Vi har idag ett badrum med matta, modell äldre, på golv och kakel på väggarna.
Blandare med rör i ytterväggen och avloppet nedanför.
Planen är att göra så som bilden visar. Så frågan är hur vi enklast och mest ekonomiskt går tillväga?
Kaklet ska vara kvar är tanken på de väggar vi inte rör så vad gör vi på den nya? Ca 130cm kommer den bli... Kaklet sitter direkt på betong så vill helst inte pela i de
Och tätskikt på golv, mattan går idag upp på väggen ca 10cm, även den på betong
 
  • Handritad planlösning av badrum före och efter renovering med markerade installationer och ytstrukturer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
L
Vad sitter i dag på väggen i hörnet mot trappan
 
Inget på väggen mot trappen men på ytterväggen sitter ju blandaren till duschen...
 
L
Och dom kommer inifrån väggen , vet du dom rören är på kopplade någonstans , under handfatet eller i källartaket
1
 
L
Glömde avloppsbrunnen går det röret ner i källaren
 
Just nu sitter blandaren på väggen och rören går inne i väggen och hittar ingen anslutning någon stans så måste vara kopplat i hop m några andra rör i golvet i källaren eller nått... Kommer endast upp 2 rör från golvet sidan om vår panna... alla andra ytliga rör är från element eller nya dragningar då köket flyttats...
Ang avloppet så tror vi att det kommer ut i källaren men det är igensatt och vi har aldrig använt det sen vi flyttade in för ca 9 år sedan!
 
EmelieR EmelieR skrev:
Just nu sitter blandaren på väggen och rören går inne i väggen och hittar ingen anslutning någon stans så måste vara kopplat i hop m några andra rör i golvet i källaren eller nått... Kommer endast upp 2 rör från golvet sidan om vår panna... alla andra ytliga rör är från element eller nya dragningar då köket flyttats...
Ang avloppet så tror vi att det kommer ut i källaren men det är igensatt och vi har aldrig använt det sen vi flyttade in för ca 9 år sedan!
Blandaren är där en dusch varit... nu sitter den bara där...
Planen är att ev göra en altandörr ut i ett kommande uterum på den väggen som blir i hallen där nu blandaren sitter
 
L
Har ni inte duschat :worried: så då har ni inte använt avloppet , det blir lite konstigt då med att täppa till det , men måste ses på plats hur det går att göra
Angående vattnet , ni ska ta upp en dör där , ni får prata med en röris hur man bäst pluggar dom rören , får inte sättas någon koppling på , men kanske löda ihop ändarna
I mitt tycke inget för en lekman utan en riktig röris
 
L
Innan ni ska riva den väggen , kolla upp så den inte är bärande på något vis
Finns säkert EL i den med
 
Vi har ju två badrum till så visst har vi duschat
Vi ska ha hem en röris ang det såklart!
Frågan är ju hur jag enklast gör med att ansluta nya väggen till den gamla precis vid fönstret. Om det måste till hela köret med spärrar mm och om jag då kan låta kaklet sitta kvar...
 
L Liteavvarje skrev:
Innan ni ska riva den väggen , kolla upp så den inte är bärande på något vis
Finns säkert EL i den med
El finns inte i den utan sitter i den lilla garderoben som jag öppnat på slutbilden.
 
L
Det nya är inget våtrum , och en toalett är inte direkt våtrum , så något tätskikt behöver du inte ,
golvet är ju klinker med tät under , så anslut de nya väggarna bara mot de gamla , så som ni vill ha det , inga problem
 
Nja där är ingen klinker på golvet. Äldre våtmatta bara. Vet inte hur gammal men mer än 15 skulle jag tro...
 
L
OK bommade kanske det , på med nytt golv bara , hoppas allt blir bra :)
 
Tack!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.