D
Som titeln säger, jag använder en bänkskiva i svart granit till mitt utekök, ett par år gammalt nu, och får inte rätt på granitskivan.

Den blev ganska snabbt ljusgrå och torr, kan smörja in den med paraffin och då blir den bra men det håller ganska kort tid.

Någon som vet vad man ska göra?
 
L
Svårt att få till något som sitter utomhus , har för mig att paraffinolja oxiderar och blir gråaktig i solljus , har kontakt med någon får vad svaret blir
 
D
L Liteavvarje skrev:
Svårt att få till något som sitter utomhus , har för mig att paraffinolja oxiderar och blir gråaktig i solljus , har kontakt med någon får vad svaret blir
Tar gärna emot tips för detta känns trist, inte väntat heller, trodde granit skulle funka bra. Har annan grå granit på murkrön och där finns det inga såna här problem.
 
BirgitS
De bänkskivor som säljs som granit är ju sällan av just bergarten granit utan det kan ju vara i stort sett vilken hyfsat hård sten som helst. Det varierar hur porösa de är t.ex. och en del av dem behöver impregneras för att bli täta.
Mörka graniter och kvartssten behöver ingen specialunderhåll, men vid ljusa sten skulle man en gång om året eller en gång om två år använda specialmedel för att så att säga ”stänga” stenet. Detta gör stenet mer resistent mot fläckar. I byggvaruaffärer finns sådana medel och vi har också sådana produkter.
http://granitop.se/skotsel-av-granit-bankskiva/
Ju längre spillt ämne står kvar på granitytan, destå större är sannollikheten att det orsakar en fläck som är svår att ta bort. För borttagning av svårare fläckar används speciella rengöringsmedel för natursten. Lämpliga rengöringsmedel finns tillgängliga på Diapol eller i detaljhandel.
...
Alla bänkskivor har med avsikt att garantera dem en längre livslängd behandlats med ett speciellt impregneringsmedel för att hindra vätskor att absorberas i stenen , och minimera uppkomsten av eventuella fläckar. Beroende på användningsgrad och typ av granit rekommenderas upprepad behandling med ett speciellt impregnerimsmedel för natursten med 1-2 års intervall. Ljusa granitytor måste behandlas en gång om året, mörkare ytor med 1-2 års intervall. Lämpliga medel finns tillgängliga på Diapol eller i detaljhandel.
http://diapol.se/underhall-av-granitbankskivor/
Nylagda bänkskivor i kök och badrum, bordsskivor och fönsterbänkar bör oljas in med en tunn, fin olja typ symaskinsolja (obs, ej matolja) tre gånger med en veckas mellanrum. Stryk ett tunt lager på stenen och låt det ligga över natten. Torka sedan skivan som vanligt. Därefter rekomenderas att göra detta ett par gånger om året för att behandla och mätta ytan.
http://www.landernas.se/index.asp?p=21
Observera att tidsintervallen ovan gäller sten som är inomhus och om det är sten som utsätts för regnvatten som blir liggande kvar kan det nog behövas mycket oftare.
 
  • Gilla
micke pluto
  • Laddar…
De flesta behandlingar behöver upprepas i alla fall en-två gånger på år för att behålla sin lyster. Linolja, eller produkter baserade på linolja tycker jag funkar bra. Pensla på i tunnt lager, låt torka in något och polera med trasa.

Tänk på att elda upp använda trasor direkt eller förvara dem i brandsäkerbehållare med lock då trasor med linolja kan självantända.
 
Lite halv OT: att knyta vattenindränkta trasor i en plastpåse brukar jag göra - men jag har kanske bara har haft tur? Plastpåsen har då förvarats utomhus och inte i solen.
 
D
Tack, har testat symaskinsolja men det varar bara några dagar, linolja kanske är värt att prova!
 
yonna yonna skrev:
Lite halv OT: att knyta vattenindränkta trasor i en plastpåse brukar jag göra - men jag har kanske bara har haft tur? Plastpåsen har då förvarats utomhus och inte i solen.
Vattendränkta trasor brinner inte heller :).
 
Var köpte du skivan?
Vet du var stenen kommer ifrån och var den bearbetades?
 
D
M Mikael St skrev:
Var köpte du skivan?
Vet du var stenen kommer ifrån och var den bearbetades?
Den är från Ikea, så man har ju ingen aning om var den kommer ifrån..
 
BirgitS
Har Ikea fortfarande kvar den skivan?
 
D
BirgitS BirgitS skrev:
Har Ikea fortfarande kvar den skivan?
Jag vet faktiskt inte, detta var en skiva som var anpassad och köpt på fynd.
 
D
BirgitS BirgitS skrev:
Jag undrade med tanke på vad jag skrev för 1,5 år sen här: [länk]
och om det är mald sten blandad med polymerharts så kanske harts inte fungerar bra utomhus.
Intressant, är säkert en sådan då, hittade inget om speciellt om underhåll av just detta materialet.

Däremot hittade jag dessa, http://www.steinfix.com/se en del av deras produkter verkar ju vara för just detta.
 
BirgitS
Det är nog bra om du kontaktar Ikeas kundtjänst och hör vad de säger om underhållet, för det är stor skillnad på hel sten och en sån blandprodukt, t.ex. borde harts göra det tätt och impregnering borde inte behövas. I badrummet har vi något som heter gjutmarmor och det är också en sån blandprodukt och det tvättstället är det bra att vaxa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.