Hej!

Vi har ett gammalt och knepigt hus med en kass tvättstuga i källaren som vi vill fixa till. Lite köksskåp från IKEA, en bänkskiva över tvätt- och torktumlare, måla väggarna och sätta in luft/luftpump.

Källaren är oisolerad och väggarna är av betong. Väggarna är delvis vit målade. Det verkar som att förra ägarna hade garderober och inte målat bakom dem. Det finns några konstiga krokar,skåp och även ett el-element på väggen vi tänkte ta bort. Hur eller med vad spacklar man på betong? Mer betong?

Lite frågor jag behöver hjälp med:
1. Just nu har vi en avfuktare i källaren som går då och då när det blir för hög luftfuktighet. Kan man ta bort den om vi installerar en luft/luft i källaren? Blir luften fräschare och torrare av det?
2. Har förstått att på betongväggar ska silikatfärg användas för att det andas. Hur vet vi om den gamla färgen är det eller inte? Eller är det lika bra att ta bort all gammal färg? Hur gör man det smidigast då vi pratar om ett ganska stort utrymme, ca 40 kvm vägg?
3. IKEA-kökskåp är inte våtrumsanpassade, men går de att ha i källaren ändå? Kan man sätta sockel på ändå eller är det dumt ur fukt-synpunkt? Andra tips så att det inte börja mögla tas gärna emot

Tack!
 
1. Tror inte det, fukten måste försvinna någonstans.
2. Man tar med sig lite till sin lokala färghandlare och frågar, det gjorde jag, vi hade inte silikatfärg =(
3. Jag tänkte sätta upp IKEA-skåp, men då blir det med en liten plastdistans mot väggen så att spånskivan inte ligger direkt emot. Kommer även ha öppet under för luftcirkulation.

Tänkte undvika att göra som de gjorde när huset byggdes och ställde garderoberna rakt på betongplattan:
Skadade delar av en garderob med mögel och fuktskador placerade på ett kaklat golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
13th Marine 13th Marine skrev:
1. Tror inte det, fukten måste försvinna någonstans.
2. Man tar med sig lite till sin lokala färghandlare och frågar, det gjorde jag, vi hade inte silikatfärg =(
3. Jag tänkte sätta upp IKEA-skåp, men då blir det med en liten plastdistans mot väggen så att spånskivan inte ligger direkt emot. Kommer även ha öppet under för luftcirkulation.

Tänkte undvika att göra som de gjorde när huset byggdes och ställde garderoberna rakt på betongplattan:
[bild]
1. Typiskt... :(
2. Skapar av då eller? Behöver bitarna vara stora? Hur fick ni bort färgen? Var det svårt?
3. Det är ju det med de korta benen på ikeaskåpen, de är ju bara 8 cm höga och svårt att komma åt med dammsugare...
 
Om källaren värms upp och ventilation fungerar så kommer klimatet absolut att bli bättre
 
R felixmartensson skrev:
Om källaren värms upp och ventilation fungerar så kommer klimatet absolut att bli bättre
Det var precis så vi tänkte också, men man vet inte. Svårt att vet hur fuktigt det är i en källare och om det hjälper med en luft/luft via ett forum också
 
Givetvis, men då man höjer temperaturen sjunker oftast den relativa fuktigheten
 
2. Vår färg bubblade sig och flagnade på vissa ställen, så det var lätt att av en bit.
3. Just det, jag har ett begagnat Faktum-kök jag ska sätta upp, de har 16cm sockel, tänkte inte på att de nya är lägre.
 
Vi har silikatfärg på några delar och vanlig skitfärg på vissa, som bubblade och mögel bakom. Men nu är vi igång iallafall!
Vi hade tänkt fixa det förra året, men mannen fick det väldigt intensivt på jobbet, dottern på 1 år blev sjuk och vägrade sova, och jag är gravid och mår inte lika bra som jag gjorde första graviditeten. Men som sagt så är vi igång nu. Och nya målet är att det ska bli klart i mars. Bebisen är beräknad i april :)
Alla knepiga saker på väggarna (pluggs, krokar, bultar och en metallskena(?) ) och element är bortplockade. Element fick vi ha en elektriker att plocka bort då den var inkopplad direkt i huvudströmmen. Den bubblig färgen är bortskrapad för hand där det gick och svärfar ska komma över i nästa vecka med en specialslip (sådan som suger upp dammet)
Vi måste även göra något åt golvet, betongen spricker i stora sjok, så det blir nog flytspackling.
Men så här "fint" ser det ut nu, hehe!
 
  • Ett orenoverat rum med oslipade väggar, betonggolv, barnvagn, verktyg och avlägsnat element.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
jockeping
  • Laddar…
Många luft/luftpumpar har ju även en funktion för just avfuktning.
Silikatfärg rekommenderas ju när man har fuktproblem. Men i de allra flesta andra källare sitter vanlig akrylatfärg.
Ska ni åtgärda golvet, så kanske det är läge att även byta golvbrunn och fixa rördragning till tvättmaskinen..
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
GoForIt GoForIt skrev:
Många luft/luftpumpar har ju även en funktion för just avfuktning.
Silikatfärg rekommenderas ju när man har fuktproblem. Men i de allra flesta andra källare sitter vanlig akrylatfärg.
Ska ni åtgärda golvet, så kanske det är läge att även byta golvbrunn och fixa rördragning till tvättmaskinen..
Silikatfärg har vi koll på. Vi ska slipa bort så mycket färg som går innan bara... Skoj!

Det sitter en till golvbrunn lite längre in bakom vattenpump (ej med i bild) som vi ska dra rören från tork/tvättmaskinerna till istället. Just nu går rören dessutom framför maskinerna. Helt värdelöst!
 
Renoveringsarbete med en vägg halvslipad och mycket damm på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Slipmaskin på dammigt betonggolv med skyddsplast på väggen i ett renoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här kommer en liten uppdatering. Det går framåt, men långsamt! Vi kör några vändor mme slipen varje dag, det dammar satans mycket. Bild 1 är på väggen som vi slipat och bild 2 för att jämföra golven med varandra och visa hur mycket damm som lägger sig. Fy sjutton vilket tråkigt jobb!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.