Hej,

Huset vi renoverar är ett 70-tals suterränghus 100+100. Vi har 18m3 badrum på nedre plan som snart bilats ur och det ska bli separat tvättstuga och badrum med vattenburen golvvärme. Vi kommer att köra Nivell med isolering och vattenburen golvvärme på resten av nedervåningen.
Plattan är som tjockast 35cm och har 3 lager av armering så det är lite att bita i. Det är sand/sten under med berg längre ned. Huset är dränerat och isolerat från utsidan utan fuktproblem - Det är torrt under plattan.

Byggaren vill gärna bygga upp det nya golvet som följer;

Markduk
Lecakulor 5-10cm
EPS - 10-15cm
16mm golvvärmerör
Armering
Flytspackel minst 5cm

Fördel, billigare, snabbare att fortsätta arbetet.
Nackdel, sämre isolerande förmåga - dock ligger denna del 1,5m under mark där det inte blir frostkallt.

Jag tittade på en lösning med;
Markduk
10cm Pordrän
5cm cellplast
golvvärme
8-10cm Betong
Flytspackel

Fördel, rätt ur isolersynvinkel, mer isolerande
Nackel, mycket dyrare och tyngre + 30dagars torktid.

Jag vill göra detta rätt men inte överdrivet om jag inte behöver. Har någon erfarenhet av byggarens förslag och vad är tips på höjder på de olika materialen för att sluta på ca 27-30cm totalt utan klinker? Jag tänker mig 5cm leca och 15cm EPS för att öka isolerande förmågan.

Det kommer att dras en del avloppsrör, slangar etc så det är också en fördel för lecakulor istället för att skära i pordrän.

Skickar med ett smakprov!

/En som nu äntligen tryckt på startknappen för renoveringen..
 
  • Renovering av badrum med urbilat golv, armeringsjärn synligt och renoveringsverktyg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jahopp,

Då har det dragit igång! Det tog 110h att bila 20m2 tillsammans med en Hilti 1000 och en Hilti 3000. 2 containrar fylldes. För golvet så går jag på lösningen med lecakulor 12/20 dränerande;

Markduk
Lecakulor 5-10cm
EPS - 5cm
Armering
EPS - 7-9cm
16mm golvvärmerör i plastskenor
Flytspackel minst 5cm
Totalt ca 27cm

All VVS är bytt och omdragen, slangar för bergvärme är dragna för att kunna göra en snygg installation. Alla varmvattenslangar är isolerade. Avlopp till nya brunnar och stam samt felaktiga krökar i bjälklag är bytt. Vi upptäckte också att huvudledningen + 3fas till garage låg ingjuten i socklarna. Röret såg minst sagt använt ut efter en Hilti 3000 men allt verkade fungera! Nu är det nya fina rör och kablar. Totalt 180m 10mm och 6mm kabel gick åt bara inne. Jag märkte just nu att golvvärmen på ett ställe satt igång igen och att ugnen fungerar! Det betyder att en fas gick åt skogen ändå. En annan fadäs var att den gamla PEM kopplingen för inkommande vatten började läcka - rejält! Kommunen stängde av och vi var utan vatten i ett dygn. Det snabbade på bytet till ny konsol dock. Jag har också flyttat mätaren ca 2m. Slangen låg på 80cm djup under stora stenar men hade en skyddsslang i alla fall. Inga problem att bända upp och sen kapa till 70cm.

Idag har vi börjat med EPS efter att ha satt alla brunnar i samma höjd med laser. Jag passade på att komplettera vattencentralen med 2x20 Alupex som ska bli ny matning till övervåningen. Kom just på att 16mm slang ska ut genom väggen för ny vattenutkastare på östra sidan.. Jobba jobba!
 
  • Vägg med nyinstallerad vattenmätare och rörkopplingar mot vit kaklad golv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoveringsarbete med lecakulor på golv, VVS-installationer och ingjutna kablar i en källare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoverat golv med lecakulor, EPS, armering och installationsrör synligt innan flytspackel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Förankra rören så att dom inte flyter upp när man häller i?
 
M MagHam skrev:
Förankra rören så att dom inte flyter upp när man häller i?
Japp, de sitter fast med armeringsjärn och avloppet trycker fast dem också. Men på värmeröret är det dubbla isoleringslager så den flyter nog bra om den lossnar i någon ände..
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
Nu har det hänt lite mer! Andra lagret EPS har nästan kommit på och inga rör har slitit sig. Det blev ett annat fabrikat på sista lagret EPS därav det vita gräddlagret. Golvvärme beställt och ska dras på tisdag om allt håller..
 
