Hej!

Jag och min sambo (inflyttade linköpingsbor) vill bygga hus i Linköpingstrakten. Priserna nära stan tycker jag är horribla, och hoppas därför på att få en kommunal tomt trots lång kö. Jag vet att kommunen planerar tomter i Vikingstad och Linghem, 7-8 min med pendeltåg från stan, ca en mil åt väster resp. öster. Frågan är om LÄGET är tillräckligt attraktivt för att det ska vara smart att bygga där? Någon som känner trakten och har en idé?

MVH/villadrömmaren :)
 
Både Vikingstad och Linghem är trevliga områden som "tjänar" på att pendeln finns. Åk ut och gå omkring lite. Båda områdena har föreningsliv(tex. bad anläggning och sportklubb) Vilket känns bäst? Linghem? Vikingstad? ja känn efter!!
/R
 
Tack för bra tips! Jag är själv uppvuxen i en ort som lever på att ha pendeln och vet vad det innebär att pendla, så av den anledningen tror jag nog att jag kommer att trivas. Men inför en så stor affär känns det lite nervigt om man väljer fel läge, fast det är rätt för en själv. Det är bara att hoppas att köplatsen räcker för att få boka en tomt...
 
Rent ekonomiskt är det nog inga problem att få igen pengarna på ett bygge en mil från Linköping. Viktigast är det förstås att bygga där man tror man kommer att trivas. Själva prioriterade vi civiliserat läge med skog, sjö och kuperat landskap vilket gjorde att vi byggde i Borensberg (3 mil från Linköping).
Värt att påpekas kan vara att många byskolor läggs ner och kommunikationerna försämras på de flesta håll. Men varken Linghem eller Vikingstad borde väl vara i farozonen?
 
Har just idag ställt mig på intresselistan för hus i Grebo, 2 mil sydöst om stan. Dit finns ingen pendel, men däremot finns badsjö och inget bus! Det är Karlsonhus som köpt 24 tomter nära kyrkan. Vad det gäller priser på "begagnade" hus i Grebo så har de stigit kraftigt de senaste åren iom att det har blivit så dyrt i Linköping. Åk dit och titta!
 
Tack för tipset. Funderar lite på om Linköping är rätt överhuvudtaget. Landskapet är ju lite platt. Då är ju både Borensberg och Grebo bättre, samt om man åker söder om stan till Rimforsatrakten. Men så är det det där med kommunikationer. Vi vill gärna slippa två bilar...
 
Jag bor utanför Grebo nu, åker med bussen därifrån. Funkar bra, om man jobbar på rätt ställe i stan. Annars finns säkert möjligheten att samåka, alla i Grebo jobbar ju i Linköping typ ;-)

Letar ni tomter på landet så finns det ju endel. Tom i små villaområden på landet, har kompisar som ska bygga utanför Gammalkil.

Lycka till!
 
Har själv tidigare bott i Linghem (på den tiden då pendeln inte fanns).
Man kan väl säga som så att Lkpg är svårt att ta sig 'tvärs igenom' om du förstår hur jag menar.
Om ni t.ex. jobbar åt Mjärdevihållet är det klurigare att ta sig dit med kommunala färdmedel än om ni bor i Vikingstad å andra sidan hamnar pendeln nere på Resecentrum i vilket fall så byte är ju tyvärr nödvändigt.

Linghem har haft god service i många år även om jag tror att både ungdomsgården och biblioteket har lagt ned numera (rätta mig om jag har fel).
Det har också skrivits en hel del i Corren om planerna på att bygga ett missbrukarboende i Linghem och protesterna har varit högljudda (främst för att det ligger ett dagis i närheten!). Såvitt jag vet finns både högstadieskolan och stora affären kvar. Hur det är med post/apotek vet jag inte. Närheten till Himnabadet är också ett stort plus, åker fortfarande dit fast jag bor i Ljungsbro numera. Linghem kommer troligtvis fortsätta att vara ett attraktivt alternativ eftersom vägen in till stan är så pass rak och snabb. Att ta sig ut till Tornby området behöver inte heller innebära att man måste genom stan.

Hur det är med högstadieskola i Vikingstad kan jag tyvärr inte uttala mig om.....men de har också utebad som ska vara populärt. 'Förr' (20 -30 -40 år sedan - ingen aning, bara hörsägen) hörde man att en del mark var sank ute i Vikingstad men de har också goda kommunikationer. Pendel till stan och rak, fin väg. För Vikingstad är det ju också aktuellt med storinköp på City Gross i Mantorp!

Kan trösta dig med att bara för att tomtkön är lång behöver inte väntetiden vara det. Känns som om det är många som står i kön i väntan på ett specifikt område och tackar nej till övriga chanser.
 
Norsholm då? Mitt emellan landsorten Linköping och metropolen Norrköping.....Kan det va' nå't? Vi har tänkt bygga där!
 
Viist kan vi väl fixa en tomtplätt åt er.....vi ska stycka av en bit av vår gård vilket kommer resultera i två tomter på ca 1000-15000 kvadrat mellan Ekängen och Rystad utanför linköping (ca 7 km från centrum).

Hör av er om ni är intresserade ;)

/blofeldt
 
Hej Blofeldt! Intresserad av tomt. Ligger dom efter Roxtuna från Ekängen sett? Hälsningar NGK
 
Dra en linje mellan "centrum" av Ekängen och "centrum" av Rystad, precis på mitten av den linjen är det. 8)

Vi väntar på positivt förhandsbesked från kommunen, hoppas det ska gå snabbt och smidigt (?!)

/mvh blofeldt
 
Då vet jag på ett ungefär var det kan ligga.Ring mig gärna på 0737-230426
Hälsningar NGK :)
 
Ekängen/Rystad, vad har du tänkt dig för kvm-pris för tomterna? Och hur går det med kommunen? Finns det allmänna kommunikationer där "ute på landet"?

 
Busshållplats ca 600 m från tomten. Kvadratmeterpris enligt rådande marknadspriser (håller på att kolla upp det). Inga besked från kommunen ännu.

Ska höra med huslev vad de är beredda att ge, men troligtvis kommer den ut på hemnet (via mäklare).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.