Hej!

Tjejen köpte nyss ny bostadsrätt. I badrummet står en tvättmaskin. Efter några dagar kände vi en "doft" i badrummet vars ursprung snabbt lokaliserades till bakom tvättmaskinen och högst troligt från avloppet för just tvättmaskinen, alltså den grunka - vad den nu heter - som syns på bilden. Det hjälper inte att hälla vatten i den och så här en dryg månad senare luktar det fortfarande avlopp i badrummet, med lite varierande styrka.

Första frågan är då: Sitter det ett vattenlås i grunkan? Gör det det kan man ju tänka sig att det gått sönder eller behöver rensas ordentligt. Jag antar att det då också går att ta isär för rensning? Är det inte något vattenlås i den där så är ju frågan hur den är ansluten på andra sidan väggen, där den högst troligt ansluter till köksavloppet. Jag hoppas det finns ett vattenlås i grunkan för in under köket var anslutningen inbyggd...

Hoppas någon vet....?

Mvh,
ToRy
 
  • Tvättmaskinsavloppsrör bakom maskin med synligt vattenlås och anslutningsslangar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Den vita "bullen" på röret ned är i själva verket ett vattenlås...

Plocka ned, skruva isär och rengör helt enkelt. Tillverkaren är Purus och modellen kallas "vattenlås rakt" om det är så att du vill skaffa ett nytt.
 
  • Gilla
ToRy
  • Laddar…
Fast det finns väl inget som kan gå sönder i ett sådant vattenlås?, skulle i så fall vara om det sugs ut. Att låset alltså är tomt på vatten. Sådant kan i så fall bero på fel med avluftningen av avloppet. Då uppstår undertryck när du spolar på toan, så att vatten sugs ur vattenlåsen.
 
Tänker också att det kan fastna hår och liknande som med hjälp av kapilläreffekten dränerar vattenlåset... Fast det låter lite långsökt med tanke på att vattenlåset fylls på varje gång tvättmaskinen används, dvs hyfsat ofta. Möjligen kan det ha klämts och därmed spruckit. Ska kolla i kväll, återkommer med rapport!

Tack för tips så länge!
 
Liten uppdatering...

I går kväll tog jag isär vattenlåset. Eller ja, det som troligen en gång varit ett vattenlås. Det visade sig nämligen att det saknas en ganska vital del. Exakt hur den ser ut vet jag inte, försökte hitta en sprängskiss eller liknande men gick bet. Hur som helst, det är själva koppen där vattnet blir stående som saknas, så vattnet rinner rakt igenom i dagsläget. Bara att skaffa ett nytt alltså. Tyvärr tänkte jag ju inte på att mäta diametern när jag ändå hade isär skiten, och självklart visar det sig att det finns två storlekar...:rofl: Jaja, är huvudet dumt får kroppen lida.;)

Man kan ju fråga sig varför man sätter ett vattenlås men tar bort den vitala delen liksom...? Möjligen kan montören av detta vattenlås varit full/trött/stressad/drogad/förbannad för det finns inte tillstymmelse till tätning i skruvhålet för det övre fästet och hålet där röret går genom väggen längst ner är "tätat" med någon sorts spackel eller vad fan det är, dvs inte tätt för fem öre. Båda hålen borde rimligtvis penetrera ett tätskikt då detta är ca en meter från där duschen är.... Känns som det hade varit smartare - om än inte snyggare - att låta tvättvattnet rinna ner i duschens golvbrunn...
 
Bra med återkoppling! Det kan vi alla lära oss av. Skönt med ett enkelt och billigt fel!
 
Krilleman
det jag kan komma på som är anledningen till att vattenlåset är inkomplett, är om maskinen tömmer med högt tryck så inte vattenlåset hinner svälja undan. Då kan det stiga i röret med översvämning som följd. Har sett att vissa installationer har en större spilltratt eller låda snarare, som ska agera som temporär reserv innan vattenlåset svalt undan allt. Så finns risk att det blir en blöt surprice på golvet när du satt in ett helt vattenlås igen..
 
Vit tvättmaskinsavloppsspilltratt med inbyggt vattenlås och sväjkapacitet på 1,2 liter per sekund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

denna kanske är bättre att köpa, stor kapacitet
 
T ToRy skrev:
Bara att skaffa ett nytt alltså. Tyvärr tänkte jag ju inte på att mäta diametern när jag ändå hade isär skiten, och självklart visar det sig att det finns två storlekar...:rofl:
Gissning: 40 mm.
Men köp med dig ett av varje hem, och lämna tillbaka det som blev fel.
Alla vettiga affärer tillämpar väl "öppet köp" numera?
 
T ToRy skrev:
Hej!

Tjejen köpte nyss ny bostadsrätt. I badrummet står en tvättmaskin. Efter några dagar kände vi en "doft" i badrummet vars ursprung snabbt lokaliserades till bakom tvättmaskinen och högst troligt från avloppet för just tvättmaskinen, alltså den grunka - vad den nu heter - som syns på bilden. Det hjälper inte att hälla vatten i den och så här en dryg månad senare luktar det fortfarande avlopp i badrummet, med lite varierande styrka.

Första frågan är då: Sitter det ett vattenlås i grunkan? Gör det det kan man ju tänka sig att det gått sönder eller behöver rensas ordentligt. Jag antar att det då också går att ta isär för rensning? Är det inte något vattenlås i den där så är ju frågan hur den är ansluten på andra sidan väggen, där den högst troligt ansluter till köksavloppet. Jag hoppas det finns ett vattenlås i grunkan för in under köket var anslutningen inbyggd...

Hoppas någon vet....?

Mvh,
ToRy
häll i koncentrerad citronjuice och kör ett 90 graders program så försvinner det. det är tvättmedelsrester som möglar.
tänk på att dosera rätt mängdtvättmedel ca en till två msk till en full maskin räcker. Löddrar det så har man för mycket tvättmedel vilket gör att den mekaniska bearbetningen blir sämre och man får ett sämre tvättresultat. en tvättmaskin tvättar bättre utan tvättmedel en med för mycket tvättmedel.
 
Tack för alla svar! (y)Fick mätt igår och rörens utvändiga diameter är 40mm och jag antar att det är det man går efter...?
Meckis (och krilleman även om han var tvåa ;)) har en högst relevant synpunkt och tänkbar förklaring till varför det ser ut som det gör. Den variant som sitter där verkar ha en kapacitet på 0,6 l/sek och då är ju den som ni länkade till betydligt bättre med 1,2 l/sek. Kanske får bli ett sådant istället. Det borde ju vara beprövat och tillräckligt då det säljs som vattenlås till just tvättmaskiner, till skillnad från det som sitter där nu...

Mr Raffe, jag tror att anledningen till att det luktar är att tvättmaskinens öppna avlopp ansluter till kökets avlopp EFTER dess vattenlås, men tack för tipset och välkommen till forumet! (y):)

Rapport återkommer efter inköp och montering av spilltratt, samt noga utförd testluktning. ;)

Trevlig fredag och helg på er!
ToRy
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.