Fick ta över en gäststuga/attefallshus när jag köpte hus. Attefallshuset var inte helt klart så håller på att färdigställa det nu. Vid bygganmälan var huset anmält som en komplementbostad vilket ställde högra krav på tillgängligheten.

Ett av kraven är att entrédörren ska vara minst 100 cm. Dock hade de gjort en miss då de godkände en storlek på 90 cm vilket stod i ritningen. Nu förstår jag dock inte vad 90 cm är för en dörr? Köper man en 90*210 dörr så är väl det storleken med karmen (modul storleken) vilket ger en dörr på ca 80 cm bredd? Betyder det att man måste installera en dörr som är minst 100*210 för att själva dörren då ska vara 90 cm bred?
 
Entrédörr i komplementbostadshus har samma krav på sig som i en vanlig villa.
Kravet är att fritt passagemått skall vara 80 cm. I normalfall räcker det då med en 90-dörr.
 
Fattar inte, när du säger en 90-dörr så betyder det modulmått 90, dvs en dörr som är 80 cm bred?
 
Jag tror du blandar i hop dörr och dörrblad. Dörr = karm + dörrblad.

Modulmått 90 gör (om det inte är nån konstig dörr) att öppningen blir 80 cm bred när dörrbladet står rakt ut.
 
Hmm det stämmer inte alls på min vanliga ytterdörr i huset.

Dörren = karm + dörrblad dvs modulen är 90cm.

Dörrbladet är 80 cm bredd

Öppnar man dörren rakt ut så blir öppningen ca 74cm då dörrbladet är 6cm djupt vilket är i vägen för öppningen.

Vad har jag för storlek på min dörr?
 
Nu blev jag osäker :thinking:
Återkommer senare i kväll när jag kommer hem och kan mäta min egen dörr...
 
Ok toppen!

När man kollar på dörrar så är det standardpris på modulmått 90*20, 90*21, 10*20 samt 10*21. Så jag antar att dessa mått är "standard" på ytterdörrar. Allt annat kostar extra och ofta finns det inte på lager och måste produceras på fabrik (referens hemfint.se).

Så om kravet på dörr normalt är 10 dm enligt boverket för krav på tillgänglighet så borde detta innebära en 10*21 eller en 10*20 dörr eftersom dessa är en standardstorlek. Det hade varit underligt om kravet på dörr innebar en dörr som är 11*21 (då blir öppningen typ knappt 10) då detta mått kostar extra och måste specialbeställas. Eftersom kommunen nu i mitt fall klantat sig och godkänt en ritning där det stod 90 cm på bredden för dörröppningen så borde detta innebära den standarddörr som säljs som modulmått 9*20 eller 9*21.

Anledningen till min undran är för att det bara får plats men den 9*21 dörr i huset som det ser ut nu. Skulle man stoppa in en större dörr så måste man dra om elen eller flytta ett fönster vilken jag gärna undviker.
 
Jag tänkte fel. Det är 100-dörr det skall vara.
Min dörr är 10*21. Dörrbladet är 90 cm och öppningen blir 84.
Kravet är som sagt att det skall vara 80 cm öppning i entrédörr. (76 cm öppning i innerdörr.)
 
Ja precis, normalkravet är en 100 dörr. Men då ritningarna lämnades in på attefallshuset av tidigare ägare hade denna skrivit 90 cm och detta hade godkänns av kommunens bygglovsenhet. När jag pratade med dem så fick jag alltså dispens på en 90 dörr. Då borde jag kunna ha en 9*20 eller 9*21 dörr?
 
M Martin Lj skrev:
Öppnar man dörren rakt ut så blir öppningen ca 74cm då dörrbladet är 6cm djupt vilket är i vägen för öppningen.

Vad har jag för storlek på min dörr?
haavard haavard skrev:
Jag tänkte fel. Det är 100-dörr det skall vara.
Jag tror att ni rör ihop det.
Martin Lj, dörren kanske är felmonterad.
Om det är en utåtgående dörr, så skall den monteras i liv med ytterväggens utsida.
Då går den att öppna 180° och dörrbladets tjocklek tar inte en del av öppningen.
Min ytterdörr, en 10x21, har dörrblad mått 925 mm och öppningsmått 910 mm.

Nu monterar vi ju tyvärr ofta dörren så det inte går att slå upp den helt i en yttre farstu t.ex..
Eller som mina tvättstuge- och trädgårdsdörrar, som är inåtgående och bara kan öppnas 90°.
Fastän de är 9x21 så blir dagmåttet, pga kraftiga dörrblad med treglasfönster, bara 680 mm :(

Det är verkligen mycket att tänka på!
 
  • Gilla
Martin Lj
  • Laddar…
Hur är måttet angivet på ritningen? Står det i text ungefär att "ytterdörr är 90cm" eller har du ett utritat mått där det står 90cm? Är det bara text kan jag ju tycka att när man pratar dörrar så menas alltid karmens yttermått (eller egentligen måtten på det hål karmen ställs i) dvs man menar en dörr med måtten 9*20/21. Är måttet tydligt ritat som karmmåttet så är det samma sak. Då är ju frågan vad som gäller om man fått godkännande av en "uppenbart" felaktig ritning. Är det upp till inlämnaren att rita rätt eller upp till godkännaren att kontrollera riktigheten? Vet ej men varför ska någon titta och godkänna ritningen utan att undersöka om den följer reglerna...?

Går det att ändra i bygganmälan, eller lämna in en ny där man anger den som gäststuga eller vad som nu behövs för att slippa tillgänglighetskraven?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.