Hej,

Jag och min sambo köpte en tomt i slutet på förra året för 1 500 000 inklusive lagfart. Vi har nu hållt på att klura på hur vi ska gå vidare husmässigt. Vi vill hellst inte betala mer än 3 000 000 för hela klabbett, men vi vet att det kommer att gå på mer om vi inte väljer Älvsbyhus. Vi har fått ett markentrepenadpris för att dra en 60 meter stickväg in till tomten samt ansluta VA i vägen. För 435 000 skulle markdelen även ta hand om grund och schaktningen. Huset vi lutar mot nu är ett modifierat mogården från Hjältevadshus 1 216 000 kr. Vi tänkte spara inredningen av övervåningen, men tänkte ändå se till att få den isolerad. Det kostar ca 63 000. VA-servis går på ca 80 000. Dessutom vill vi ha öppen spis samt en del andra extra grejor.
Problemet är att detta blir lite för dyrt. Vad har ni för tips på att pressa kostnader på? Vi känner en del folk man skulle kunna anlita. Jag har lite funderingar på att sköta grävningen av VA själv med en BOB-cat el. liknande. Är det lönt eller kostar det mer än det smakar med synkningen mot övriga entrepenaden?

Hjältevadshus vill visst godkänna dom som ska göra entrepenaden. Vad menar dom egentligen då?

Tacksam för tips
 
Vi är mitt uppe i vårt husbygge, grunden är gjuten och nu väntar vi på husstommen. Vår erfarenhet hittills är att det mesta som kan bli dyrare än den kalkyl man gjort blir dyrare! :-[

Min åsikt är att man ska satsa pengarna på sånt som är svårt att göra om i efterhand, sen kanske man får stå ut med att vänta nåt år innan man kan skaffa kamin eller vad det nu är för lullull som känns viktigt. Däremot att man tänker på slutsenariot medan man bygger så att man tänker på tilluft till kaminen i ett tidigt skede, eller vad det nu handlar om. Att byta värmesystem däremot kanske man inte är så sugen på efter två år i nya huset.
(Jag kanske påpekar en självklarhet men i planeringsstadiet känns ju katalogen med kaminer roligare än den med värmepumpar/pannor/osv.)

Att göra mycket själv kan man definitivt spara pengar på. Men det handlar ju mycket om hur mycket tid man har.

Lycka till!
 
Mitt hetaste tips är att dra ner på tillval, och framför allt tillval som inte är värdehöjande. En braskamin t ex är ju värdehöjande, spottar i taket eller tjusigt kakel i badrummet är inte värdehöjande. Detta har naturligtvis betydelse i slutändan när lånen ska bindas.

Sedan tycker jag inte ni ska stirra er blinda på just 3 miljoner. Titta istället på månadskostnaden. Om du pressar ner det hela till 2.8 kanske det inte gör speciellt mycket för månadskostnade och då spelar ju de där 200000 inte någon större roll!

Naturligtvis måste man sätta ett tak någonstans, men spara smart om ni ska spara! Gör målningen själva, eller kakling eller någon annan entreprenad. Har du kunskap om markarbete och grundarbete så gör det själv, har du inte det så skulle jag nog inte rekommendera att du gör detta själv eftersom just det är en ganska viktig bit i det hela. Spackla och måla kan de flesta lära sig att göra!

Sist men inte minst, räkna med att ni behöver minst 200 000 utöver kalkylen till t ex bygglov, container, ev tillval om ni nu gör några. Det tillkommer ALLTID saker man inte räknat med som bara måste betalas!
 
Om det rör sig om en normalstor tomt, indikerar ett pris på 1,5 miljoner att det handlar om en tomt inom ett område som är eftertraktat. Även om man skall bygga efter sitt behov bör man även snegla på nödutgången; t ex om man tvingas sälja pga omständigheter som inte finns idag. Inom ett sådant område är priser kring 3-4 miljoner inte ovanliga. Alltså bör ni anpassa ert projekt lite efter förutsättningarna i området.

Lycka till!  :) :) :)
 
Familjen_Bygg skrev:
Om det rör sig om en normalstor tomt, indikerar ett pris på 1,5 miljoner att det handlar om en tomt inom ett område som är eftertraktat. Även om man skall bygga efter sitt behov bör man även snegla på nödutgången; t ex om man tvingas sälja pga omständigheter som inte finns idag. Inom ett sådant område är priser kring 3-4 miljoner inte ovanliga. Alltså bör ni anpassa ert projekt lite efter förutsättningarna i området.
Håller faktiskt med, med ett så pass högt tomtpris kanske ni inte bör vara "dumsnåla", håller områdets attraktionskraft det tomtpriset utlovar ;) kanske det kan vara värt att satsa ngn. extra krona.

MVH//Christina.
 
Framförallt håller jag med Christina. Prioritera sådant som är svårt, dyrt eller omöjligt att göra senare. Byta ett plastgolv mot parkett eller klinker är inte hela världen. Byta konvektorelement mot golvvärme är ett lite större projekt.

Mäklare är inte så himla dumma i den här situationen.

Innan vi påbörjade vårt bygge lät vi en lokal mäklare (som vi köpt tomten via) kika på ritningar och specifikationer. Resultatet blev att vi lät bli att bygga garage (tomten har mycket prickar och garaget hade hamnat "obekvämt" till) samt lade till ett par fönster.

Tog upp det här med garaget igen vid värderingen och mäklaren ryckte på axlarna och sa att ur värdesynpunkt så kostar ett garage ungefär lika mycket att bygga som det höjer värdet. Vi ville inte ha det utan hade tänkt bygga det mest ur framtida försäljningsaspekt.

Kanske kan du få liknande "insikter" från någon mäklare hos er.

Berit
 
RilleRock
Berit skrev:
.
Tog upp det här med garaget igen vid värderingen och mäklaren ryckte på axlarna och sa att ur värdesynpunkt så kostar ett garage ungefär lika mycket att bygga som det höjer värdet. Vi ville inte ha det utan hade tänkt bygga det mest ur framtida försäljningsaspekt.


Berit
Tycker synd om er bil/bilar 8)
 
Skulle aldrig köpa ett hus utan garage. Var ska man göra av gräsklippare, mossrivare, cycklar, verktyg, vattenslangar, skottkärra etc etc.
Smaken är olika och tur är väl det..
 
ante100 skrev:
Skulle aldrig köpa ett hus utan garage. Var ska man göra av gräsklippare, mossrivare, cycklar, verktyg, vattenslangar, skottkärra etc etc.
Smaken är olika och tur är väl det..
Vad sägs om förråd? Friggeboda?
Garage är väl ffa till för bilar ... ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.