Min IVT 490 "svettas" med kondensvatten (eller kanske läckande köldmedium?) som droppar i utrymmet med fläkten. Se bilden. Jag skrev "kondens" men det kan nog lika gärna vara köldvätska eller något annat som läcker ut? Det droppar ner på elkontakter under och den vita isoleringsmattan i botten och blir grönaktiga fläckar, som i och för sig kan vara från kontakterna som ärjat.

Är det här normalt? Det verkar ju inte så eftersom det droppar på elkontakter vilket borde ge risk för kortslutning?

Jag har inte hittat något sätt att se om köldkretsen är tät (siktglas e.dyl.).

Några IVT 490-ägare som har liknande erfarenhet eller direkt vet med sig att detta är ett fel?
 
  • ivt490_kondens.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fick du någon klarhet i vad det var? Jag har grönaktiga spår på delar i förångaren till vänster. Just nu larmar min om pressostat kont låg, så jag gissar att köldmediet läckt ut, men IVT servicekillen kunde inte svara på om det var så eller inte... :/
 
Nej, tyvärr har jag inte fått något svar ännu. Värmepumpen verkar fungera hyffsat i övrigt, så jag har inte beställt någon service. Fortfarande nyfiken på om detta är normalt, så om du hedman får reda på något är jag tacksam om du postar det här. :)
 
M mk4711 skrev:
Nej, tyvärr har jag inte fått något svar ännu. Värmepumpen verkar fungera hyffsat i övrigt, så jag har inte beställt någon service. Fortfarande nyfiken på om detta är normalt, så om du hedman får reda på något är jag tacksam om du postar det här. :)
Hej jag har samma problem och jag undrar om du har löst problemet och va har du
 
L
Kolla in alla filter och om kondensorn ( den del med en massa små flänsar på ) är full av damm till att böja med , så luftflödet kan gå fritt , fungerar den som den ska är det inte läcka på köldmediat
 
I Iska skrev:
Hej jag har samma problem och jag undrar om du har löst problemet och va har du
tack för att ni svarade så snab (den del med en massa små flänsar på var är den nånstans jag hittar ine
 
L
Sitter lite elakt till , har du manualen i sin helt ?
 
I
Ja precis, verkar vara för litet luftflöde. Finns två saker till att kolla, rena imkanaler och att inte avluftkanalen är blockerad. Ibland händer det mig, ( har också en 490 ), när vinden är kraftig och ligger på avluftens utlopp. Mer behövs inte om man snålkör.
Blir lite konfunderad beträffande färgade droppar. Har man någon gång fyllt på k-media och samtidigt lagt i lite spårvätska skulle det kunna vara läcka, har du en uv-lampa och lyser på dropparna ger de ett fluoriserande ljus.
Är det läcka bör den snart bryta på lågtryck, detsamma bör hända om luftväxlingen är för liten, men du ligger kanske på gränsen just nu.

Egentligen finns det ytterligare en sak att tänka på, att tilluftsventilerna är öppna så att det inte är för stort undertryck. Men det skulle man märkt när man öppnar ytterdörren, så det är lite långsökt.
 
Redigerat av moderator:
ion skrev:
Ja precis, verkar vara för litet luftflöde. Finns två saker till att kolla, rena imkanaler och att inte avluftkanalen är blockerad. Ibland händer det mig, ( har också en 490 ), när vinden är kraftig och ligger på avluftens utlopp. Mer behövs inte om man snålkör.
Blir lite konfunderad beträffande färgade droppar. Har man någon gång fyllt på k-media och samtidigt lagt i lite spårvätska skulle det kunna vara läcka, har du en uv-lampa och lyser på dropparna ger de ett fluoriserande ljus.
Är det läcka bör den snart bryta på lågtryck, detsamma bör hända om luftväxlingen är för liten, men du ligger kanske på gränsen just nu.

Egentligen finns det ytterligare en sak att tänka på, att tilluftsventilerna är öppna så att det inte är för stort undertryck. Men det skulle man märkt när man öppnar ytterdörren, så det är lite långsökt.
ion skrev:
Ja precis, verkar vara för litet luftflöde. Finns två saker till att kolla, rena imkanaler och att inte avluftkanalen är blockerad. Ibland händer det mig, ( har också en 490 ), när vinden är kraftig och ligger på avluftens utlopp. Mer behövs inte om man snålkör.
Blir lite konfunderad beträffande färgade droppar. Har man någon gång fyllt på k-media och samtidigt lagt i lite spårvätska skulle det kunna vara läcka, har du en uv-lampa och lyser på dropparna ger de ett fluoriserande ljus.
Är det läcka bör den snart bryta på lågtryck, detsamma bör hända om luftväxlingen är för liten, men du ligger kanske på gränsen just nu.