  • Renoveringsarbete i ett hörn av ett rum med EPS-isolering på golvet och rör som står upp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser bra ut! Grävde du ut längre ned än sulan när du började med leca etc? Hur mätte du ut avloppen med laser? Är på väg att göra en liknande resa och det här med avloppen förbryllar :rolleyes: Hur fick du EPS'en i rätt nivå osv? Rekommendation på EPS? Ska gjuta 15cm och sen flytspackla ovanpå det.
 
Tack, vad kul att du gillar det - Det har hänt en del sen sist! Jag lägger med lite bilder.

Plattan skulle bort och golvet var redan högre i den delen av huset. För att inte höja golvet mer än utanför dörren till badrummet (med Nivell, spånskiva och parkett utanför) blev 27cm ok. Under plattan krattade jag och tog bort större stenar. Markduk med uppvik sen i samband med avloppet. Laser och vattenpass användes för att få brunnarna på exakt höjd och i våg (2 runda vanliga Purus(tvättstuga/bastu och en Purus Line/Kantavlopp för dusch). Höjden på brunnarna hamnade ca 2cm ner i förhållande till dörr längst bort om jag minns rätt. Inte lägre iaf. Finns info på GVK - https://www.gvk.se/media/1264/fig_21_fall_mot_golvbrunn.jpg Dessa fixerades i betong för att bli stadiga. Den svåraste brunnen var Purus Line/Unidrain som sattes vid en "tänkt" vägg och ska hamna dikt an när det är klart. (Det gjorde den!)

EPSen kan läggas i flera skikt, du kan göra som jag 2st 7-8cm lager. Lägg första dag 1 sen andra dag 2 så fäster de i varandra. Den vita cementen är https://www.k-rauta.se/byggvaruhus/lättbetong-kiilto-eps-light-df-50l och jag tyckte den var mer "fast" än Finjas EPS som den mörka är. Ta den som du hittar billigast.. Jag väntade några dagar innan flytspackling och var noga med att köra primer på all EPS då den hade blivit lite uttorkad. Flytspacklingen gjordes också i olika omgångar och en blandade i stort kärl och en rakade med en planka. Innan las också all golvvärmeslang och armering.

Allt blandades med riktig visp ej blandare.
Laser användes hela tiden för att få allt så plant som möjligt.
Tumstock för att hålla koll på tjocklek.
Använd planka, el liknande för att plana ut EPSen. Den är som klibbig gröt.

Jag följde planen i princip;

Markduk
Lecakulor 8cm
EPS - 7cm
EPS - 7cm
Primer (utspädd 50%)
16mm golvvärmerör i plastskenor
Armering i hållare/ovanför golvvärmerören - Kraftigare armering och utan värmeslingor där värmepumpen ska stå)
Flytspackel 3cm - Plant (Blandades 5-7 säckar åt gången, 2 pers hällde ut och en fortsatte blanda nytt när den andra rakade ut)
Flytspackel 2cm - Samma procedur men nu skapades fall med 1cm per meter, brunnar etc.
Totalt ca 27cm

Lägger med lite bilder och ska svara på alla frågor som jag kan. Det smög in en bergvärmepump också.. IVT Geo 312c - Kanon(Iaf när det gäller varmvatten)

Grymt tufft för familjen och plånboken men nu är det nära, bara mer elfix, väggar, tak, ventilation, fönster, dörrar, golvvärme, golv etc.
 
  • Installation av rör och golvvärme på EPS-isolering med markduk och avvägning för golvkonstruktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Underarbete för golvvärmeinstallation med armeringsnät, värmeslingor och bärande rörkonstruktioner i ett renoveringsprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoveringsprojekt av golv med flytspackel, armeringsnät, golvvärmeslang och brunnsinstallationer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoverat golv med synligt rörsystem och avloppsinstallation i en hörna, ovanpå betongunderlag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Badrumsvägg med kakel och inbyggd kran, två gula vattenpass används för att kontrollera att ytan är jämn och i våg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoverat golv med EPS-isolering, flytspackel och linjär golvbrunn i anslutning till vägg och isolering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyinstallerad golvbrunn i ett kaklat badrum under renovering med synliga installationsdetaljer och rördragningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyrenoverat golv med ljusa plattor, avloppsbrunn och väggar förberedda för målning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bergvärmepump IVT Geo 312c installerad i ett renoverat rum med kopparledningar och expansionskärl på väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
LarsSvensson80 och 3 till
  • Laddar…
Golvvärmen och trycktestad, det mesta av VVS:en är klart och det är lite skillnad på "VVS hörnet" jämfört med första bilden. Nedan bild är utrymmet till vänster i första bilden! Riktigt kul! Bergvärmen puttrar på. Trägolven börjar att bli klara. Efter byten av dörrar, fönster så kan man börja trimma in allt.

Installation av golvvärme och VVS med synliga rör och kopplingar på en vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
LarsSvensson80
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.