Hej, vi planerar att bygga ett altantak till vårt kedjehus som vi kommer att flytta in i sommar. Vi skulle vilja ha lite hjälp och råd om vad man kan göra och om det är en säker konstruktion.
Vi vill inte ha en standardlösning utan försöker hitta något eget. Vad tror ni om denna lösning? Ytan är ca 3x4 meter. Väggen till vänster i första bilden är grannens förrådsvägg.

Vad ska man ha för dimensioner på virke?
Behövs stolparna intill huset eller går det att fästa direkt i huset?

Tips och råd tas tacksamt emot.
Vi kommer att uppdatera denna tråd efterhand ritningar och bygge framskrider.


Altan02.jpg

Altan03.jpg

Altan04.jpg

/ J&H
 
Snygg ritning tycker jag.

Stolparna närmast husväggen behövs inte - du kan fästa direkt i huset. Du bör hitta en regel som du fäster i.

Till stolpar - 95x95 mm
Till takbjälkar 45x140 mm
Till reglar över takbjälkarna 45x45 mm

Bra att du har ritat in hängränna, annars blir nog din granne inte nöjd med en försörd vägg.
 
Mycket snygg ritning, vilket program?

Ev kan du lyxa till det med stolpar och bjälkar i limträ, det kostar mer men är perfekta i utförande och starkare.

Ett alternativ till tak kan vara kanalplast i stället för korrugerad plast. Då sätter man ofta (de längsgående) takbjälkarna något tätare (i ditt fall kanske du behöver fyra st istf tre) och kan skippa takläkt. Mycket snyggare och håller längre. Vårt tak är snart tio år och ser nästan ut som nytt (tvättar av det varje år med skurmopp).
 
lastkaj:
Tack för tipsen. När man fäster direkt i huset, ska takbjälken sitta dikt an eller ska man ha en distans mellan? Kan man skruva direkt genom panelen eller kan man använda någon typ av vinkeljärn?

dalle:
Jag använder ett program som heter Cinema 4D. Väldigt smidigt program men kanske lite "over kill" för att göra ritningar i... Ska lägga till lite skuggor och bättra på färgsättningen snart.
Jag ska nog faktiskt satsa på limträ för hållfastighetens skull. Skiljer det mycket i pris?

/ J&H
 
Jag tycker att du kan såga ut ett spår i dina lockbrädor du har på panelen o därefter sätta det kloss an. Du kan måla denna regel i samma färg som fasaden så blir den nästan osynlig. Du bör vara nogrann att det inte kommer in något vatten emellan - exempelvis med en plåt o lite fogmassa. Jag hade inte använt vinkeljärn utan skruvat direkt i någon regel, men vinkeljärn fungerar det med.
 
Ett förslag är att kanske skippa mittstolpen och mittakbalken och istället gå upp lite i dimension, eventuellt köra med limträ för att klara nödvändigt belastning (snötrycket). Det du sparar in på att ta bort mittakbalk och stolpe kan du lägga på limträ istället, snyggare och bättre :). Jag skulle också, precis som dalle, rekommendera kanalplast, det kan bli hiskligt varmt under taket på sommaren annars. Dyrt men bra. Ytterligare ett förslag är att använda balkskor för att fästa takbjälkarna i främre bärlinan. Då får du mindre mellanrum mellan bärlina och tak, vilket kanske är snyggare (enligt min åsikt). Att göra urtag i bärlinan torde också försvaga den en del och då har du köpt dyrt grovt virke till ingen nytta. Om man inte tycker balkskor är snygga kan man fästa en 45x45 nederst i takbalken och lägga takreglarna på den.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.