hej
Har percis installerat larm ned kamera. Men det täcker inte hallen och trappupogången. Nu är det frågan om jag ska komplettera med en kamera till eller enklare rörelsedetektor. Jag har ingen friuporyckning utan får välja själv.
 
Rök: Om det finns en rökdetektor i hallen så finns väl anledning att ha en kamera också.

Inbrott: Beror väl lite på hur det ser ut i övrigt... Att larma en passage och att ha en kamera där är väl effektivt, särskilt om den ser krokarna med nycklar. Finns kameror på mer "intressanta" ställen kan väl en vanlig detektor vara förstahandsvalet.
Om kameran måste använda ingångsfördröjning eller vara "följande", så är den inte på under den halvminut inpasseringstiden varar, och då är den väl tämligen värdelös ifall någon bryter sig in entrévägen. Dock undantaget ifall den kan programmeras att ta och vidarebefordra bilder till larmets centralenhet "pre-alarm"; isåfall spelar det ingen roll om den blir sönderslagen för den har redan tagit bilder som lämnat kameran. Men då ska ju också någon annan detektor lösa ut.
 
B barfotalasse skrev:
Rök: Om det finns en rökdetektor i hallen så finns väl anledning att ha en kamera också.

Inbrott: Beror väl lite på hur det ser ut i övrigt... Att larma en passage och att ha en kamera där är väl effektivt, särskilt om den ser krokarna med nycklar. Finns kameror på mer "intressanta" ställen kan väl en vanlig
Det finns en kamera som täcker vardagsrummet, se bild. Det område som inte täcks är hallen, se bild 2.
Det finns två dovrum dom öppnas till hallen. Kameran orkar inte se bakom glasdörren. Frågan är om jag ska ha en rörelse sensor eller kamera där


Övervakningsbild av ett vardagsrum med bord och stolar, synlig från en övervakningskamera.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inre hall med öppna dörrar, trappa och en affisch på dörren.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Med tanke på rök tror jag det är bara liten vits med kamera i hallen. Tycker jag ser en rökdetektor, men om det börjar brinna i kök/vard/tvättrum kanske ingen rök kommer ut till hallen alternativt drar röken vidare upp till övervåningen så att en kamera i hallen ändå inte vore så effektiv.

Med tanke på inbrott är det genomgången med trappen upp som är den intressanta men om man kommer in via ytterdörren rakt fram och larmar av strax innanför ska ju inte en detektor /kameradetektor dra igång larmet. Då sättter man väl lämpligast detektorn /kameradetektorn upp till vänster eller höger i bild 2 riktad mot fotopositionen. Och rummen på ömse sidor om hallen där strax innanför ytterdörren fortsätter ju vara olarmade.

Kanske en kamera i hallen på övervåningen som ser rökdetektorn där (antar att det sitter en där..) och så en vanlig rörelsedetektor i hallen där nere? Då har du iaf en kamera på övervåningen också om det samlas rök där. Ifall takkonstruktionen och planlösningen på övervåningen inte gör så att röken drar vidare och börjar samlas under någon nock helt utom kamerans synfält förståss.

Tja, som jag tänker iaf...
 
D09
Jag hade satsat på en kamera.

Kraftig rök ger troligtvis utslag som rörelse även om ljudet från brandvarnare startar tidigare och triggar kameran.

Man får mer av en kamera i min värld.
 
B barfotalasse skrev:
Med tanke på rök tror jag det är bara liten vits med kamera i hallen.

Då sättter man väl lämpligast detektorn /kameradetektorn upp till vänster eller höger i bild 2 riktad mot fotopositionen. Och rummen på ömse sidor om hallen där strax innanför ytterdörren fortsätter ju vara olarmade...
Der finns en rökdetektor på övrevåningen högst upp vid nock.
Alternativet som du beskriver har jag tänkt på men då tittar detektorn mot ett fönster. Lägger upp några alternativ som jag har tänkt på.vilket föredras?





Planritning av ett hus med markerad position för rökdetektor och synfält 45 grader mot ett fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Planritning av bottenvåningen med potentiella placeringar för rökdetektor markerade med gröna linjer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bottenvåningsplan med rökdetektorplacering och synlinje mot ett fönster markerat med röda linjer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Översta bilden: Skulle inte låta detektorn kika mot dörren för då måste den vara ingångsfördröjd-följande.
Gillar inte alternativet där man närma sig detektorn i den döda zonen längs väggen. Svårt veta exakt hur långt man kan gå in utan att den larmar. Möjligen kan en sämre pir också lösa ut om man öppnar dörren och får värsta kalldraget.

Undre bilden: Skulle säkert funka men något larm för person i trappen blir det väl inte, och själv är jag ju inne på att det är lite prioriterat. Lite beror det ju på hur man lagar mat (ånga) och köksfläkt.

Mellersta bilden: Ingen trapplarmning iaf...

Det finns ju en möjlighet att en detektor, iaf en quad, alldeles lagom vinklad, skulle larma ifall någon går in i valfritt sovrum om den sitter i den blå pricken. Måste säkert joxas med litegrann, men får man till det är det ju kul. Enklast är att sätta vid den gula och låta lilla sovrummet vara. Skulle inte oroa mig för sovrumsfönstret. Ifall det är norrfönster ännu mindre.

Ritning av hem med detektorpositioner och rörelsezoner markerade i en korridor och rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Lars48
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.