Tomture61 Tomture61 skrev:
På väggar som är lodräta brukar man använda CC 60 eller 45 , beroende på gipsskivorna bredd. Takgips är CC 30 det vanligaste . Skivorna kan hänga ned på mitten annars.
Helt rätt - och nu när jag läser ditt svar kom jag att tänka på väggarna. Kan jag ha så mycket över för att de har skickat med gles till väggarna också? Där har jag ju redan reglat upp med 45 mm installationsskikt som medföljde. Inte kan jag väl ha både 45 mm och sedan gles också innan OSB och gips? Snart har jag ingen yta kvar i garaget... =)
 
JustDoIt JustDoIt skrev:
Hej Jonas!

Japp, 30 cc på glesen. Fick med sjuka mängder gles så hälften är ändå över. De kanske räknade på gles för hela byggytan...

Jag hittade ingen klockren beskrivning av hängrännor mot fotplåt men rännan är upptryckt hårt mot plåten här närmast på bilden nedan. Sedan såklart lite avstånd mellan dessa längst bort i bilden.

Hade jag velat få upp rännan mer så hade jag fått kapa plåten i kanterna så att rännan gick upp bredvid så att säga. Tror inte det gör någon skillnad, har tittat när det rinner från taket och det rinner så fint ner på plåten och i rännan. Märker jag att det skvätter på takfotsbrädan så får jag försöka bocka ner plåten lite.

[bild]
Aha ögat som lurades på förra bilden. Tyckte det såg lågt ut :)
Såhär ser mitt ut som en plåtslagare satt dit.

Mvh Jonas
 
  • Nylagd svart takpanneplåt på ett hus med träställning och grannhus i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Plåtarbete längs husets taknock med ny takplåt och regnränna, med trädgård i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
JustDoIt
  • Laddar…
En fråga om väggblocken. Varför är det horisontella reglar infällda mellan de stående reglarna? Sitter fasaden direkt mot dessa? Då blir det ju ingen luftning mellan panel och isolering?
 
P para skrev:
En fråga om väggblocken. Varför är det horisontella reglar infällda mellan de stående reglarna? Sitter fasaden direkt mot dessa? Då blir det ju ingen luftning mellan panel och isolering?
Hej! Det är mycket riktigt liggande 45 mellan de stående reglarna, utanpå dessa sitter vindskyddet och sedan en luftningsläkt som gör att det är bra luftat mellan panel och vindskydd. De horisontella reglarna behövs för att ha något att spika panelen i.

Kolla t.ex. bilden nedan där läkten mellan regel/vindskyddsduk och panel och luften bakom panelen syns tydligt:
Halvfärdigt carport med synliga reglar och vindskydd, liggande läkter, barnleksaker och en stege framför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ja där ser man ju faktiskt en tunn läkt.
Känns ju lite mer omständigt med tunn läkt och infällda reglar istället för att bara ha en 28x70 på utsidan men man vinner ju lite utrymme.
 
Idag har det hunnits med lite av varje.

Satte dit ett fönsterbleck. Man är väl ingen hejare på att bocka plåt med kombinationstången direkt men det blev hyfsat i alla fall. Fönster klart så när som på sista strykningen färg.

Nyinstallerat vitmålat fönsterbleck över fönster på en husvägg med vågrät panel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Större delen av dagen fick jag hjälp av min snälla pappa - först justerade vi förrådsdörrens gångjärn så att den faktiskt går att både öppna och stänga. Något som tydligen inte är självklart...

Sedan jobbade vi på inomhus - flytspacklingen har efter en vecka torkat till 99 % och vi kunde sätta dit de nedersta liggande reglarna i installationsskiktet på den delen. Plasten tejpar man ju vid överlapp, runt fönster osv, men nere mot syllen har vi löst det genom att lägga en remsa syllisolering innanför regeln också. När man sedan skruvar fast regeln så trycks isoleringen mot plasten och syllen som därmed borde hålla hyggligt tätt i alla fall. Kändes lite overkill att köpa en till rulle tejp, klippa av plasten på halva syllen och tejpa runt hela golvet. Men det kanske är så man ska göra egentligen...

Googlade på det nu och hittade denna beskrivning från Isover: "Nere vid syll kläms ISOVER Plastfolie under installationsskiktets syll, se bild Grund ovan". Ungefär som vi gör alltså, men jag tyckte den klämdes så dåligt och inte blev tät av bara regeln, därav även syllisolering innanför som gör stor skillnad. (tack till pappa för idén och till Lundqvist som skickade med en väldigt stor mängd syllisolering)

En träregel placerad på en remsa av syllisolering vid foten av en plastfolieklädd vägg, en del av byggisoleringen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sedan gick vi raskt vidare med att sätta upp sista lagret isolering och därefter OSB. Som tur är hade pappa dossökare och hålsågar så det gick smidigt att ta upp hål för eluttagens dosor.