Egentligen finns det ytterligare en sak att tänka på, att tilluftsventilerna är öppna så att det inte är för stort undertryck. Men det skulle man märkt när man öppnar ytterdörren, så det är lite långsökt.
Hej
Mitt itv490 svettas med kondensvatten som droppar i utrymmet me fläkten . När jag öppnar luckan så ser jag att det är frost/isbildningar på kompressorn. Även på lågtrycksvakten sker samma sak. Vad tror ni detta kan bero på? Hur märker man att frånluftsfläkten inte fungerar som den ska? Vad ska man göra när sådana här problem inträffar? Tack för hjälpen i förhand MVH Iska
 
L
Är inte någon hejare på köldmediadelarna , men har egen VP Bergtyp , men sett lite skrifter om det , det sägs att om flödet på kondensorn inte räcker till så isar det ,
Likadant om det fattas köldmedia , värsta cenariet en läcka , normalt på kondensorn , då ska den lösa på lågtrycck , kanske du ligger på gränsen nu och det förvärras så småningom med stopp
Inte säker om det sitter en fyrvägsventil som skiftar när den avisar den kan kärva
Har du hela manualen
 
Redigerat:
Kolla att avloppsslangen från kondenstråget inte har geggat igen. Då rinner kondensen över kanten ner i kompressorutrymmet.
 
Vi hade problem med att kondensslangen låg för djupt nere i svarta behållaren så det blev något vacum i slangen då svämmade det över. Löste det genom att klippa av slangen så den låg ovanför behållaren.
 
I
I Iska skrev:
Hej
Mitt itv490 svettas med kondensvatten som droppar i utrymmet me fläkten . När jag öppnar luckan så ser jag att det är frost/isbildningar på kompressorn. Även på lågtrycksvakten sker samma sak. Vad tror ni detta kan bero på? Hur märker man att frånluftsfläkten inte fungerar som den ska? Vad ska man göra när sådana här problem inträffar? Tack för hjälpen i förhand MVH Iska
Det var 15 år sedan, men ska försöka reda ut det i huvet. Om inte förångaren får värme hinner inte köldmediet, som är i vätskeform att förångas, delvis k-medie vätskeform kommer ända fram till kompressorn där det förångas p.g.av kompressorns värme. Så länge den gör det är det lugnt, men fortsätter det kan kompressorn i värsta fall få vätskeslag vilket troligen förstör densamma.
Anledningen kan vara, som sagt, för lite värme över förångaren eller en felaktig expansionsventil, trasig eller feljusterad. Den kan vara igenisad, avfrostningen fungerar kanske inte?
Vad du kan göra är att kontrollera att det är fritt luftflöde. Låt den vila en stund så att det säkert inte finns is på förångaren. Kanske kan du öka varvtalet på fläkten.
När du sedan startar igen så håll ett A4 vid utsugen , det ska dras upp och bli hängandes där. Öppna gärna ett fönster så du kan utesluta att undretrycket i huset är för stort.
Blir det inte bra så måste du nog kontakta en kyltekniker som får kolla hög, lågtryck, överhettning, justera exp.ventilen och kolla avfrostningen.
 
  • Gilla
Liteavvarje
  • Laddar…
I
putte22 putte22 skrev:
Vi hade problem med att kondensslangen låg för djupt nere i svarta behållaren så det blev något vacum i slangen då svämmade det över. Löste det genom att klippa av slangen så den låg ovanför behållaren.
Slangen ska ligga i vattnet för att inte kalluften ska blåsa ut där. Har du inte kallt under maskinen?
Jag hade också problem men för att trycket blåste ut vattnet på golvet, löste det genom att tillverka ett grenrör, så nu blåser det vatten och kalluft direkt ner i avloppet. Nackdelen är att det är svårare att kolla om slangen blivit tilltäppt, samtidigt tror jag luften hjälper till att hålla den ren.
 
I
L Liteavvarje skrev:
Är inte någon hejare på köldmediadelarna , men har egen VP Bergtyp , men sett lite skrifter om det , det sägs att om flödet på kondensorn inte räcker till så isar det ,
Likadant om det fattas köldmedia , värsta cenariet en läcka , normalt på kondensorn , då ska den lösa på lågtrycck , kanske du ligger på gränsen nu och det förvärras så småningom med stopp
Inte säker om det sitter en fyrvägsventil som skiftar när den avisar den kan kärva
Har du hela manualen
Nej den har ingen fyrvägsventil. Avfrostning sker genom att den helt enkelt stannar när tryckvakten säger så, och sedan är det rumsluften som ska sköta tiningen. Problemet med ett sådant system är att en helt igenisad förångare tar låååång tid att tina, det går ju liksom ingen varm luft igenom den om det är en isplugg.
 
  • Gilla
Liteavvarje
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.