konstruktörer. Om inte, så har de samarbete med någon/några, så de kan åtminstone tipsa om några.

Annars kan du även spana in allabolag.se och avgränsa sökningen till Norrbottens län samt SNI-koden 71121 som avser Teknisk konsultverksamhet inom bygg- och anläggningsteknik. Klicka på länken.

Har du kompletta konstruktionsritningar och annat underlag så tror jag absolut att även "min" konstruktör kan hjälpa dig, trots avståndet. PM:ar kontaktuppgifter, så får du själv avgöra hur du vill göra. Kolla inkorgen!
 
nzsc nzsc skrev:
Annars kan du även spana in allabolag.se och avgränsa sökningen till Norrbottens län samt SNI-koden 71121 som avser Teknisk konsultverksamhet inom bygg- och anläggningsteknik.
De där koderna kan vara extremt missvisande och sätts av Statistiska Centralbyrån efter bl.a. uppgifter från Skatteverket.
 
nzsc
Absolut, det har du helt rätt i, så jag säger inte emot. Däremot brukar de flesta, åtminstone seriösa bolag, sträva efter att ha rätt koder och uppgifter registrerade. Försäkringsbolagen beviljar sällan ansvarsförsäkring för tekniska konsulter, vilket inkluderar bl.a. konstruktörer, om man har SNI-kod för t.ex. byggverksamhet. Ska man som teknisk konsult, i det här fallet en konstruktör, teckna en ansvarsförsäkring behöver man fylla i en flersidig blankett. Det skiljer sig ganska mycket från att ha en ansvarsförsäkring för en elektriker, VVS:are eller så. Men det är ett annat ämne.

Det var snarare ett tips och inte en garanti. Trots att dessa inte alltid stämmer, bör han ändå kunna krama ur åtminstone några stycken av 497 resultat :)
 
nzsc
Här har du ett konkret tips på en konstruktionsbyrå som finns i Luleå.
Norrbottens Byggprojektering AB

Värm upp fingrarna, ladda luren och kör hårt!
 
Vi gjorda samma i höstas. Hea-balken och stolparna använde arkitekten ett program som räknade ut tänkta laster och gav sedan dimensioner. Mina balkar gick ner i u-block så det blev en bra lösning.
 
Jag kan hjälpa dig om du skickar lite mer information till mig.
Behöver inte betalt heller, dock beroende på hur mycket hjälp du vill ha så klart :)
 
B bivven skrev:
Jag kan hjälpa dig om du skickar lite mer information till mig.
Behöver inte betalt heller, dock beroende på hur mycket hjälp du vill ha så klart :)
Hej. Jag fick hjälp tillslut av dom som ska sälja takstolar till mig

Har en fundering kvar bara. Jag ska ha två st portar som är 2,5 meter breda vardera och där kommer ligga takstolar över på något ställe såklart. Huset ska bygga med ytong block så kommer bli u block som det ska gjutas i så räcker det med 4 st 12mm järn i eller behöva järnbalk ingjuten?
 
T Toddep skrev:
Hej. Jag fick hjälp tillslut av dom som ska sälja takstolar till mig

Har en fundering kvar bara. Jag ska ha två st portar som är 2,5 meter breda vardera och där kommer ligga takstolar över på något ställe såklart. Huset ska bygga med ytong block så kommer bli u block som det ska gjutas i så räcker det med 4 st 12mm järn i eller behöva järnbalk ingjuten?
Varför köper du inte balk i lättbetong? Min längsta är till dubbelgarage-öppningen. Den blir dock 600 mm hög.
 
R RoffeN skrev:
Varför köper du inte balk i lättbetong? Min längsta är till dubbelgarage-öppningen. Den blir dock 600 mm hög.
Det blir onödigt högt och ett extra lyft så blir smidigt mes u block ändå :)
 
T Toddep skrev:
Hej. Jag fick hjälp tillslut av dom som ska sälja takstolar till mig

Har en fundering kvar bara. Jag ska ha två st portar som är 2,5 meter breda vardera och där kommer ligga takstolar över på något ställe såklart. Huset ska bygga med ytong block så kommer bli u block som det ska gjutas i så räcker det med 4 st 12mm järn i eller behöva järnbalk ingjuten?
För att kunna svara med 100% säkerhet så är det bra om du kan skissa en ritning eller liknande för hand så jag förstår exakt hur du menar. jag är inte helt med. Menar du 4st 12mm järn i hela konstruktionen eller bara över porten?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.