Robert-san01 skrev:
Brutto 1924 ex moms. Netto runt 5-600 ex moms.
Tack, ungefär samma pris som z-wave med andra ord.
 
Min elektriker föreslog idag Plejd. Någon som testat och har erfarenheter? Jag tycker det känns knepigt att det inte går att styra via internet när jag inte är hemma.
 
mmmmagnus mmmmagnus skrev:
Min elektriker föreslog idag Plejd. Någon som testat och har erfarenheter? Jag tycker det känns knepigt att det inte går att styra via internet när jag inte är hemma.
Borde gå att styra om du har en ”blåtandsgateway”.
 
M Magnus Waltersson skrev:
Borde gå att styra om du har en ”blåtandsgateway”.
mmmmagnus mmmmagnus skrev:
Min elektriker föreslog idag Plejd. Någon som testat och har erfarenheter? Jag tycker det känns knepigt att det inte går att styra via internet när jag inte är hemma.
Har ganska nyligen börjat installera Plejd och är supernöjd än så länge. Du kan använda pucken som en ren ”dosdimmer”, veckour eller ännu bättre som Astrour (Vilket jag själv använder hemma). Förutom att styra enheten med en App, så kan du även koppla in en extern enhet såsom strömbrytare eller rörelsedeckare. Någon gång runt årskiftet kommer även krondimmer, Drivdon 1-10W, brytare och batteri backup. En av styrkorna med Plejd är att ”puckarna” skapar sitt eget nätverk sinsemellan vilket gör det ännu mer intressant ju fler puckar man har. Lätt att gruppera flera puckar och skapa egna scenarier.
Att Plejd äger sin egen mjukvara gör ju inte saken sämre.
mmmmagnus mmmmagnus skrev:
Min elektriker föreslog idag Plejd. Någon som testat och har erfarenheter? Jag tycker det känns knepigt att det inte går att styra via internet när jag inte är hemma.
 
  • Gilla
Leif i Skåne och 1 till
  • Laddar…
nikasp
Finns det någon enda fördel mot Z-wave med till exempel Telldus Znet Lite? Att det är svenskt ser jag inte som en fördel i sig.
 
Det ska väl vara enkelheten då om man bara ska styra belysning. Men sen är det slut... Z-wave har ju 100 gånger så många andra prylar och möjligheter och med en kompetent controller finns det 1000 gånger fler möjligheter att hitta på bra och roliga saker.
 
  • Gilla
nikasp
  • Laddar…
Jag fick plejd installerat till det nya badrummets takspottar. Gillar starkt dimmerknappen, att det finns astro-ur och även händelseprogrammering direkt i appen! Kommer välja plejd även till det nya kökets spottar, då vi har två våningar och därför vill kunna styra alla enheter från valfri våning.

Kan återkomma när jag testkört lite mera. Dock har jag inte sett/prövat ännu om det går att koppla upp sig direkt på WIFI via routern så att man kan styra systemet hemifrån? Någon som testat det?
 
Någon koppling via trådlöst nät/router är ej möjligt. Det har ryktats om en gateway som ska möjliggöra styrning på distans. Tydligen försenad.
 
Enligt deras support är gatewayen här innan sommaren. Hoppas det stämmer

/Benke
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.