Nån som har erfarenhet av "Corean" i diskbänk och tvättställ???
Ser ju häftigt ut men kostar en del...är det värt det??
/S
 
Har Corian i köket på vårt hus. Förre ägaren renoverade köket runt 1990 och jag tror skivan är från det året. Nu vet jag inte hur de städat tidigare, men det är väldigt repigt och slitet i vaskarna, samt svårt att hålla fräscht. En annan nackdel är att minsta smuts syns ordentligt. Sen är det värmekänsligt så ibland står man där med en varm kastrull i varje näve och försöker lösa problemet.

Till fördelarna är att ytan är lätt att torka av, vilket är skönt eftersom det blir en del torkande.

Kan inte rekommendera det, tyvärr. Det blir en rejäl diskbänk där så krävs, och i övrigt trä eller laminat.
 
Jag har hört att det tål det mesta. Dessutom finns det möjlighet att slipa skivan för att återfå fräschören. Enda nackdelen skulle vara priset som ligger på granitnivå eller högre. Men det finns flera liknande material typ Coreline, och Hi-Macs. Det kan vara värt att kolla upp. I så fall får du gärna återkomma med priser och skillnader.

Janne
 
Har bara ca-pris:
Diskbänk 4.00m 2 st hoar och infälld spishäll 35.000:- :-/
 
Du får ju riktig sten billigare... jag skall ha sten som bänkskiva och hela väggskivor bakom, allt i svart granit... jag ger 30 000
 
Det som lockar är väl att man kan forma den där kompositblandningen och göra diskbänk med hoar i ett stycke. Inte för att jag är impad. Tycker personligen det ser gräsligt ut...
 
OK, det blir sten med underfällda hoar. Har oxå börgat tvivla på compositskiten! Ska ju hålla några år också.
Tackar för tipsen ;D
/s
 
Franke använder ett material som de själva kallar fragranit (liknande corian?) och deras serie med hoar designade av Porsche (mythos) är ju vrålsnygga...tyvärr finns de bara med 1,5 ho och det är inte alltid så praktiskt. Pris? c:a 10.000:-

Alter ego
 
Jag har sett i Tyskland granitskivor med undermonterade hoar i samma granit.

Det var jätte snyggt.
Jag hittade inte i Sverige vem som kunde göra det så det blev vanliga Franke hoar med flushfit.
 
Stol skrev:
Nån som har erfarenhet av "Corean" i diskbänk och tvättställ???
Ser ju häftigt ut men kostar en del...är det värt det??
/S

Granit skall det vara såklart!!
 
Thor-Sten skrev:
Det, Sweli min vän, beror på att det inte är många här i Sverige som vill sälja Kina-sten.
Jodå, det finns det allt. Måste säga att jag är förvånad över att så många (läs: i princip alla jag varit i kontakt med) säljer kinasten trots allt rabalder det varit om det. Och kanske ännu mer förvånad över att folk köper det! Visst, det står inte med stora bokstäver att det är producerat i Kina eller Indien, men frågar man specifikt är det påfallande ofta så, även hos lokala stenhuggare.

Till sist handlar det väl ändå om pris. Det ÄR dyrare med svensk granit som inte är behandlad under människovidriga förhållanden. Och då låter många plånboken tala.

/Elin
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.