Detaljplanen tillåter enplanshus med inredd vind, det som brukar kallas 1.5-plan om jag förstått det rätt. På sextiotalet så godkändes ett bygglov (papper finns) där man gjorde om det gamla huset till tvåplans, jag tror inte husets totala höjd förändrades så mycket, utan det var väglivet och takets lutning. Jag har ännu inte kontaktat kommunen för att stämma av de eventuella problem det här medför, men jag har diskuterat en liknande situation med de tidigare och då sa de att det i princip var byggförbud på det huset i och med att det stred mot detaljplanen.

Någon som har erfarenhet från sådant här? Ska man hålla sig borta från gamla hus som strider mot detaljplanen?
 
Om detaljplanen säger max 200 m2 och huset redan har 200 m2 så går det inte bygga ut mer så där blir det stopp och ni får leta ett hus i ett annat område men för andra bygglovspliktiga ÄNDRINGAR ska det väl gå att få bygglov.

Bygglov har ju beviljats en gång i tiden och det kan ju inte tas tillbaka efter så lång tid.

Protte
 
O
Borde vara riskfritt att köpa det huset om bygglov finns... med tanke på tidsspannet. men m du vill göra större förändringar så kan det vara kört. Men kolla med SBK till och börja med!
 
Hej!

Intressant fråga. Vill minnas att jag har hört om liknande fall, där kommunen sett mellan fingrarna och hänvisat till att förändringarna i huset inte nämnvärt motverkar detaljplanen, t.ex. om det rör sig om en oinredd vind som man senare (med godkänt bygglov) ändrat och inrett så syns det inte utifrån. Men det går nog inte att garantera att alla kommunener ser på de med såna ögon.

Rent allmänt känns det som att man bör hissa röd varningsflagga om man funderar på att köpa ett hus eller en fastighet som strider mot en detaljplan. Risken finns ju t.ex. att kommunen löser in marken och att man via den vägen förlorar pengar på hela affären.

Mvh / Total0koll
 
Byggrätten baseras ytterst på detaljplanen. INTE på befintlig bebyggelse.

Antag att du på tomten idag har exempelvis en gammal 1800-tals fabrik på 1000 kvm byggyta! Och detaljplanen från 2009 föreskriver bostadsändamål och max 200 kvm boyta. Sannolikt får du avslag om du vill riva fabriken och bygga modern och lika stor industrilokal.

Om du överklagar nekat bygglov kommer du sannolikt inte att vinna gehör. Och i omvänt fall (om bygglov trots allt beviljas för industri och grannarna överklagar) kommer troligen länsstyrelsen att förvisa ärendet till nytt beslut, som bör få avslag.

Detta bör man väga in i prislappen vid köpet. Och ägaren har att bevaka sitt intresse i samråd inför den nya detaljplanen. När det blir dags för bygglov är det för sent.

OBS att det sagda gäller rejäla avvikelser. "Ringa avvikelse" från detaljplan är fullt acceptabla. Där har byggnadsnämnden ryggen fri.
 
Redigerat:
Det är inget problem så länge du inte vill bygga ut. Man ska väga in både befintliga och eventuellt tillkommande avvikelser när man prövar en bygglovsansökan. Förr gjordes avsteg och undantag hej vilt från planerna, men man skärpte upp det där med nya PBL 2011 och förtydligade lite vad för avvikelser man kan ge. Tyvärr finns det hus som fanns innan området fick en plan, och är helt i strid med vad planen säger (för stora, för höga, för många våningar) och om inte något undantag finns i planen för dessa är de i princip omöjliga att få bygga till.

Ett exempel från Göteborg är en plan för ett område som förr var sommarstugor, max area är 75 kvm i planen, men på 80-90-talet gav man avvikelser på upp till det dubbla. Nu kommer folk idag och vill ha ett inglasat uterum, och det är tvärstopp för bygglov, (de får använda attefallstillbyggnaden).

Man kan acceptera mindre avvikelser, men en våning för mycket kan aldrig tolkas som en mindre avvikelse.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.