Delvis isolerad vägg med OSB-skivor, installationsreglar och vindskyddsfolie i en renoveringsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fyra skivor hann vi med. Det var lite pill med två fönster och dosor men i övrigt snabb och smidigt. När väggarna börjar komma på plats känns det lite mer civiliserat och nästan trevligt därinne!

En person som arbetar med isolering och installation i ett byggnadsprojekt, på en stege inomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tomture61
Ska du inte använda lodräta reglar vid tex fönster (dörrar/port)
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Ska du inte använda lodräta reglar vid tex fönster (dörrar/port)
Bra fråga! Har sett att folk gjort olika även om de flesta har stående. Kanske de som inte kör stående även sätter stående gles utanpå 45-orna?

Jag tänkte bara ha stående reglar (kortlingar) vid port och dörr, där det är 60 cc mellan de horisontella. Tänkte att det är så litet avstånd mellan de horisontella reglarna (cc 25) bredvid fönstret så det blir stabilt med OSB och gips, men det kanske är dumt att låta bli?

Smyg och foder kommer på senare också...
 
Redigerat:
Tomture61
Enklare att få lufttätt med reglar runt hela fönstret.
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Enklare att få lufttätt med reglar runt hela fönstret.
Jag har ju reglar runt hela fönstret precis innanför plasten som jag ska tejpa plasten mycket noggrant mot - det jag funderar mest på nu är stabiliteten, helst vill jag ju ha isolering istället för regel hela vägen in, men inte att det ska riskera att svikta för lätt. Får testa att känna ifall det blir helt stabilt ikväll!
 
I veckan fick bilen för första gången flytta in under tak också, och det kändes som att den trivdes bra. Den var väl trött på att få fukt och skräp på sig både uppifrån och nerifrån på den grusade uppfarten...

Jag kan direkt säga att en carport på 2,80 är i smalaste laget då stolparna dessutom tar upp en del av bredden. Vill man parkera så att dörrarna kan öppnas på båda sidor får jag som förare kliva ut utanför plattan i princip. För att lösa det kan ju de på passagerarsidan gå ur innan man backar in, eller så bygger jag ett trädäck längs hela hitsidan på bilden nedan. Det är något jag redan tänkt på eftersom jag ändå måste bygga upp något vid dörren. Men det får ett vårprojekt känner jag...

Bil parkerad under en smal carport med grusad uppfart och trädäck bredvid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tomture61
JustDoIt JustDoIt skrev:
Jag har ju reglar runt hela fönstret precis innanför plasten som jag ska tejpa plasten mycket noggrant mot - det jag funderar mest på nu är stabiliteten, helst vill jag ju ha isolering istället för regel hela vägen in, men inte att det ska riskera att svikta för lätt. Får testa att känna ifall det blir helt stabilt ikväll!
Om du klämmer fast plasten mellan reglar så är det en mycket mer hållbar lösning än att använda tejp.
 
  • Gilla
JustDoIt
  • Laddar…
Helgen har spenderats med att fixa (nästan) färdigt runt fönster och port och idag har pappa och jag firat fars dag genom att sätta upp lite mer OSB. Hälften klart i alla fall...

Halvt färdigställt rum med OSB-skivor på väggar, byggarbetsplats med verktyg och stege.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det har gått lite långsamt en vecka pga jobb och annat som kommer emellan, men nu är i alla fall all OSB uppe och det är dags att gipsa. Tänkte börja med taket då det är vad flest rekommenderar.

Har också lyckats bygga klart runt förrådsdörren ute, bara tröskelplåt kvar nu.

Garage under renovering med nyinstallerad förrådsdörr, kapmaskin och byggmaterial på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Inatt blev det arbete till midnatt med att flytspackla upp lite för tröskeln till slagporten. Lite akut att fixa det nu då det kan vara slut på plusgrader om ett par dagar... Betongen var lite låg mitt i så vatten kunde rinna in och det var inte direkt optimalt att sätta tröskeln över en grop. Nu ska det förhoppningsvis gå bättre att få dit tröskel och sedan tätningslister och sånt så att porten blir någorlunda tät.

Ett garagegolv med ny påfört flytspackel framför en stängd slagport, med verktyg och byggmaterial synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.